WM: Poznawcza i komunikacyjna funkcja języka WF-FI-112-WMBUCZK19
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z poznawczą i komunikacyjną funkcją języka. Funkcja poznawcza języka, a w szczególności związki znaczenia językowego z prawdą wynikające z referencyjnej funkcji języka zostały omówione na podstawie prac Frege'go, Russella i Wittgensteina. Język w funkcji komunikacji jest przedmiotem takich filozoficznych koncepcji języka jak koncepcje Austina Grice'a i Searle'a. Studenci zostaną zaznajomieni z tymi pracami. W ostatniej części wykładów zostanie omówiona poznawcza funkcja języka tak jak ujmuje to językoznawstwo kognitywne. Językoznawstwo kognitywne odrzuca autonomię języka i ujmuje go w ścisłej relacji do poznania. Język jest zarówno wynikiem poznania jak i narzędziem jego organizacji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna podstawowe nurty filozofii języka XX w , wie jakie są źródła i kontekst filozoficzny podstawowych problemów filozofii języka, zna przedstawicieli poszczególnych stanowisk i rozumie główne idee najważniejszych teorii języka. Student zna wybrane teksty z filozofii języka i rozumie zagadnienia jakie one poruszają.
Umiejętności: student rozumie zależności pomiędzy teorią języka a teorią poznania i teorią komunikacji językowej. Czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii języka. Potrafi włączyć się w naukową dyskusję odnośnie podstaw poznania i komunikacji używając do tego wiedzy odnośnie natury języka, teorii znaczenia językowego i teorii semantycznych . Dostrzega rolę języka w poznaniu i komunikacji
Kompetencje: Jest świadomy roli języka w poznaniu i komunikacji
udział w wykładzie - 30
lektura tekstów - 30
przygotowanie do egzaminu - 30
SUMA GODZIN 90 [90 : 30 =3]
LICZBA ECTS –
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania.
Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu końcowego i zawiera dwa składniki: ocenę znajomości nurtów i filozofów prezentowanych na wykładzie wraz ze znajomością literatury z zakresu obowiązkowego (65 % możliwych do uzyskania na egzaminie punktów ) Drugim składnikiem jest ocena znajomości literatury pozostałe 25 % punktów. 10 % punktów, student może uzyskać za aktywny udział w zajęciach.
odpowiednio za uzyskanie na egzaminie
55% p. – 3,0
65% p – 3,5
75% p – 4,0
85% p - 4,5
95% p – 5,0
Egzamin składa się z pytań otwartych. Stopień wyczerpania zagadnienia podanego w pytaniu oceniany jest w punktach. Za uczestnictwo w wykładach, (obecność i aktywny udział-pytania, dyskusja) student może uzyskać 10% punktów, które są dodawane do wyniku egzaminu jeśli na egzaminie uzyska nie mniej niż 50% punktów
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura
Obowiązkowa
1. Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne
2. Bertrand Russell. Deskrypcje oraz Denotowanie w: Logika i język. Red. J. Pelc.
3. Ludwig Wittgenstein. Tractatus logico- philosophicus
4. Ludwig Wittgestein, Dociekania filozoficzne
5. Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: W.V.O. Quine , Z punktu widzenia logiki.
6. Donald Davidson, Prawda i znaczenie oraz Interpretacja radykalna, w: D. Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle.
7. John Langshaw Austin, Jak działać słowami, w: J.L. Austin, Mówienie i poznanie.
8 Dan Sperber, Deidre Wilson, Relewancja. Komunikacja i poznanie (fragmenty).
9. John Taylor, Kategoryzacja w języku, wybrane rozdziały (Kategoryzacja barw, Kategorie prototypowe, Wiedza językowa a encyklopedyczna)
Pomocnicza
1. John Searle, Czynności mowy
2. Stephen C. Levinson, Pragmatyka, tłum. T. Ciecierski
3. Hilary Putnam , Znaczenie słowa, w: H. Putnam, Wiele twarzy realizmu i inne seje
4. Peter Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: