Procesy inwestycyjne w energetyce odnawialnej WB-IS-35-36
Tematyka:
Podstawowe definicje, obowiązujące przepisy, sektory energetyki, rodzaje podmiotów i inwestycji, identyfikacja lokalizacji, analizy energetyczne i ekonomiczne, ekspertyzy, pozwolenia, koncesje, umowy, prace o charakterze projektowym, fazy działalności.
Ponadto:
Prawo Budowlane, Postępowanie Administracyjne, Prawo Zamówień Publicznych, Postępowanie Środowiskowe, Prace Projektowe i uzyskanie Pozwolenia na Budowę, Budowa, Pozwolenie na Użytkowanie, Eksploatacja
W cyklu 2021/22_Z:
Tematyka: |
W cyklu 2022/23_Z:
Tematyka: |
W cyklu 2023/24_Z:
Tematyka: |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_Z: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_Z: fakultatywny ograniczonego wyboru | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej [IS1P_W01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej) [IS1P_U01]
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych [IS1P_U13]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie [IS1P_K01]
Efekt przedmiotowy 2: absolwent jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego [IS1P_K04]
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego
W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen wzorowany jest na systemie ocen ECTS.
Oceny:
2,0: 0-12 punktów
3,0: 13-14 punktów
3,5: 15-16 punktów
4,0: 17-21 punkty
4,5: 22-23 punktów
5,0: 24-25 punktów
Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie kolokwium/egzaminu w formie pisemnej, bądź ustnej.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Obowiązkowa:
Literatura branżowa na bieżąco aktualizowana podczas zajęć, serwisy informacyjne z zakresu energetyki.
Prawo Budowlane,
Uzupełniająca:
Kodeks Postępowania Administracyjnego
Prawo Zamówień Publicznych
Prawo Ochrony Środowiska
Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura branżowa na bieżąco aktualizowana podczas zajęć, serwisy informacyjne z zakresu energetyki. |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura branżowa na bieżąco aktualizowana podczas zajęć, serwisy informacyjne z zakresu energetyki. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak. |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: