Niezawodność i bezpieczeństwo systemów inżynierskich WB-IS-II-11-03proj
Podstawowe pojęcia teorii niezawodności.
Miary niezawodności.
Struktura niezawodnościowa systemów i układów technicznych.
Analiza niezawodności obiektów i systemów technicznych.
Podstawowe pojęcia w analizie ryzyka.
Miary ryzyka.
Metody analizy ryzyka (PHA, FMEA, HAZOP, metody drzew
logicznych).
Zagadnienia akceptowalności ryzyka i kryteria bezpieczeństwa.
Metody szacowania ryzyka i oceny bezpieczeństwa.
Wprowadzenie do zarządzania ryzykiem. Zasada ALARP
Przykład analizy systemu C-T-O.
Przykłady drzew zdarzeń.
Przykłady drzew błędów – analiza struktur niezawodnościowych.
Zastosowanie metody drzewa zdarzeń i drzewa błędów do szacowania ryzyka. Projekt analizy ryzyka przy zastosowaniu metody drzew logicznych (drzewa zdarzeń i drzewa błędów) dla wybranych przez studentów obiektów technicznych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
IS2_W02
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska, w tym z budownictwem, gospodarką przestrzenną i biologią
IS2_W04
Ma rozszerzoną i szczegółową wiedzę, opartą na podstawach teoretycznych, a także aktualnym stanie wiedzy i regulacjach normowych i prawnych polskich i Unii Europejskiej, w tym odnoszące się do związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu inżynierii środowiska,
IS2_W05
Ma rozszerzoną wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii środowiska, aktualnych założeniach teoretycznych, normowych i prawnych, a także kierunkach rozwoju technologii w zakresie ochrony środowiska naturalnego i oszczędności energii oraz o najnowszych osiągnięciach naukowych w powyższym zakresie, a także w zakresie pokrewnych dyscyplin naukowych
IS2_W07
Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska, w tym w zakresie projektowania instalacji, sieci i wybranych urządzeń
Umiejętności:
IS2_U01
Potrafi pozyskiwać najnowsze i wyselekcjonowane informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie,
IS2_ U03
Ma umiejętność samokształcenia się
IS2_ U08
Posiada sprofilowane przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna w stopniu szczegółowym zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
IS2_ U10
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić – zwłaszcza w powiązaniu z inżynierią środowiska – istniejące najnowsze rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
IS2_U14
Potrafi ocenić przydatność najnowszych metod i narzędzi służących do rozwiązania złożonego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla wybranych obszarów inżynierii środowiska oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i najbardziej odpowiednie narzędzia
IS2_U17
Potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich – dostrzegać ich aspekty systemowe i technologiczne oraz pozatechniczne w szczególności wykorzystywać wiedzę z różnych obszarów inżynierii środowiska.
IS2_U18
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi, w tym z uwzględnieniem energooszczędności i aspektów ekologicznych
IS2_U22
Potrafi — zgodnie z zadaną specyfikacją, dokumentacją techniczną, opisem technicznym lub inną formą opisu charakteryzującą realizowane zadanie w zakresie inżynierii środowiska, w tym uwzględniającą aspekty pozatechniczne — zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, instalację, sieć, system lub proces, związane z inżynierią środowiska oraz zrealizować powyższy projekt — co najmniej w części — używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując lub modernizując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Kompetencje
IS2_K04
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w tym: w celu realizacji zadania projektowego, wykonywania robót budowlanych oraz prowadzenia prac laboratoryjnych
IS2_K05
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria oceniania
Na ocenę 3
Student potrafi rozwiązywać struktury niezawodnościowe pracy urządzeń inżynierskich.
Potrafi zinterpretować i poddać ocenie pracę brygad remontowych, oraz rozstrzyga dylematy związane z pracą inżyniera.
Potrafi stawiać hipotezy związane z problemami inżynierskimi oraz wyciągać wnioski.
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowych miar niezawodności i bezpieczeństwa. Zna i rozumie oraz potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny niezawodności i bezpieczeństwa systemów technicznych.
Rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy. Rozumie oraz ma świadomość znaczenia rozwiązywania problemów związanych z niezawodnością systemów komunalnych.
Na ocenę 4
Nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również student w oparciu o zdobytą wiedzę potrafi sporządzić schematy niezawodnościowe na podstawie schematów technicznych. Potrafi obliczyć schematy jednoparametryczne na podstawie wskaźnika gotowości.
Nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również rozumie zasady funkcjonowania Systemu Masowej Obsługi (SMO).
Nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również student potrafi stawiać oraz weryfikować hipotezy statystyczne.
Nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 3, ale również zdobytą wiedzę potrafi zastosować w rozwiązywaniu problemów inżynierskich.
Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
Na ocenę 5
Nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również student posiada umiejętność sporządzania oraz rozwiązywania schematów niezawodnościowych na podstawie schematów technicznych. Potrafi obliczać schematy dwuparametryczne struktur niezawodnościowych w oparciu o wskaźnik gotowości oraz średni czas pracy bezuszkodzeniowej.
Nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również student potrafi określić liczbę brygad remontowych na podstawie awaryjności elementów budujących systemy techniczne.
Nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również student potrafi oprócz weryfikacji hipotezy statystycznych, wyciągać wnioski oraz potrafi scharakteryzować zbiór danych eksperymentalnych.
Nie tylko osiągnął poziom wiedzy i umiejętności wymagany na ocenę 4, ale również zdobywa dodatkową wiedzę z tematyki niezawodnościowej.
Cechuje się określonymi kompetencjami społecznymi
Literatura
Bobrowski D. Modele i metody matematyczne teorii niezawodności w przykładach i zadaniach. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne. Warszawa, 1985.
Hamrol A.: Zarządzanie jakością z przykładami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
Bajer J., Iwanejko R., Kapcia J.: Niezawodność systemów wodociągowych i kanalizacyjnych w zadaniach, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006,
RakJ. i in. Niezawodność i bezpieczeństwo systemów zbiorowego zaopatrzenia w wodę, OWPR, Rzeszów, 2012
Rak J. Wybrane zagadnienia niezawodności i bezpieczeństwa w zaopatrzeniu w wodę. OWPR, Rzeszów 2008
Tchórzewska-Cieślak B. Niezawodność i bezpieczeństwo systemów komunalnych. OWPR, Rzeszów, 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: