Budownictwo pasywne i energooszczędne WB-IS-36-24
Cele przedmiotu:
Zapoznanie z aktualną teorią w zakresie nowoczesnych technologii w obszarze energooszczędności budynków, w tym analizy przepływu ciepła w budynku przez przegrody budowlane i analizy cieplno-wilgotnościowe.
Celem przedmiotu jest zapoznanie z zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi dotyczącymi nowoczesnych technologii w obszarze energooszczędności budynków, w tym analizy przepływu ciepła w budynku przez przegrody budowlane i analizy cieplno-wilgotnościowe.Przedmiot ma na celu przedstawienie aktualnych problemów związanych z energooszczędnością w budynkach, metod oszacowania zużycia energii, ograniczania strat ciepła i zapewnienia odpowiednio niskiego zużycia energii w budynku. Złożona wymiana ciepła, mostki cieplne 2D i 3D, analizy komputerowe w fizyce budowli.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
IS2_W02 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska, w tym z budownictwem, gospodarką przestrzenną i biologią
IS2_W04 ma rozszerzoną i szczegółową wiedzę, opartą na podstawach teoretycznych, a także aktualnym stanie wiedzy i regulacjach normowych i prawnych polskich i Unii Europejskiej, w tym odnoszące się do związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu inżynierii środowiska,
IS2_W05 ma rozszerzoną wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii środowiska, aktualnych założeniach teoretycznych, normowych i prawnych, a także kierunkach rozwoju technologii w zakresie ochrony środowiska naturalnego i oszczędności energii oraz o najnowszych osiągnięciach naukowych w powyższym zakresie, a także w zakresie pokrewnych dyscyplin naukowych
IS2_W06 ma odpowiednią wiedzę w zakresie cyklu życia urządzeń, obiektów, instalacji, sieci i innych rozwiązań technicznych związanych z zastosowaniami inżynierii środowiska
IS2_W07 zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska, w tym w zakresie projektowania instalacji, sieci i wybranych urządzeń
Umiejętności:
IS2_U10 potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić – zwłaszcza w powiązaniu z inżynierią środowiska – istniejące najnowsze rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
IS2_U07 potrafi planować i przeprowadzać zaawansowane eksperymenty, w tym specyficzne pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS2_U09 potrafi dokonać analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
IS2_U10 potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić – zwłaszcza w powiązaniu z inżynierią środowiska – istniejące najnowsze rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
IS2_U15 potrafi – zgodnie z zadaną specyfikacją – zaprojektować oraz zrealizować urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska, w ramach złożonego zadania inżynierskiego - używając właściwych metod, technik i narzędzi,
IS2_U18 potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi, w tym z uwzględnieniem energooszczędności i aspektów ekologicznych
Kompetencje społeczne:
IS2_K02 ma świadomość wagi i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko naturalne, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS2_K05 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria oceniania
Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów.
Wykład: Egzamin pisemny. W przupadku testu – zaliczenie uzyskuje się powyżej 50% uzyskanych poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia: zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z rozwiązywanymi zadaniami.
Ocena 2: brak podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu przedmiotu
Ocena 3: student posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje
z zakresu przedmiotu
Ocena 4: student opanował niepełną wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu przedmiotu
Ocena 5: student opanował w pełni podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu przedmiotu
Forma zaliczeniowa w trybie e-learningowym (online) stosowanym w związku z zagrożeniem epidemicznym:
Wykład: sprawozdania na ocenę + kolokwium lub odpowiedź ustna.
Ćwiczenia: sprawozdania.
Forma przesłania prac/złożenia egzaminu/zaliczeń:
Przesłanie przez Moodle, bądź drogą e-mailową, możliwa rozmowa przez Microsoft Teams w ramach ewentualnych odpowiedzi.
Sprawozdania należy przesyłać do końca maja. Egzamin w terminie zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Dziekanat.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji):
- Aktualne przepisy i normy (m. in. PN-EN 12831, PN-EN ISO 6946), powiązane z tematyką termomodernizacji budynków;
- Aktualna literatura branżowa pojawiająca się w przedmiotowym okresie w obszarze budownictwa i inżynierii środowiska, powiązana z obszarem standardów energetycznych budynków;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2008 r. nr 228, poz. 1514);
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i inne powiązane dyrektywy;
- Aktualny poradnik H. Recknagel, E. Sprenger, E. R. Schramek „Ogrzewanie, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo”;
- Wszelkie publikacje czołowych fizyków budowli w Polsce (L.Wolski. P.Klemm i inni);
- Materiały informacyjne i instrukcje obsługi oprogramowania komputerowego w ramach przedmiotu oraz strona internetowa producenta oprogramowania (www.wufi.de, www.antherm.com i inne, wybrane, dotyczące aktualnego na rynku oprogramowania, a przydatne do zajęć, np. z serwisu www.sankom.pl)
- Dokumentacja aktualnego oprogramowanie komputerowego.
Literatura uzupełniająca (w tym dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów):
- Dokumentacja techniczna programu WUFI i innych programów takich jak AnTherm itp. programy do obliczeń w ramach analiz problemów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i w ramach fizyki budowli;
- Aktualne publikacje w zakresie przedmiotowej tematyki, na bieżąco aktualizowane, z czasopism branżowych takich jak „Materiały Budowlane”, „IZOLACJE”, „Rynek Instalacyjny”;
- Wszelkie aktualne publikacje naukowe z przedmiotowego zakresu oraz materiały branżowe producentów materiałów termoizolacyjnych, urządzeń ogrzewczych i wentylacyjnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: