K: Ideał samowiedzy WF-FI-1123-KFPDPIL1
Konwersatorium poświęcone jest zagadnieniu samowiedzy. Dążenie do samowiedzy wiąże się z aporiami, które powstają na skutek niedostępności dla podmiotu tych właśnie aktów, w których odnosi się on do samego siebie. Tym samym obraz podmiotu dla niego samego nie jest nigdy pełny. Ta luka poznawcza nieodłączna od samowiedzy ma interesujące własności epistemologiczne i konsekwencje normatywne.
Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć na pytanie, czego oczekujemy od samorozumienia i jakie zjawiska wskazują na jego brak. Nie rozumiemy sami siebie w następujących sytuacjach:
• Działanie wbrew własnym preferencjom
• Działanie wyprzedzające intencję;
• Systematycznie złe wykonywanie pewnych czynności;
• Działania impulsywne stojące w sprzeczności z ogólniejszymi racjami postępowania danej osoby.
• Brak związku pomiędzy działaniem i własną tożsamością;
• Przekraczanie nakazu moralnego, co do którego słuszności nie ma się wątpliwości.
• Działanie wbrew posiadanej wiedzy, np. ignorowanie znanych sobie przesłanek;
• Niezdolność sformułowania sądu przy jednoczesnym posiadaniu świadomości wystarczających przesłane;
• Nagła zmiana znaku emocji;
• Zmiana upodobania estetycznego, np. do pewnego stylu.
• Zmiana dyspozycji np. z odwagi na tchórzliwość.
Refleksja nad wieloma z tych sytuacji samowiedzy była rozwinięta już u filozofów starożytnych. Nie wiadomo dokładnie, kiedy po raz pierwszy zrodziło się filozoficzne przekonanie, że samowiedza jest kluczem do dobrego życia. Umownym początkiem był napis zamieszczony nad wejściem do wyroczni delfickiej nakazujący poznanie samego siebie, a potem jego filozoficzna interpretacja dokonana przez Sokratesa i Platona. I niemal od początku opinie co do wartości i osiągalności tego celu były krańcowo różne. Dla jednych myślicieli był on ideą przewodnią życia, najważniejszym przykazaniem myślącej istoty, dla innych filozoficzną iluzją. Ideał samowiedzy rozprzestrzenił się jednak niezależnie od kontrowersji, jakie budził, wywierając wielki wpływ na duchowe aspiracje i kulturę Zachodu. Sokrates i Platon potrafili przekonać bardzo wielu, że nabycie najważniejszych sprawności intelektualnych i moralnych jest niemożliwe bez uczciwego i głębokiego wglądu we własne cechy, możliwości, dyspozycje i przekonania. Dodali jednak i drugą ideę, nową wówczas, że wiedza o sobie samym jest dziełem refleksyjnego umysłu
W ciągu wieków urosła bogata tradycja rozważań o samowiedzy. Zastanawiano się nad warunkami jej poprawności i granicami. Badano szanse i zagrożenia związane z dążeniem do poznania samego siebie. Reinterpretowano mitologię i artystyczną symbolikę wspierającą te wysiłki. W tej tradycji wyłania się przynajmniej sześć dziedzin życia, w których samowiedza jest nieodzowna:
1. Wiedza o samym sobie jest najistotniejszym składnikiem tożsamości.
2. Samowiedza jest zakładana przez rozumowania moralne. W szczególności chodzi o stwierdzenie odpowiedzialności moralnej za czyn. Świadomość moralna, zarówno w wydaniu wewnętrznym (sumienie), jak zewnętrznym (wyznanie), odsyła do samowiedzy, której najwyższym stopniem jest dysponowanie własnymi sprawdzonymi kryteriami przypisywania sobie czynów oraz rozumienie relacji pomiędzy samoprzypisaniem i samooceną. Ta zdolność stanowi rdzeń kompetencji moralnej.
3. Znajomość samego siebie otwiera perspektywę przyszłości danej osoby. Przyszłość niezwiązana z konstatacjami na temat samego siebie, dyspozycjami, aktami woli, pragnieniami i osądami samego siebie byłaby tylko anonimowym zbiorem zdarzeń, który nie dawałby żadnych ontologicznych podstaw dla oczekiwań, nadziei, obietnic i innych postaw prospektywnych.
4. Samowiedza jest ściśle związana z postulatem doskonalenia samego siebie. Można sobie wyobrazić osobę zupełnie niezainteresowaną samowiedzą, a mimo to działającą w sposób szlachetny, wrażliwy, troskliwy itd. Trudno sobie jednak wyobrazić, w jaki sposób osoba ta mogłaby ową postawę doskonalić.
5. Bez samowiedzy niemożliwe wydaje się ucieleśnienie ideałów szczęśliwego i dobrego życia. Szczęśliwe życie, co wiemy od czasów Platona, wymaga wiedzy o tym, co dobre dla siebie samego.
6. Samowiedza leży u podstaw zdolności mówienia, ponieważ wymaga jej rozumienie sensu własnych wypowiedzi oraz zdolność do dostosowywania tych sensów do treści własnych myśli.
Realizacja tych postulatów napotyka na wiele trudności, które opisane są obszernie zarówno w klasycznej literaturze filozoficznej, jak i w piśmiennictwie współczesnym. W cyklu podkastów zrealizowanych jako rozmowy przed mikrofonem na temat książki „Aporie samowiedzy” prześledzone są najważniejsze z tych trudności.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: Zapoznanie się z wybranymi współcześnie dyskutowanymi problemami filozoficznymi związanymi z samowiedzą
W zakresie umiejętności: Zdolność prowadzenia krytycznej refleksji wyższego rzędu nad teoriami i koncepcjami związanymi z postulatem samowiedzy. Zdolność formułowania problemów, w tym aporii.
W zakresie postaw: Nawyk wystawiania na próbę silnie zakorzenionych intuicji i pozytywnych wyjaśnień związanych z samowiedzą.
Oczekuje się wysłuchania podkastów, zapoznania się z ustalonymi z wykładowca lekturami.
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu opiera się na znajmosci materiałłu z podkastów 50% oraz lekturze wybranych z liety lektur prac 50%. Forma zaliczenia jest egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
1. Leary, M., Tangney, J. P., Handbook of Self and Identity, New York 2003.
2. T.Metzinger, Czego psychologowie mogą się dowiedzieć z teorii subiektywności odwołującej się do modelu siebie, w: Niedźwieńska, A., Neckar, J., (red.) Poznaj samego siebie, Warszawa 2009, s. 131-154.
3. Maruszewski, T., Pamięć autobiograficzna, Gdańsk 2005.
4. Frank, M., Świadomość siebie i poznanie siebie, Warszawa 2002.
5. Ricoeur, P., O sobie samym jako innym, Warszawa 2003;
6. św. Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Wydawnictwo PAX, Warsszawa 1978.
7. Rorty. A. O., McLaughlin, B. P., Perspectives on Self-Deception, Berkeley 1988;
8. Nussbaum, M., Love's Knowledge, w: A. Rorty (red.) The Identities of Persons, Berkeley 1976.
9. D. Davidson, Jak możliwa jest słabość woli, w: J. Hołówka (red.) Filozofia moralności, Alteheia, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: