Audyty energetyczne WB-IS-II-11-31
Przedmiot dotyczy tematyki wykonywania audytów energetycznych. W ramach przedmiotu omówione zostają zagadnienia energooszczędności budynków i innych obiektów budowlanych, oceny zużycia energii istniejących obiektów i diagnostyki stanu technicznego oraz wykonywania obliczeń bilansu cieplnego budynków z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego. Omówione zostają obowiązujące przepisy oraz normy powiązane tematycznie z tematyką przedmiotu, jak również omówione zostają podstawowe pojęcia i terminy stosowane w obszarze energooszczędności. Przedstawiony zostaje wybrany program komputerowy służący do wykonania audytu energetycznego, który w ramach zajęć wykorzystywany jest do prezentacji metodyki obliczeniowej w oparciu o normy, jak również do wykonania obliczeń dla wybranego obiektu budowlanego służących ocenie zużycia energii cieplnej. W ramach przedmiotu przeprowadzone zostają również ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem kamery termowizyjnej, mające na celu między innymi wskazanie mostków cieplnych i zróżnicowania cieplnego przegród dla wybranych budynków. Omówione zostają czynniki wpływające na warunki mikroklimatyczne panujące w obiekcie, w kontekście zastosowanych urządzeń ogrzewczych oraz dodatkowych zysków ciepła, jak również omówione zostają składniki bilansu cieplnego i metodyka obliczeń projektowego obciążenia cieplnego w kontekście obowiązującej normy PN-EN 12831.
W cyklu 2021/22_Z:
Przedmiot dotyczy tematyki wykonywania audytów energetycznych. W ramach przedmiotu omówione zostają zagadnienia energooszczędności budynków i innych obiektów budowlanych, oceny zużycia energii istniejących obiektów i diagnostyki stanu technicznego oraz wykonywania obliczeń bilansu cieplnego budynków z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego. Omówione zostają obowiązujące przepisy oraz normy powiązane tematycznie z tematyką przedmiotu, jak również omówione zostają podstawowe pojęcia i terminy stosowane w obszarze energooszczędności. Przedstawiony zostaje wybrany program komputerowy służący do wykonania audytu energetycznego, który w ramach zajęć wykorzystywany jest do prezentacji metodyki obliczeniowej w oparciu o normy, jak również do wykonania obliczeń dla wybranego obiektu budowlanego służących ocenie zużycia energii cieplnej. W ramach przedmiotu przeprowadzone zostają również ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem kamery termowizyjnej, mające na celu między innymi wskazanie mostków cieplnych i zróżnicowania cieplnego przegród dla wybranych budynków. Omówione zostają czynniki wpływające na warunki mikroklimatyczne panujące w obiekcie, w kontekście zastosowanych urządzeń ogrzewczych oraz dodatkowych zysków ciepła, jak również omówione zostają składniki bilansu cieplnego i metodyka obliczeń projektowego obciążenia cieplnego w kontekście obowiązującej normy PN-EN 12831. |
W cyklu 2022/23_L:
Przedmiot dotyczy tematyki wykonywania audytów energetycznych. W ramach przedmiotu omówione zostają zagadnienia energooszczędności budynków i innych obiektów budowlanych, oceny zużycia energii istniejących obiektów i diagnostyki stanu technicznego oraz wykonywania obliczeń bilansu cieplnego budynków z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego. Omówione zostają obowiązujące przepisy oraz normy powiązane tematycznie z tematyką przedmiotu, jak również omówione zostają podstawowe pojęcia i terminy stosowane w obszarze energooszczędności. Przedstawiony zostaje wybrany program komputerowy służący do wykonania audytu energetycznego, który w ramach zajęć wykorzystywany jest do prezentacji metodyki obliczeniowej w oparciu o normy, jak również do wykonania obliczeń dla wybranego obiektu budowlanego służących ocenie zużycia energii cieplnej. W ramach przedmiotu przeprowadzone zostają również ćwiczenia terenowe z wykorzystaniem kamery termowizyjnej, mające na celu między innymi wskazanie mostków cieplnych i zróżnicowania cieplnego przegród dla wybranych budynków. Omówione zostają czynniki wpływające na warunki mikroklimatyczne panujące w obiekcie, w kontekście zastosowanych urządzeń ogrzewczych oraz dodatkowych zysków ciepła, jak również omówione zostają składniki bilansu cieplnego i metodyka obliczeń projektowego obciążenia cieplnego w kontekście obowiązującej normy PN-EN 12831. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie: w pogłębionym stopniu zagadnienia o cyklu życia urządzeń wpływających na bilans energetyczny obiektu budowlanego, jego eksploatacji oraz działania urządzeń i instalacji oraz funkcjonowania obiektów związanych z inżynierią środowiska, w szczególności w kierunku oceny bilansu cieplnego, możliwych oszczędności energii, efektywności energetycznej i innych zagadnień związanych z oceną zużycia energii w obiektach budowlanych w tym związanych z instalacjami budowlanymi [IS2P_W06]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim [IS2P_U03]
Efekt przedmiotowy 2: dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w inżynierii środowiska [IS2P_U10]
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia o cyklu życia urządzeń wpływających na bilans energetyczny obiektu budowlanego, jego eksploatacji oraz działania urządzeń i instalacji oraz funkcjonowania obiektów związanych z inżynierią środowiska, w szczególności w kierunku oceny bilansu cieplnego, możliwych oszczędności energii, efektywności energetycznej i innych zagadnień związanych z oceną zużycia energii w obiektach budowlanych w tym związanych z instalacjami budowlanymi
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia o cyklu życia urządzeń wpływających na bilans energetyczny obiektu budowlanego, jego eksploatacji oraz działania urządzeń i instalacji oraz funkcjonowania obiektów związanych z inżynierią środowiska, w szczególności w kierunku oceny bilansu cieplnego, możliwych oszczędności energii, efektywności energetycznej i innych zagadnień związanych z oceną zużycia energii w obiektach budowlanych w tym związanych z instalacjami budowlanymi
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia o cyklu życia urządzeń wpływających na bilans energetyczny obiektu budowlanego, jego eksploatacji oraz działania urządzeń i instalacji oraz funkcjonowania obiektów związanych z inżynierią środowiska, w szczególności w kierunku oceny bilansu cieplnego, możliwych oszczędności energii, efektywności energetycznej i innych zagadnień związanych z oceną zużycia energii w obiektach budowlanych w tym związanych z instalacjami budowlanymi
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w pogłębionym stopniu zagadnienia o cyklu życia urządzeń wpływających na bilans energetyczny obiektu budowlanego, jego eksploatacji oraz działania urządzeń i instalacji oraz funkcjonowania obiektów związanych z inżynierią środowiska, w szczególności w kierunku oceny bilansu cieplnego, możliwych oszczędności energii, efektywności energetycznej i innych zagadnień związanych z oceną zużycia energii w obiektach budowlanych w tym związanych z instalacjami budowlanymi
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim, a także dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w inżynierii środowiska
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim, a także dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w inżynierii środowiska
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim, a także dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w inżynierii środowiska
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące badań naukowych i opracowań inżynierskich wykazując umiejętność napisania opracowania naukowego o nich w języku polskim, a także dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w inżynierii środowiska
Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Sprawozdania z ćwiczeń stanowią podstawę do zaliczenia przedmiotu. Sprawozdanie może być wykonywane wyłącznie przez osoby biorące udział w zajęciach na dany temat, będący podstawą sprawozdania.
Brak sprawozdań uniemożliwia zaliczenia przedmiotu. Wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione.
Sprawozdania mają charakter pisemny (w niektórych przypadkach dopuszcza się formę elektroniczną, zgodnie z ustaleniami na zajęciach).
Sprawozdania muszą być oddawane do oceny w wyznaczonych terminach.
Dopuszcza się prace wykonywane przez kilka osób (według ustaleń na zajęciach).
W ramach przedmiotu przewidziano sprawozdanie z wykonania obliczeń w programie komputerowym w wybranym zakresie powiązanym tematycznie z przedmiotem zajęć.
Praktyki zawodowe
Nie występują dla tego przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa/obowiązkowa:
1. Obowiązujące przepisy (ustawy, rozporządzenia), dyrektywy UE.
2. Normy branżowe powiązane z tematyką obliczeń bilansu cieplnego budynków, analiz zużycia energii przez instalacje wewnętrzne budynku i inne. W tym: Dz. U. 2016 poz. 831, USTAWA z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1344, 1356 i 1629), ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, Dz.U. 1997 Nr 54 poz. 348 - USTAWA z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.
Literatura uzupełniająca:
1. Wybrana dokumentacja techniczna, w tym dotycząca materiałów budowlanych, części przegród, urządzeń i instalacji.
2. Przykładowe audyty energetyczne - na podstawie publicznie dostępnych dokumentów.
3. Wybrane serwisy informacyjne (ISAP.gov.pl, serwisy branżowe).
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji): 1. Obowiązujące przepisy (ustawy, rozporządzenia), dyrektywy UE. Literatura uzupełniająca (w pełni dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów). 1. Wybrana dokumentacja techniczna, w tym dotycząca materiałów budowlanych, części przegród, urządzeń i instalacji. |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji): 1. Obowiązujące przepisy (ustawy, rozporządzenia), dyrektywy UE. Literatura uzupełniająca (w pełni dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów). 1. Wybrana dokumentacja techniczna, w tym dotycząca materiałów budowlanych, części przegród, urządzeń i instalacji. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: