Gospodarka o obiegu zamkniętym WB-IS-II-11-28
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af98dfa5422f24a889178dc4176d9bb85%40thread.tacv2/conversations?groupId=a6e576f6-c657-4491-a2c7-0216318e385e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af98dfa5422f24a889178dc4176d9bb85%40thread.tacv2/conversations?groupId=a6e576f6-c657-4491-a2c7-0216318e385e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af98dfa5422f24a889178dc4176d9bb85%40thread.tacv2/conversations?groupId=a6e576f6-c657-4491-a2c7-0216318e385e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_L)
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z gospodarką o obiegu zamkniętym, która jest koncepcją zmierzającą do racjonalnego wykorzystania zasobów i ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów, które - podobnie jak materiały oraz surowce - powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być jak najbardziej zminimalizowane.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z gospodarką o obiegu zamkniętym, która jest koncepcją zmierzającą do racjonalnego wykorzystania zasobów i ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów, które - podobnie jak materiały oraz surowce - powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być jak najbardziej zminimalizowane. |
W cyklu 2022/23_L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z gospodarką o obiegu zamkniętym, która jest koncepcją zmierzającą do racjonalnego wykorzystania zasobów i ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów, które - podobnie jak materiały oraz surowce - powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być jak najbardziej zminimalizowane. |
W cyklu 2023/24_L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z gospodarką o obiegu zamkniętym, która jest koncepcją zmierzającą do racjonalnego wykorzystania zasobów i ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów, które - podobnie jak materiały oraz surowce - powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być jak najbardziej zminimalizowane. |
W cyklu 2024/25_L:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z gospodarką o obiegu zamkniętym, która jest koncepcją zmierzającą do racjonalnego wykorzystania zasobów i ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko wytwarzanych produktów, które - podobnie jak materiały oraz surowce - powinny pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być jak najbardziej zminimalizowane. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WYKŁAD
Przedmiotowy efekt uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student zna zagadnienia z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym,
Przedmiotowy efekt uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2. Student potrafi samodzielnie planować i realizować proces samokształcenia w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym,
Kryteria oceniania
WYKŁAD
(1) Wiedza:
ocena 2 (ndst): brak podstawowej wiedzy z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym.
ocena 3 (dst): student posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym.
ocena 4 (db): student ma średnio uporządkowaną wiedzę gospodarki o obiegu zamkniętym.
ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową wiedzę z gospodarki o obiegu zamkniętym.
(2) Umiejętności:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi korzystać z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym.
ocena 3 (dst): student ma ograniczone umiejętności korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym.
ocena 4 (db): student posiada umiejętności korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym.
ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze opanował umiejętność korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł
dotyczących zagadnień z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym.
Ocena końcowa:
- aktywność na wykładach, studenci regularnie chodzący na wykłady mają prawo do egzaminu w terminie zerowym,
- egzamin pisemny, punktacja:
94-100% -5
93-88% -4,5
87-80% -4
79-70% -3,5
69-60% -3
mniej niż 59,9% -2
ĆWICZENIA
Wiedza:
Ocena 2 (ndst) –absolwent nie zna i nie rozumie–faktów, obiektów i zjawisk oraz metod i teorii wyjaśniających złożone zależności między nimi, stanowiących zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem; absolwent nie zna i nie rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Ocena 3 (dst) – absolwent w ograniczonym stopniu rozumie fakty, obiekty i zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem; absolwent w ograniczonym stopniu zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Ocena 4 (db) – absolwent w dobrym stopniu rozumie fakty, obiekty i zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem; absolwent w dobrym stopniu zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Ocena 5 (bdb) –student w pogłębionym stopniu rozumie fakty, obiekty i zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem; absolwent w pogłębionym stopniu zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) –absolwent nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy poprzez formułowanie i rozwiązywanie złożonych i nietypowych problemów inżynierskich oraz innowacyjne wykonywanie zadań w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym. Absolwent nie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Absolwent nie potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach. Absolwent nie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę poprzez samodzielne planowanie i realizowanie własne uczenia się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Ocena 3 (dst) –absolwent w niewielkim stopniu potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie złożonych i nietypowych problemów inżynierskich oraz innowacyjne wykonywanie zadań w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym. Absolwent w niewielkim stopniu potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Absolwent w niewielkim stopniu potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach. Absolwent w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę poprzez samodzielne planowanie i realizowanie własne uczenia się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Ocena 4 (db) – absolwent dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie złożonych i nietypowych problemów inżynierskich oraz innowacyjne wykonywanie zadań w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym i przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Absolwent w dobrym stopniu potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach. Absolwent w dobrym stopniu potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę poprzez samodzielne planowanie i realizowanie własne uczenia się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Ocena 5 (bdb) –Absolwent w bardzo dobrym stopniu potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę poprzez formułowanie i rozwiązywanie złożonych i nietypowych problemów inżynierskich oraz innowacyjne wykonywanie zadań w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym oraz przez wykorzystywanie posiadanej wiedzy – formułować i rozwiązywać problemy oraz wykonywać zadania typowe dla działalności zawodowej związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Absolwent w pogłębionym stopniu potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach. Absolwent w pogłębionym stopniu potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę poprzez samodzielne planowanie i realizowanie własne uczenia się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst) –absolwent nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści zagadnień związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym. Absolwent nie jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Ocena 3 (dst) – absolwent w ograniczonym stopniu jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści zagadnień związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym. Absolwent w ograniczonym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Ocena 4 (db) – absolwent w dużym stopniu jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści zagadnień związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym absolwent w dobrym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Ocena 5 (bdb) –student w bardzo dużym stopniu jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści zagadnień związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym Ocena 5 (bdb) –student w bardzo dobrym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Metody oceniania ćwiczeń:
obecność na zajęciach (student może opuścić bez usprawiedliwienia 1 zajęcia), aktywność, umiejętność pracy zespołowej oraz udział w dyskusji, rozwiązywanie zadań.
Na ocenę końcową składają się:
- średnia z ocen za wykonanie zadań,
- obecność na zajęciach- dopuszcza się 1 nieobecność
Ocena końcowa, średnia ocen z zadań domowych, ocena może zostać podwyższona za aktywność na zajęciach.
Punktacja zadań:
94-100% -5
93-88% -4,5
87-80% -4
79-70% -3,5
69-60% -3
mniej niż 59,9% -2
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
WYKŁAD
Literatura podstawowa:
- Czasopismo „Energia i Recykling: Gospodarka Obiegu Zamkniętego”
- Biuletyn Stowarzyszenia „Polski Ruch Czystszej Produkcji”
Literatura uzupełniająca:
- “Concept. What is a circular economy? A framework for an economy that is restorative and regenerative by design”, https://www.ellenmacarthurfoundation.org/circular-economy/concept
- “Business. Business-led collaboration & disruptive innovation are key to building a circular economy”, https://www.ellenmacarthurfoundation.org/our-work/approach/business
- “Institutions, Governments & Cities. We work with city, regional, and national governments as well as international institutions”, https://www.ellenmacarthurfoundation.org/our-work/approach/government-and-cities
- “CE100. The world’s leading circular economy network”, https://www.ellenmacarthurfoundation.org/our-work/activities/ce100
ĆWICZENIA
Literatura podstawowa:
- Komunikat Komisji Europejskiej z 2 grudnia 2015 r. o Zamknięcie obiegu https://ec.europa.eu/commission/priorities/jobs-growth-and-investment/towards-circular-economy_pl
- Mapa drogowa transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym
Literatura uzupełniająca:
- Ebook: Modele biznesowe w gospodarce obiegu zamkniętego. Jak skutecznie wdrażać cyrkularne rozwiązania. Najlepsze praktyki Liderów GOZ etapu cyklu produkcji, https://www.stenarecycling.com/pl/aktualnoci-publikacje/informacje-inspiracje/ebooki/ebook-modele-biznesowe-w-gospodarce-obiegu-zamknitego/
AKTUALNOŚCI & PUBLIKACJE
- Ebook: Modele biznesowe w gospodarce obiegu zamkniętego. Jak skutecznie wdrażać cyrkularne rozwiązania. Najlepsze praktyki Liderów GOZ etapu cyklu użytkowania, https://www.stenarecycling.com/pl/aktualnoci-publikacje/informacje-inspiracje/ebooki/ebook-modele-biznesowe-w-gospodarce-obiegu-zamknitego.-jak-skutecznie-wdraa-cyrkularne-rozwizania.-najlepsze-praktyki-liderow-goz-etapu-cyklu-uytkowania
- https://sozosfera.pl/odpady/gospodarka-o-obiegu-zamknietym-szansa-i-wyzwanie/
- www.igoz.org,
- www.facebook.com/groups/InstytutGOZ
- http://zero-waste.pl/czym-jest-zero-waste/
- Polska droga do gospodarki o obiegu zamkniętym, Opis sytuacji i rekomendacji, M. Bachorz, Instytut Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, 2017
- W co się pakujemy? Opakowania i odpady opakowaniowe. Poradnik dla dostawców. Centrum UNEP/GRID-Warszawa
- Innowacyjne Eco Miasto, zdrowe środowiska, zdrowi ludzie, Centrum UNEP/GRID-Warszawa
- Analiza korzyści z zastosowania symbiozy przemysłowej, Michał Preisner, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017
- Gospodarka o obiegu zamkniętym – nowa idea czy stare podejście? Dobre praktyki społecznie odpowiedzialnych przedsiębiorstw, Ewa Jastrzębska, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017
- Gospodarka o obiegu zamkniętym – stan obecny i perspektywy Magdalena Pichlak, Mariusz Kruczek
- Recykling odpadów komunalnych jako miernik realizacji gospodarki o obiegu zamkniętym na przykładzie Polski i Słowenii Agnieszka Ciechelska Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017
- Znaczenie postaw i zachowań konsumentów w kształtowaniu gospodarki obiegu zamkniętego, Agnieszka Lorek Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017
- Konsument i firma w uwarunkowaniach paradygmatu gospodarki o obiegu zamkniętym Robert Blażlak Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017
- Konsument wobec wyzwań gospodarki o obiegu zamkniętym – rynek tekstylno-odzieżowy, Małgorzata Koszewska Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017
- Gospodarka obiegu zamkniętego Biznes i konsument na ścieżce zmiany, Koalicja na Rzecz Gospodarki Obiegu Zamkniętego, Reconomy, Warszawa 2017
- W kierunku gospodarki cyrkularnej Rekomendacje rozwoju i implementacji praktycznych rozwiązań dla biznesu, Instytut Innowacyjna Gospodarka
- Środowiskowe aspekty projektowania opakowań, Krajowa Izba Gospodarcza, 2020
W cyklu 2021/22_Z:
Czasopismo „Energia i Recykling: Gospodarka Obiegu Zamkniętego” |
W cyklu 2022/23_L:
WYKŁAD Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: ĆWICZENIA Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość zagadnień związanych z zasadami gospodarowania odpadami i zasobami |
W cyklu 2023/24_L:
Znajomość zagadnień związanych z zasadami gospodarowania odpadami i zasobami |
W cyklu 2024/25_L:
Znajomość zagadnień związanych z zasadami gospodarowania odpadami i zasobami |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: