Podstawy przedsiębiorczości WB-IS-41-13ćw
1. Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności gospodarczej (działalność gospodarcza, formy spółek prawa handlowego - cywilna, akcyjna, jawna, partnerska, komandytowa, z o.o.).
2. Tworzenie biznes planów.
3. Komercjalizacja wyników badań.
4. Pozyskiwanie dofinansowania zewnętrznego.
5. Zgłoszenia patentowe, znaki towarowe.
6. Elementy brandingu, marketingu i zarządzania.
7. Udział w projektach międzynarodowych.
8. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Franchising, leasing, umowy agencyjne, spółki sektora MSP
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt 1 - student rozumie podstawowe, ekonomiczne i prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności związanej z inżynierią środowiska, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości.
Efekt 2 - student rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z zawodem inżyniera środowiska.
Efekt 3 - student potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji do formułowania i rozwiązywania złożonych, nietypowych zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.
Efekt 4 - student potrafi wykorzystać posiadana wiedzę do samodzielnego planowania i uczenia się w zakresie przedsiębiorczości.
Efekt 5 - student potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne w rozwiązywaniu i specyfikacji zadań inżynierskich.
Efekt 6 - student jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie przedsiębiorczości.
Efekt 7 - student jest gotowy do inicjowania działań inżynierskich na rzecz interesu publicznego.
Efekt 8 - student jest gotowy do myślenia i podejmowania działań z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości
Kryteria oceniania
Średnia ocen z przygotowania projektów uwzględniających biznes plan, wnioski o dofinansowanie, prezentacje, opisy patentowe, rejestracje spółek.
Ocena 2 (ndst) – student nie rozumie podstawowych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań różnych rodzajów działalności związanej z inżynierią środowiska, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej, podstawowych zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości; nie rozumie podstawowych zasad tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z zawodem inżyniera środowiska, nie potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji do formułowania i rozwiązywania złożonych, nietypowych zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa; nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy do samodzielnego planowania i uczenia się w zakresie przedsiębiorczości; nie potrafi dostrzegać aspektów systemowych i pozatechnicznych, w tym aspektów etycznych w rozwiązywaniu i specyfikacji zadań inżynierskich; nie jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie przedsiębiorczości; nie jest gotowy do inicjowania działań inżynierskich na rzecz interesu publicznego; nie jest gotowy do myślenia i podejmowania działań z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości.
Ocena 3 (dost) - student rozumie w podstawowym stopniu podstawowe, ekonomiczne i prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności związanej z inżynierią środowiska, w tym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości; rozumie w stopniu podstawowym zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z zawodem inżyniera środowiska, potrafi w stopniu podstawowym dokonać właściwego doboru źródeł i informacji do formułowania i rozwiązywania złożonych, nietypowych zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa; potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać posiadaną wiedzą do samodzielnego planowania i uczenia się w zakresie przedsiębiorczości; potrafi w stopniu podstawowym dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczny w rozwiązywaniu i specyfikacji zadań inżynierskich; jest gotowy w stopniu podstawowym do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie przedsiębiorczości; jest gotowy w stopniu podstawowym do inicjowania działań inżynierskich na rzecz interesu publicznego; jest gotowy w stopniu podstawowym do myślenia i podejmowania działań z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości.
Ocena 4 (db) - student rozumie w stopniu dobrym podstawowe, ekonomiczne i prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności związanej z inżynierią środowiska, w tym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości; rozumie w stopniu dobrym zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z zawodem inżyniera środowiska, potrafi w stopniu dobrym dokonać właściwego doboru źródeł i informacji do formułowania i rozwiązywania złożonych, nietypowych zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa; potrafi w stopniu dobrym wykorzystać posiadaną wiedzę do samodzielnego planowania i uczenia się w zakresie przedsiębiorczości; potrafi w stopniu dobrym dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne w rozwiązywaniu i specyfikacji zadań inżynierskich; jest gotowy w stopniu dobrym do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie przedsiębiorczości; jest gotowy w stopniu dobrym do inicjowania działań inżynierskich na rzecz interesu publicznego; jest gotowy w stopniu dobrym do myślenia i podejmowania działań z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości.
Ocena 5 (bdb) - student rozumie w stopniu bardzo dobrym podstawowe, ekonomiczne i prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności związanej z inżynierią środowiska, w tym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości; rozumie w stopniu bardzo dobrym zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z zawodem inżyniera środowiska, potrafi w stopniu bardzo dobrym dokonać właściwego doboru źródeł i informacji do formułowania i rozwiązywania złożonych, nietypowych zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa; potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać posiadaną wiedzę do samodzielnego planowania i uczenia się w zakresie przedsiębiorczości; potrafi w stopniu bardzo dobrym dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne w rozwiązywaniu i specyfikacji zadań inżynierskich; jest gotowy w stopniu bardzo dobrym do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie przedsiębiorczości; jest gotowy w stopniu bardzo dobrym do inicjowania działań inżynierskich na rzecz interesu publicznego; jest gotowy w stopniu bardzo dobrym do myślenia i podejmowania działań z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości.
Literatura
Literatura podstawowa:
Ustawy m.in.: Kodeks pracy, Kodeks spółek handlowych, Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, Prawo Zamówień Publicznych.
J. Cieślik, "Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes" Wyd. Akademickie i Profesjonalne 2010.
Praca pod red. J. Bakonyi i innych, "Zarządzanie w innowacyjnej gospodarce", Wyd. Humanitas, 2011.
Praca pod red. A. Kamińskiej, "Działalność gospodarcza. 542 pytania i odpowiedzi", Wyd. Wolters Kluwer, 2013.
Literatura uzupełniająca:
T. Panda, S. Sadahex, "Sales and Distribution Management", Oxford University Press, 2012.
P. Marshall, "80/20 Sales and Marketing", Entrepreneur Media Corp., 2013.
B. Chiaravalle, B. Schenck, "Branding For Dummies", Wiley Publishing Inc., 2006.
G.A. Moore, "Crossing the Chasm, 3rd Edition", Harper Business, 2014
The Journal of Technology Transfer, SpringerLink.
J.S. Butler, D.V. Gibson, "Global Perspetives on Technology Transfer and Commercialization. Building Innovative Ecosystems", Edward Elgar Publishing Limited, 2011
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: