Historia filozofii starożytnej WF-FI-11-HFST
Wykład mający na celu syntetyczne zapoznanie słuchaczy z dziejami filozofii starożytnej od Talesa do Boecjusza. Nacisk w wykładnie położony jest na podstawową problematykę filozoficzną, przede wszystkim z zakresu filozofii rzeczywistości, filozofii poznania i etyki. Jego celem poznanie przez słuchaczy głównych tematów starożytnej filozofii greckiej, nabycie umiejętności odnoszenia poszczególnych tematów filozoficznych do ich klasycznych źródeł i formuł w starożytnej filozofii greckiej oraz uwrażliwienie na potrzebę znajomości historii filozofii, traktowanej jako podstawowe wyposażenie warsztatu filozofa.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury i analizy treści ich pism. Dodatkowo, zna i rozumie rolę idei filozoficznych w procesie kształtowania się poglądów na naturę świata i człowieka oraz ich relację do innych czynników kształtujących te poglądy. Student potrafi czytać i interpretować tekst filozoficzny, a także jest gotów do uwzględniania znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia
ćwiczeń z historii filozofii starożytnej
KRYTERIA OCENIANIA
WIEDZA:
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej
- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii starożytnej i średniowiecznej; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii starożytnej i średniowiecznej; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł
- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródła
- na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w filozofii starożytnej i średniowiecznej.
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii starożytnej i średniowiecznej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej i średniowiecznej ich źródeł
KOMPETENCJE:
Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w filozofii starożytnej i średniowiecznej źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych
ZAKRES TEMATÓW
1. Literatura i źródła do poznania starożytnej filozofii greckiej
2. Periodyzacja dziejów filozofii
3. Jońska filozofia przyrody
4. Dwutorowość greckich wierzeń religijnych – orfizm
5. Pitagorejczycy
6. Parmenides i eleaci
7. Italska filozofia przyrody
8. Sofiści
9. Sokrates i sokratycy
10. Platon i Akademia
11. Arystoteles i Liceum
12. Epikurejczycy
13. Stoicy
14. Sceptycy
15. Medioplatonizm
16. Neoplatonizm
17. Starożytna filozofia chrześcijańska – Orygenes
18. Platon i akademia
19. Augustyn i Boecjusz
20. Nauka grecka w Syrii
METODY OCENIANIA
Warunkami przystąpienia do egzaminu są:
a) obecność na wykładzie
b) uzyskanie zaliczenia ćwiczeń z historii filozofii starożytnej
Egzamin przeprowadza się w formie ustnej.
a) W pierwszym rzędzie stawiane są pytania dotyczące filozofii Platona i Arystotelesa; ich zaliczenie jest conditio sine qua non całego egzaminu.
b) Następne pytania dotyczą dziejów filozofii greckiej (od Talesa do Boecjusza). W ich wyniku ustala się, czy student opanował materiał dobrze (4), jedynie dostatecznie (3, 3+), czy niedostatecznie (2).
c) Gdy materiał ten opanowany jest dobrze, wtedy stawiane są pytania przekrojowe (jedno lub dwa) i ustalana ostateczna ocena (5, 4+, 4).
Literatura
1. G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. 1-5, tł. I.E.Zieliński, 1994-2002.
2. I.Dąmbska, Zarys filozofii greckiej, 1983.
3. J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej, Grecji i Rzymu. Wybór tekstów, 1970.
4. F.Copleston, Historia filozofii, t. 1, Grecja i Rzym, tł. H.Bednarek, 1988.
5. P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tł. P. Domański, 1992.
6. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna, , tł. P. Domański, 2000.
7. W.Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1, (wszystkie wydania)
8. A.Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, 1995.
9. J.P.Vernant, Źródła myśli greckiej, tł. J.Szacki, 1996.
10. M.Gogacz, Platonizm i arystotelizm. Dwie drogi do metafizyki, 1996.
11. S.Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, 2002.
12. J.Gajda-Krynicka, Filozofia przedplatońska, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: