Życie filozofią i filozofia życia w zapiskach autobiograficznych Leszka Kołakowskiego, Barbary Skargi, Władysława Stróżewskiego i Karola Tarnowskiego WF-FI-112-WOPOD18
Przedmiot ma na celu połączyć ze sobą z perspektywy indywidualnych losów z jednej strony kształtowanie się świadomości filozoficznej w określonych czasie historycznym, w określonym otoczeniu i środowisku kulturowym z indywidualnym losem człowieka, wybraną przez niego strategią życia w kręgu prywatnym i społecznym. Dzienniki, zapiski, wspomnienia, wywiady pozwalają na bliższy wgląd w życie filozofią i życie dla filozofii tych wybranych, wybitnych twórców. Dzienniki i zapiski autobiograficzne pozwalają zrozumieć, jak filozofia może stać się sztuką życia, sposobem percepcji i doświadczania własnego "ja".
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekt umiejętności: student zdobywa umiejętność analizy tekstów otwartych, literackich- zapiski, dzienniki, rozmowa -z trzech punktów widzenia; egzystencjalnego, aksjologicznego i filozoficznego.
Efekt wiedzy; Student poznaje nowe kategorie analizy tekstów fil. i literackich takie jak narracja, interpretacja, autobiografia, narrator i świadek, pamięć i samowiedza, czas a odtwarzanie i konstruowanie przeszłości, tożsamość podmiotowa i przedmiotowa, percepcja własnego życia zapośredniczona w życiu innych,
Efekt kompetencji: student jest zdolny do filozoficzno-aksjologicznej interpretacji tekstów literackich, a zwłaszcza zapisanych w formie dzienników czy zapisków autobiograficznych
Kryteria oceniania
Metoda dydaktyczna:
wykład dotyczący współczesnych opis i analiz dzienników, ich specyfiki, problematyki oraz narracji autobiograficznych
weryfikacja : egzamin i związana z nią kwestia podstawowa: jakie znaczenie ma filozoficzna autobiografia dla rozumienia konkretnej filozofii
Metoda dydaktyczna:
czytanie fragmentów autobiograficznych zapisków z komentarzem uzupełniającym, wyjaśniającym czy projektującym
weryfikacja; wiedza i umiejętności studenta w wiązaniu ze sobą problematyki filozoficznej z doświadczeniami egzystencjalnymi opisywanymi z perspektywy ich oceny, wartościowania własnej postawy i zachowania innych
Metoda dydaktyczna: otwarta refleksja nad związkiem jaki zachodzi między samoświadomością siebie a dziejami własnego życia
weryfikacja: wypowiedzi studentów dotyczące ich własnych, autobiograficznych doświadczeń
Kryteria oceny:
Student jest zobowiązany do aktywnego udziału w zajęciach, oraz przygotowywania z nich sprawozdań ( raportów) w postaci najważniejszych zagadnień i poruszonych problemów oraz opracowania na podstawie rozmów przeprowadzonych z wielkimi polskimi filozofami na stronach PTE lub w innych formach przekazu, które stanowi podstawę egzaminu ustnego
Umiejętności:
na ocenę 2-student nie opracował rozmowy, korzystając z terminów i analiz przeprowadzonych na zajęciach,
na ocenę trzy-student ogólnie zna terminologie i zagadnienia, ale nie potrafi z nich w pełni korzystać,
na ocenę 4-student zna dobrze terminologię i kategorie analizy tekstu, ale nie potrafi samodzielnie uchwycić ich specyfiki, określić ich znaczenie w życiu wybranego filozofa
na ocenę 5-student nie tylko potrafi adekwatnie zinterpretować i przedstawić wybrany przez siebie zapis autobiograficzny filozofa, ale też znacznie go rozszerza o nową problematykę
Wiedza:
na ocenę 2-student nie uczestniczył na zajęciach i nie przygotował ani jednego raportu
na ocenę 3- student ogólnie wie na czym polega analiza dziennika czy zapisków autobiograficznych, ale nie potrafi wykorzystać w tym celu żadnych narzędzi analitycznych
na ocenę 4-student przygotował dobry raport z zajęć, potrafi wykorzystać odpowiednią terminologię oraz metody, ale nie umie samodzielni odkryć nowych problemów czy warstw aksjologicznych
na ocenę 5-student zna i samodzielnie analizuje wybrany przez siebie " życiorys" filozofa, podany w jego interpretacji autobiograficznej
Kompetencje:
Ocenia się studenta na podstawie trzech czynników: udziału w zajęciach i przygotowanego raportu, samodzielnego opracowania materiału autobiograficznego oraz sposobu, w jaki on został on poddany interpretacji podczas egzaminu
Literatura
Literatura źródłowa:
Barbara Skarga, O filozofię bać się nie musimy. Z prof. Barbarą Skargą rozmawia Krzysztof Środa, PWN, Warszawa 1999, s.85-98. oraz Innego końca świata nie będzie, Z Barbarą Skargą rozmawiają Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski, Wydaw. Znak, Kraków 2007.,
Leszek Kołakowski, Czas ciekawy czas niespokojny, 2 tomy, część I, Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Zbigniew Mentzel, Wydaw. Znak, Kraków 2007 i część II, Kraków 2008, Karol Tarnowski, W mroku uczonej niewiedzy, Z Karolem tarnowskim rozmawiali: Jan Andrzej Lipski, Zofia Majewska, Karol Hryniewicz i Kamil Wielecki, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017
Władysław Stróżewski, Miłość i nicość, Z Władysławem Stróżewskim rozmawia Anna Kostrzewska-Bednarkiewicz, Biblioteka Więzi, Warszawa 2017,
Paweł Taranczewski ,Interesuje mnie nastrój wnętrza, pejzażu, miasta; z Pawłem Taranczewskim rozmawia Andrzej M. Kobos, w Po drogach uczonych, t. 5.
Władysław Tatarkiewicz, Zapiski do autobiografii, audio-book
Literatura przedmiotowa:
Malgorzata Czermińska, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Univesrsitas, Kraków 2000
Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego, Univers.,Kraków 2000,
Frank Ankersmit, narracja, Reinterpretacja, Doświadczenie, Univers., Kraków 2004.
Phillipe Lejeune, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, Univers., Kraków 2001,
Philippe Lejeune, Drogi zeszycie..drogi ekranie, O dziennikach osobistych, Wydaw.UW, 2010.
Paweł Rodak, Między zapisem a literaturą. dziennik polskiego pisarza XX wieku, Wydaw. UW, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: