Metafizyka 2 WF-FI-11-METAF2
Metafizyka jest podstawową nauką filozoficzną, która ma za zadanie wyjaśnić w sposób ostateczny zarówno byty jednostkowe (konkrety), jak i ogół bytów, przez wskazanie na tkwiący w nich czynniki konieczne, dzięki którym są bytem.
Tak rozumiana metafizyka jest nauką, która odpowiada w sposób racjonalny na bardzo ważne pytania. Znajomość metafizyki daje dobre podstawy do prowadzenia dialogu z różnymi stanowiskami na temat rozumienia rzeczywistości, a szczególnie natury człowieka oraz istnienia i natury Absolutu.
Na wykładach zaprezentuje się trzy etapy (części) tego opisu:
- pierwszy ukazuje WŁASNOŚCI TRANSCENDENTALNE przysługujące badanej rzeczywistości (patrz tematy semestru pierwszego).
- drugi ujawnia metafizyczną STRUKTURĘ tak badanej rzeczywistości, a więc złożenie każdego bytu z aktu i możności, substancji i przypadłości, materii pierwszej i formy substancjalnej oraz z istoty i istnienia.
- wreszcie trzeci etap opisu wskazuje na PRZYCZYNY jakie warunkują istnienie bytu przygodnego.
Zwieńczeniem analiz metafizycznych jest argumentacja za istnieniem ABSOLUTU, który jest ostateczną racja istnienia całej rzeczywistości.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student zna podstawową terminologię filozoficzną z zakresu metafizyki
EK 2 – student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień metafizyki
EK 3 – student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji filozoficznych prowadzonych na gruncie metafizyki
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi analizować, streszczać i prezentować tekst filozoficzny z zakresu metafizyki
EK 5 – student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia filozoficzne z zakresu metafizyki oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne
EK 6 – student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji z zakresu metafizyki
Kompetencje:
EK 7 – student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu metafiyzki
EK 8 – student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
przygotowanie referatu: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 45 godz.
suma godzin: 150 [150/30(25)=5]
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): nie wie czym jest metafizyka, ani jak się kształtowała, nie zna ich przedstawicieli.
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest metafizyka, ale nie potrafi ukazać jej specyfiki ani szczegółowo omówić przedstawicieli
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę metafizyki, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i omówić ich przedstawicieli.
- na ocenę 5 (bdb.): dobrze orientuje się w metafizyce, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, nie potrafi ocenić wartości poznawczej metafizyki.
na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne. Niezbyt potrafi ocenić wartość poznawczą metafizyki. Ma trudności w uzasadnieniu wartości metafizyki.
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, potrafi ocenić ich wartość poznawczą metafizyki. Umie uzasadnić potrzebę zajmowania się metafizyką.
- na ocenę 5 (bdb.): student dobrze czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu metafizyki, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie dobrze uzasadnić możliwość zajmowania się metafizyką.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z prezentacji (pracy rocznej) przygotowanej przez studenta.
2. ocena z egzaminu końcowego
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego na końcu semestru letniego (2/3).
Szczegóły będą podane na wykładach, na początku drugiego semestru.
Egzamin końcowy – pisemny lub ustny. Dwa pytania losowo wybrane z puli podanej przez prowadzącego na ostatnich zajęciach (1 pytanie ogólne; 1 pytanie szczegółowe); czas na przygotowanie odpowiedzi; możliwość przygotowania notatek pomocniczych. Szczegóły będą podane na wykładach, na początku drugiego semestru.
Literatura
- Berti E., „Wprowadzenie do metafizyki”, tłum. D. Facca, Warszawa 2002.
- Clarke W. N., „The One and the Many. A Contemporary Thomistic
Metaphysics", Notre Dame 2001.
- Gilson E., „Byt i istota”, tłum. J. Lubicz, J. Nowak, Warszawa 1963.
- Gilson E., „Realizm tomistyczny”, opracowanie zbiorowe, Warszawa 1968.
- Janeczek S., Starościc A., (red.), „Metafizyka. Część I: Koncepcje metafizyki",
Lublin 2017.
- Janeczek S., Starościc A., (red.), „Metafizyka. Część II: Zarys teorii bytu",
Lublin 2017.
- Jaroszyński P., „Metafizyka czy ontologia”, Lublin 2011.
- Kołodziejczyk S.T., (red), „Przewodnik po metafizyce”, Kraków 2011.
- Krąpiec M. A., „Z teorii i metodologii metafizyki”, Lublin 1994.
- Krąpiec M. A., „Metafizyka”, Lublin 1995.
- Morawiec E., Mazanka P., „Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej”,
Warszawa 2006.
- Morawiec E., "Odkrycie egzystencjalnej wersji metafizyki klasycznej",
Warszawa 2004.
- Philippe M. D., „Retracing Reality. A Philosophical Itinerary”, Edinburgh 1999.
- Stępień A. B., „Wprowadzenie do metafizyki”, Kraków 1964.
- Stróżewski W., „Ontologia”, Kraków 2004.
- Śnieżyński K., Duchliński P. (red.), "Metafizyka i dekonstrukcja. W
poszukiwaniu doświadczenia metafizycznego w kontekście wyzwań
dekonstrukcjonizmu", Kraków 2016.
- Wojtysiak J., „O słowie być”, Lublin 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: