WO: Pytania o naturę świadomości WF-FI-112-WOBUCZK19
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami filozoficznymi teoriami dotyczącymi świadomości, które rozwijane są w filozofii analitycznej i naukach kognitywnych. Teorie te podejmują próby naturalistycznego wyjaśnienie ludzkiego poznania i działania, jakie jest odpowiedzią na krytykę kartezjańskiego dualizmu. Podczas wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami, teoriami i kierunkami rozwoju filozofii umysłu j rozwijanych w jej ramach różnych teorii świadomości. Student zapoznając się z podstawową problematyką oraz różnymi stanowiskami zdobywa podstawową wiedzę odnośnie zagadnień podejmowanych na wykładzie i możliwość krytycznej oceny przedstawianych propozycji. Daje to podstawową do dalszego samodzielnego studiowania jednej z najbardziej dynamicznych dyscyplin filozofii. Nabyta wiedza będzie też podstawą do głębszego zrozumienia metodologicznej różnorodności jaka jest wymagana przy podejmowaniu interdyscyplinarnych badań nad problemem świadomości
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna podstawowe zagadnienia współczesnej dyskusji filozoficznej na temat świadomości, wie jakie są źródła tej problematyki, główne jej nurty i ich przedstawicieli oraz osiągnięcia i trudności wiodących teorii. Student zna wybrane teksty z filozofii umysłu odnośnie kwestii świadomości i rozumie zagadnienia jakie one poruszają. Zna podstawowe terminy i pojęcia kluczowe dla współczesnej dyskusji wokół problematyki świadomości.
Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z filozofii umysłu. Potrafi używać argumentów filozoficznych w dyskusji odnośnie wyjaśnienia podstawowych problemów świadomości w poszczególnych nurtach. Rozumie specyfikę i trudności wyjaśnienia ludzkiej świadomości w ramach nurtów naturalistycznych. Zdaje sobie sprawę z rozwoju nauki o mózgu i procesach poznawczych i potrafi odnieść je do filozoficznej tematyki świadomości.
Kompetencje: Jest zaznajomiony z nowymi i ważnymi nurtami filozoficznymi dotyczącymi świadomości oraz a przez to przygotowany do szerokiej dyskusji szerszych tematów dotyczących natury człowiek, jego poznania, racjonalnych podstaw działania itp.
Liczba godz. wykładu -30
Liczba godz. przygotowania do wykładu i lektura-60
Liczba godz. przygotowania do egzaminu -30 godz.
Razem 120 godz. - 4 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu końcowego (pisemnego lub ustnego - do wyboru przez cała grupę studentów) i zawiera ocenę znajomości zagadnień prezentowanych na wykładzie wraz ze znajomością literatury dotyczącej dwu omawianych na wykładzie stanowisk wybranej indywidualnie przez studenta ze wskazanego zakresu.
Za uzyskanie na egzaminie
55% p. – 3,0
65% p – 3,5
75% p – 4,0
85% p - 4,5
95% p – 5,0
Egzamin składa się z trzech pytań otwartych. Stopień wyczerpania zagadnienia podanego w pytaniu oceniany jest w punktach. Za uczestnictwo w wykładach, (obecność i aktywny udział-pytania, dyskusja) student może uzyskać 10% punktów , które są dodawane do wyniku egzaminu jeśli na egzaminie uzyska nie mniej niż 50% punktów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. J. Kim, Umysł w świecie fizycznym, tłum. R. Poczobut, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2002
2. U. Żegleń, Filozofia umysłu, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2004,
3. D. Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle (część III- filozofia psychologii) PWN< Warszawa 1992
4. F. Dretske, Naturalizowanie umysłu, tłum. B.Świątczak, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2004
5. P.M. Churchland, Mechanizm rozumu siedlisko duszy, tłum, Z. Karaś, Wyd. Fundacja Aletheia, Warszawa 2002
6. J. Searle Umysł na nowo odkryty, tłum. T. Baszniak, PIW Warszawa 1999
7. D. Chalmers, Świadomy umysł, w poszukiwaniu teorii fundamentalnej, tłum. M. Miłkowski, PWN, Warszawa 2010
8. P.M. Churchland, Eliminative Materialism and the Propositional Attitudes, The Journal of Philosophy, 78(1981)2, 67-90
9. S. Gallagher,D. Zahavi, The Phenomenological mind. An introduction to philosophy of mind an cognitive science, Routledge, New York 2008
10. K. O’Regan, K.A. Noë , A sensorimotor account of vision and visual consciousness, Behavioral and Brain Science 24(2001), 939-1031
11. A.R. Damasio, Tajemnice świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość, tłum. M. Karpiński, Wyd. Rebis, Poznań 2000.
12. D. C. Dennett, Natura umysłów, tłum. W. Tuporolski, Wyd. CIS, Warszawa 1997.
13. J. Bremer, Wprowadzenie do filozofii umysłu, Wyd. WAM, Kraków 2010
14. K. Gloy, Wprowadzenie do filozofii świadomosci, tłu. T. Kubalica, Wyd. WAM, Kraków 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: