Produkcja paliwa z odpadów WB-IS-35-34
W ramach zajęć omawiane są zagadnienia dotyczące metod i technologii przekształcania odpadów w paliwo. Przedstawiane są aspekty prawne, społeczne, ekologiczne oraz ekonomiczne wytwarzania i stosowania paliw z odpadów. Prezentowane są także technologie wykorzystywane w wybranych przedsiębiorstwach oraz innowacyjne rozwiązania związane z wytwarzaniem paliw z odpadów.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
IS1P_W01 - student zna i rozumie podstawowe procesy związane z produkcją i stosowaniem paliw z odpadów
IS1P_W03 - student charakteryzuje w zaawansowanym stopniu wybrane obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska związaną z paliwami z odpadów
IS1P_W04 - student prezentuje wiedzę z zakresu różnych dziedzin, głównie fizyki i chemii przydatną do wyjaśniania złożonych zależności między nimi związaną z wykorzystaniem energetycznym odpadów
IS1P_W05 - student wyjaśnia fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane z paliwami z odpadów
IS1P_W06 - student zna i rozumie podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania działań inżynierskich związanych z wykorzystaniem odpadów na cele energetyczne,
IS1P_W07- student wskazuje podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Umiejętności:
IS1P_U09 - student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
IS1P_U14 - student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych związanych z paliwami z odpadów i ocenić te rozwiązania
Kompetencje społeczne:
IS1P_K02 - student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych problemów inżynierskich dotyczących paliw z odpadów
IS1P_K03 - student chętnie podejmuje się wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
IS1P_K04 - student jest gotowy do inicjowania działania na rzecz interesu publicznego
IS1P_K06 - student wykazuje gotowość do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych
IS1P_K07 - student ma świadomość konieczności dbałości o dorobek i tradycje zawodu inżyniera
Efekty przypisane do wykładów - efekty z zakresu wiedzy i umiejętności
Efekty przypisane do ćwiczeń - efekty z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
ECTS [1 ECTS=30 godzin)
Udział w wykładach: 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 15 godzin
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Przygotowanie do kolokwium: 15 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
Studiowanie literatury przedmiotu: 15 godzin
Suma: 90 godzin [90/30=3] (odpowiednio 1 ECTS – wykład, 2 ECTS – ćwiczenia)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania - wykład:
Poziom osiągniętych efektów kształcenia weryfikowany jest egzaminem końcowym, pisemnym.
Punktacja:
51%-60% - ocena 3.0 (dst.)
61%-70% - ocena 3.5 (dst. plus)
71%-80% - ocena 4.0 (db.)
81%-90% - ocena 4.5 (db. plus)
powyżej 91% - ocena 5.0 (bdb.)
(1) Wiedza (IS1P_W01, IS1P_W03, IS1P_W04, IS1P_W05, IS1P_W06, IS1P_W07):
ocena 2 (ndst): student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej paliw z odpadów
ocena 3 (dst): student posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę związaną z produkcją i stosowaniem paliw z odpadów. W ograniczonym stopniu charakteryzuje wybrane obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska związaną z paliwami z odpadów oraz posiada ograniczoną wiedzę z zakresu różnych dziedzin, głównie fizyki i chemii przydatną do wyjaśniania złożonych zależności między nimi związanych z wykorzystaniem energetycznym odpadów. Student w ograniczonym stopniu wyjaśnia fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane z paliwami z odpadów oraz podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania działań inżynierskich związanych z wykorzystaniem odpadów na cele energetyczne. Student w ograniczonym stopniu wskazuje podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
ocena 4 (db): student w zadowalającym stopniu posiada podstawową wiedzę związaną z produkcją i stosowaniem paliw z odpadów. W zadowalającym stopniu charakteryzuje wybrane obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska związaną z paliwami z odpadów oraz posiada w zadowalającym stopniu wiedzę z zakresu różnych dziedzin, głównie fizyki i chemii przydatną do wyjaśniania złożonych zależności między nimi związanych z wykorzystaniem energetycznym odpadów. Student w zadowalającym stopniu wyjaśnia fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane z paliwami z odpadów oraz podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania działań inżynierskich związanych z wykorzystaniem odpadów na cele energetyczne. W zadowalającym stopniu wskazuje podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
ocena 5 (bdb): student w pełni opanował podstawową wiedzę związaną z produkcją i stosowaniem paliw z odpadów. Bardzo dobrze charakteryzuje wybrane obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska związaną z paliwami z odpadów oraz posiada pełną wiedzę z zakresu różnych dziedzin, głównie fizyki i chemii przydatną do wyjaśniania złożonych zależności między nimi związanych z wykorzystaniem energetycznym odpadów. Student w pełni wyjaśnia fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane z paliwami z odpadów oraz podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania działań inżynierskich związanych z wykorzystaniem odpadów na cele energetyczne. Bardzo dobrze wskazuje podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
(2) Umiejętności (IS1P_U09, IS1P_U14):
ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie planować i realizować procesu uczenia się oraz nie potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych związanych z paliwami z odpadów.
ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się oraz w ograniczonym stopniu potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych związanych z paliwami z odpadów.
ocena 4 (db): student w zadowalającym stopniu potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się oraz dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych związanych z paliwami z odpadów i ocenić te rozwiązania.
ocena 5 (bdb): student w pełni potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się oraz dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych związanych z paliwami z odpadów i ocenić te rozwiązania.
Metody i kryteria oceniania - ćwiczenia:
Sposoby weryfikacji:
Efekty wiedzy (IS1P_W01, IS1P_W03, IS1P_W04, IS1P_W05, IS1P_W06, IS1P_W07) osiągane są takimi metodami jak: prezentacja, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane kolokwium pisemnym.
Efekty umiejętności (IS1P_U09, IS1P_U14) osiągane są takimi metodami jak: metoda ćwiczeń praktycznych, a weryfikowane kolokwium pisemnym oraz oceną pracy na zajęciach.
Efekty kompetencji społecznych (IS1P_K02, IS1P_K03, IS1P_K04, IS1P_K06, IS1P_K07) osiągane są takimi metodami jak: metoda ćwiczeń praktycznych, a weryfikowane oceną pracy na zajęciach.
Na ocenę końcową składa się średnia ocen z kolokwium pisemnego (dwa w trakcie cyklu zajęć), ocena z pracy na zajęciach oraz zaprezentowanie wybranego tematu.
Dopuszcza się 2 nieobecności na zajęciach, niezależnie od ich przyczyny.
(1) Wiedza (IS1P_W01, IS1P_W03, IS1P_W04, IS1P_W05, IS1P_W06, IS1P_W07):
ocena 2 (ndst): student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej paliw z odpadów
ocena 3 (dst): student posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę związaną z produkcją i stosowaniem paliw z odpadów. W ograniczonym stopniu charakteryzuje wybrane obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska związaną z paliwami z odpadów oraz posiada ograniczoną wiedzę z zakresu różnych dziedzin, głównie fizyki i chemii przydatną do wyjaśniania złożonych zależności między nimi związanych z wykorzystaniem energetycznym odpadów. Student w ograniczonym stopniu wyjaśnia fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane z paliwami z odpadów oraz podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania działań inżynierskich związanych z wykorzystaniem odpadów na cele energetyczne. Student w ograniczonym stopniu wskazuje podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
ocena 4 (db): student w zadowalającym stopniu posiada podstawową wiedzę związaną z produkcją i stosowaniem paliw z odpadów. W zadowalającym stopniu charakteryzuje wybrane obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska związaną z paliwami z odpadów oraz posiada w zadowalającym stopniu wiedzę z zakresu różnych dziedzin, głównie fizyki i chemii przydatną do wyjaśniania złożonych zależności między nimi związanych z wykorzystaniem energetycznym odpadów. Student w zadowalającym stopniu wyjaśnia fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane z paliwami z odpadów oraz podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania działań inżynierskich związanych z wykorzystaniem odpadów na cele energetyczne. W zadowalającym stopniu wskazuje podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
ocena 5 (bdb): student w pełni opanował podstawową wiedzę związaną z produkcją i stosowaniem paliw z odpadów. Bardzo dobrze charakteryzuje wybrane obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska związaną z paliwami z odpadów oraz posiada pełną wiedzę z zakresu różnych dziedzin, głównie fizyki i chemii przydatną do wyjaśniania złożonych zależności między nimi związanych z wykorzystaniem energetycznym odpadów. Student w pełni wyjaśnia fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji związane z paliwami z odpadów oraz
podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania działań inżynierskich związanych z wykorzystaniem odpadów na cele energetyczne. Bardzo dobrze wskazuje podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
(2) Umiejętności (IS1P_U09, IS1P_U14):
ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie planować i realizować procesu uczenia się oraz nie potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych związanych z paliwami z odpadów.
ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się oraz w ograniczonym stopniu potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych związanych z paliwami z odpadów.
ocena 4 (db): student w zadowalającym stopniu potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się oraz dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych związanych z paliwami z odpadów i ocenić te rozwiązania.
ocena 5 (bdb): student w pełni potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się oraz dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych związanych z paliwami z odpadów i ocenić te rozwiązania.
(3) Kompetencje społeczne (IS1P_K02, IS1P_K03, IS1P_K04, IS1P_K06, IS1P_K07):
ocena 2 (ndst): student nie rozumie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych problemów inżynierskich dotyczących paliw z odpadów oraz nie podejmuje się wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego. Student nie jest gotowy do inicjowania działania na rzecz interesu publicznego oraz do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych. Nie ma świadomość konieczności dbałości o dorobek i tradycje zawodu inżyniera.
ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych problemów inżynierskich dotyczących paliw z odpadów oraz minimalnie podejmuje się wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego. Student w niewielkim stopniu jest gotowy do inicjowania działania na rzecz interesu publicznego oraz do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych. W ograniczonym stopniu ma świadomość konieczności dbałości o dorobek i tradycje zawodu inżyniera.
ocena 4 (db): student w zadowalającym stopniu rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych problemów inżynierskich dotyczących paliw z odpadów oraz podejmuje się wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego. Student w zadowalającym stopniu jest gotowy do inicjowania działania na rzecz interesu publicznego oraz do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych. W zadowalającym stopniu ma świadomość konieczności dbałości o dorobek i tradycje zawodu inżyniera.
ocena 5 (bdb): student w pełni rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych problemów inżynierskich dotyczących paliw z odpadów oraz bardzo chętnie podejmuje się wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego. Student w pełni jest gotowy do inicjowania działania na rzecz interesu publicznego oraz do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych. W pełni ma świadomość konieczności dbałości o dorobek i tradycje zawodu inżyniera.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wandrasz A. J. Paliwa z odpadów. Technologie tworzenia i wykorzystania paliw z odpadów. Wyd. Polskie Zrzeszenia Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań 2011.
2. Artykuły w czasopismach naukowych, witryny internetowe sugerowane przez wykładowcę (np. Paliwa z odpadów. Materiały konferencyjne. ABRYS, 2012-2019; Energia i recykling, gospodarka obiegu zamkniętego - miesięcznik).
Literatura uzupełniająca:
1. Bień J. B., Wystalska K. Przekształcanie osadów ściekowych w procesach termicznych. Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa 2009.
2. Chmielniak T. Technologie energetyczne. Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008.
3. Wandrasz J. W., Wandrasz A. J. Paliwa formowane, biopaliwa i paliwa z odpadów w procesach termicznych. Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa 2006.
4. Artykuły w czasopismach naukowych, witryny internetowe sugerowane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: