Gospodarka energią w budynkach WB-IS-II-21-06
Przedmiot ma na celu poznanie zasad projektowania budynków energooszczędnych, jak również o zwiększonej energooszczędności, w tym w szczególności pasywnych. W ramach przedmiotu student poznaje obowiązujące przepisy oraz normy obowiązujące w Polsce w zakresie przedmiotowej tematyki. W ramach przedmiotu student poznaje podstawowe pojęcia i definicje dotyczące racjonalnego gospodarowania energią w budynkach. Student poznaje obowiązujące normy polskie i europejskie w kontekście rozwoju energooszczędnego budownictwa w Polsce, w tym budownictwa pasywnego, jak również poznaje sposoby poprawy energooszczędności budynku poprzez odpowiednie docieplenie, modernizację istniejących instalacji budowlanych, rekuperację, wykorzystanie zysków od nasłonecznienia, odpowiednie zaprojektowanie obudowy budynku, usytuowanie, umiejętne wykorzystanie wszelkich dodatkowych zysków ciepła w budynku. W ramach przedmiotu omówione zostaną zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć i definicji z zakresu efektywności energetycznej i gospodarowania energią w budynkach, w ramach obowiązujących przepisów, obowiązujące normy polskie i europejskie w kontekście budownictwa energooszczędnego i pasywnego/bilansu cieplnego budynków, energooszczędność, budownictwo zrównoważone, klasy energetyczne budynków, metodyka wykonywania obliczeń bilansu cieplnego, sposoby racjonalnego gospodarowania energią w budynkach, building intelligence, Smart Home.
W cyklu 2021/22_Z:
Przedmiot ma na celu poznanie zasad projektowania budynków energooszczędnych, jak również o zwiększonej energooszczędności, w tym w szczególności pasywnych. W ramach przedmiotu student poznaje obowiązujące przepisy oraz normy obowiązujące w Polsce w zakresie przedmiotowej tematyki. W ramach przedmiotu student poznaje podstawowe pojęcia i definicje dotyczące racjonalnego gospodarowania energią w budynkach. Student poznaje obowiązujące normy polskie i europejskie w kontekście rozwoju energooszczędnego budownictwa w Polsce, w tym budownictwa pasywnego, jak również poznaje sposoby poprawy energooszczędności budynku poprzez odpowiednie docieplenie, modernizację istniejących instalacji budowlanych, rekuperację, wykorzystanie zysków od nasłonecznienia, odpowiednie zaprojektowanie obudowy budynku, usytuowanie, umiejętne wykorzystanie wszelkich dodatkowych zysków ciepła w budynku. W ramach przedmiotu omówione zostaną zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć i definicji z zakresu efektywności energetycznej i gospodarowania energią w budynkach, w ramach obowiązujących przepisów, obowiązujące normy polskie i europejskie w kontekście budownictwa energooszczędnego i pasywnego/bilansu cieplnego budynków, energooszczędność, budownictwo zrównoważone, klasy energetyczne budynków, metodyka wykonywania obliczeń bilansu cieplnego, sposoby racjonalnego gospodarowania energią w budynkach, building intelligence, Smart Home. |
W cyklu 2022/23_Z:
Przedmiot ma na celu poznanie zasad projektowania budynków energooszczędnych, jak również o zwiększonej energooszczędności, w tym w szczególności pasywnych. W ramach przedmiotu student poznaje obowiązujące przepisy oraz normy obowiązujące w Polsce w zakresie przedmiotowej tematyki. W ramach przedmiotu student poznaje podstawowe pojęcia i definicje dotyczące racjonalnego gospodarowania energią w budynkach. Student poznaje obowiązujące normy polskie i europejskie w kontekście rozwoju energooszczędnego budownictwa w Polsce, w tym budownictwa pasywnego, jak również poznaje sposoby poprawy energooszczędności budynku poprzez odpowiednie docieplenie, modernizację istniejących instalacji budowlanych, rekuperację, wykorzystanie zysków od nasłonecznienia, odpowiednie zaprojektowanie obudowy budynku, usytuowanie, umiejętne wykorzystanie wszelkich dodatkowych zysków ciepła w budynku. W ramach przedmiotu omówione zostaną zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć i definicji z zakresu efektywności energetycznej i gospodarowania energią w budynkach, w ramach obowiązujących przepisów, obowiązujące normy polskie i europejskie w kontekście budownictwa energooszczędnego i pasywnego/bilansu cieplnego budynków, energooszczędność, budownictwo zrównoważone, klasy energetyczne budynków, metodyka wykonywania obliczeń bilansu cieplnego, sposoby racjonalnego gospodarowania energią w budynkach, building intelligence, Smart Home. |
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot ma na celu poznanie zasad projektowania budynków energooszczędnych, jak również o zwiększonej energooszczędności, w tym w szczególności pasywnych. W ramach przedmiotu student poznaje obowiązujące przepisy oraz normy obowiązujące w Polsce w zakresie przedmiotowej tematyki. W ramach przedmiotu student poznaje podstawowe pojęcia i definicje dotyczące racjonalnego gospodarowania energią w budynkach. Student poznaje obowiązujące normy polskie i europejskie w kontekście rozwoju energooszczędnego budownictwa w Polsce, w tym budownictwa pasywnego, jak również poznaje sposoby poprawy energooszczędności budynku poprzez odpowiednie docieplenie, modernizację istniejących instalacji budowlanych, rekuperację, wykorzystanie zysków od nasłonecznienia, odpowiednie zaprojektowanie obudowy budynku, usytuowanie, umiejętne wykorzystanie wszelkich dodatkowych zysków ciepła w budynku. W ramach przedmiotu omówione zostaną zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć i definicji z zakresu efektywności energetycznej i gospodarowania energią w budynkach, w ramach obowiązujących przepisów, obowiązujące normy polskie i europejskie w kontekście budownictwa energooszczędnego i pasywnego/bilansu cieplnego budynków, energooszczędność, budownictwo zrównoważone, klasy energetyczne budynków, metodyka wykonywania obliczeń bilansu cieplnego, sposoby racjonalnego gospodarowania energią w budynkach, building intelligence, Smart Home. |
W cyklu 2024/25_L:
Przedmiot ma na celu poznanie zasad projektowania budynków energooszczędnych, jak również o zwiększonej energooszczędności, w tym w szczególności pasywnych. W ramach przedmiotu student poznaje obowiązujące przepisy oraz normy obowiązujące w Polsce w zakresie przedmiotowej tematyki. W ramach przedmiotu student poznaje podstawowe pojęcia i definicje dotyczące racjonalnego gospodarowania energią w budynkach. Student poznaje obowiązujące normy polskie i europejskie w kontekście rozwoju energooszczędnego budownictwa w Polsce, w tym budownictwa pasywnego, jak również poznaje sposoby poprawy energooszczędności budynku poprzez odpowiednie docieplenie, modernizację istniejących instalacji budowlanych, rekuperację, wykorzystanie zysków od nasłonecznienia, odpowiednie zaprojektowanie obudowy budynku, usytuowanie, umiejętne wykorzystanie wszelkich dodatkowych zysków ciepła w budynku. W ramach przedmiotu omówione zostaną zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć i definicji z zakresu efektywności energetycznej i gospodarowania energią w budynkach, w ramach obowiązujących przepisów, obowiązujące normy polskie i europejskie w kontekście budownictwa energooszczędnego i pasywnego/bilansu cieplnego budynków, energooszczędność, budownictwo zrównoważone, klasy energetyczne budynków, metodyka wykonywania obliczeń bilansu cieplnego, sposoby racjonalnego gospodarowania energią w budynkach, building intelligence, Smart Home. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie: w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu gospodarki energią w budynkach, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania energią w budynkach – jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska [IS2P_W01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z gospodarowaniem energią w budynkach oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach związanych z oceną bilansu cieplnego na podstawie dokumentacji projektowej lub obmiaru przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących [IS2P_U01]
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z bilansem cieplnym budynku i gospodarowaniem energią w budynku oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach związanych z różnicowanymi uwarunkowaniami w budynkach rzeczywistych lub na podstawie dokumentacji projektowej budynku przez: samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie [IS2P_U12]
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich związanych z oceną zużycia energii w budynku oraz ich rozwiązywaniu: − dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne [IS2P_U15]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent jest gotowy do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z dokumentacją projektową budynku w zakresie gospodarowania energią [IS2P_K01]
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu gospodarki energią w budynkach, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania energią w budynkach – jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu gospodarki energią w budynkach, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania energią w budynkach – jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu gospodarki energią w budynkach, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania energią w budynkach – jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu gospodarki energią w budynkach, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej gospodarowania energią w budynkach – jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z gospodarowaniem energią w budynkach oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach związanych z oceną bilansu cieplnego na podstawie dokumentacji projektowej lub obmiaru przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, jak również wykonywać zadania w nieprzewidywanych warunkach, samodzielnie planować własne uczenie się, identyfikować i formułować specyfikacje zadań inżynierskich, dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, wykonywać zadania w sposób innowacyjny
Na ocenę 3 (dst) potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z gospodarowaniem energią w budynkach oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach związanych z oceną bilansu cieplnego na podstawie dokumentacji projektowej lub obmiaru przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, jak również wykonywać zadania w nieprzewidywanych warunkach, samodzielnie planować własne uczenie się, identyfikować i formułować specyfikacje zadań inżynierskich, dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, wykonywać zadania w sposób innowacyjny
Na ocenę 4 (db) potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z gospodarowaniem energią w budynkach oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach związanych z oceną bilansu cieplnego na podstawie dokumentacji projektowej lub obmiaru przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, jak również wykonywać zadania w nieprzewidywanych warunkach, samodzielnie planować własne uczenie się, identyfikować i formułować specyfikacje zadań inżynierskich, dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, wykonywać zadania w sposób innowacyjny
Na ocenę 5 (bdb) potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z gospodarowaniem energią w budynkach oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach związanych z oceną bilansu cieplnego na podstawie dokumentacji projektowej lub obmiaru przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, jak również wykonywać zadania w nieprzewidywanych warunkach, samodzielnie planować własne uczenie się, identyfikować i formułować specyfikacje zadań inżynierskich, dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, wykonywać zadania w sposób innowacyjny
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z dokumentacją projektową budynku w zakresie gospodarowania energią
Na ocenę 3 (dst) w stopniu dostatecznym jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z dokumentacją projektową budynku w zakresie gospodarowania energią
Na ocenę 4 (db) w stopniu dobrym jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z dokumentacją projektową budynku w zakresie gospodarowania energią
Na ocenę 5 (bdb) w stopniu bardzo dobrym jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z dokumentacją projektową budynku w zakresie gospodarowania energią
Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów.
Wykład: Egzamin pisemny. W przypadku testu – zaliczenie uzyskuje się powyżej 50% uzyskanych poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia: zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z rozwiązywanymi zadaniami.
Wykład ma charakter nieobowiązkowy, jednak ze względu na bardzo praktyczny charakter wiedzy - zalecana jest obecność, szczególnie w kontekście konieczności uzyskania przez studenta założonych efektów kształcenia się/uczenia się.
Wykład: zaliczenie testu lub pisemnego sprawdzianu w formie odpowiedzi na pytania opisowe (2-3 pytania). W przypadku testu zalicza co najmniej połowa punktów (możliwe jest dostosowanie punktacji do rezultatów w skali całej grupy, np. niewielkie obniżenie dolnego progu punktacji).
W przypadku pytań opisowych - co najmniej jedno pytanie - w pełni prawidłowa odpowiedź oraz co najmniej w niewielkim stopniu drugie pytanie. W przypadku 3 pytań - niezbędna jest prawidłowa odpowiedź w stopniu zadowalającym co najmniej na dwa pytania.
Forma zaliczenia przedmiotu: test obejmujący 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen wzorowany jest na systemie ocen ECTS.
Oceny:
2,0: 0-12 punktów
3,0: 13-14 punktów
3,5: 15-16 punktów
4,0: 17-21 punkty
4,5: 22-23 punktów
5,0: 24-25 punktów
Literatura
Literatura obowiązująca:
- Ustawa Prawo budowlane i powiązane przepisy wykonawcze (w szczególności Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie);
- Wybrane, powiązane tematycznie z przedmiotem, obowiązujące normy z zakresu budownictwa (przywołane i aktualnie w okresie realizacji przedmiotu wyszczególnione ustawowo);
- Wybrana aktualnie dostępna literatura branżowa dotycząca tematyki budownictwa energooszczędnego i pasywnego w wersji drukowanej lub elektronicznej.
Literatura uzupełniająca:
- Dostępne w wersji elektronicznej materiały branżowe na portalach instytucjonalnych i firmowych (wybrane podmioty oferujące aktualne, nowe technologie) poświęconych tematyce budownictwa energooszczędnego i pasywnego.
Dodatkowe informacje dotyczące wymaganej literatury (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji):
- Aktualne przepisy i normy (m. in. PN-EN 12831, PN-EN ISO 6946), powiązane z tematyką termomodernizacji budynków;
- Aktualna literatura branżowa pojawiająca się w przedmiotowym okresie w obszarze budownictwa i inżynierii środowiska, powiązana z obszarem standardów energetycznych budynków;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2008 r. nr 228, poz. 1514);
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i inne powiązane dyrektywy;
- Aktualny poradnik H. Recknagel, E. Sprenger, E. R. Schramek „Ogrzewanie, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo”;
- Wszelkie publikacje czołowych fizyków budowli w Polsce (L.Wolski. P.Klemm i inni);
- Materiały informacyjne i instrukcje obsługi oprogramowania komputerowego w ramach przedmiotu oraz strona internetowa producenta oprogramowania (www.wufi.de, www.antherm.com i inne, wybrane, dotyczące aktualnego na rynku oprogramowania, a przydatne do zajęć, np. z serwisu www.sankom.pl)
- Dokumentacja aktualnego oprogramowanie komputerowego.
Literatura uzupełniająca (w tym dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów):
- Dokumentacja techniczna programu WUFI i innych programów takich jak AnTherm itp. programy do obliczeń w ramach analiz problemów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i w ramach fizyki budowli;
- Aktualne publikacje w zakresie przedmiotowej tematyki, na bieżąco aktualizowane, z czasopism branżowych takich jak „Materiały Budowlane”, „IZOLACJE”, „Rynek Instalacyjny”;
- Wszelkie aktualne publikacje naukowe z przedmiotowego zakresu oraz materiały branżowe producentów materiałów termoizolacyjnych, urządzeń ogrzewczych i wentylacyjnych.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak. |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak. |
W cyklu 2023/24_L:
Brak. |
W cyklu 2024/25_L:
Brak. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: