Mechanika płynów WB-IS-35-03-ćw
Treści merytoryczne:
Płynność i ciągłość płynu. Parametry opisujące stan płynu. Podstawowe własności fizyczne płynów. Hydrostatyka – ciśnienie i napór hydrostatyczny, równania równowagi płynu, pływanie ciał. Napór cieczy na ściany płaskie i zakrzywione. Podstawowe pojęcia kinetyki płynów. Równanie różniczkowe ciągłości przepływu. Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory ruchu. Obliczanie przepływów w przewodach pod ciśnieniem. Uderzenie hydrauliczne. Reakcja strumienia cieczy. Wypływ cieczy przez otwory i przystawki. Przelewy. Ruch cieczy w korytach i kanałach otwartych. Ruch wód gruntowych. Dopływ wody do studni zwykłej, artezyjskiej, drenów i kanałów. Współpraca zespołu studzien. Obliczanie wypływu i przepływu gazów. Równanie Bernoulliego dla gazów w przemianie adiabatycznej. Wypływ gazu przez otwory i dysze. Rozkład ciśnienia w atmosferze.
Link do kanału na MSTeams:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad8297f0b69d24fb5a1e16d900255ecb9%40thread.tacv2/conversations?groupId=e508ffc8-36b4-4015-a523-c0a132037aed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: Płynność i ciągłość płynu. Parametry opisujące stan płynu. Podstawowe własności fizyczne płynów. Hydrostatyka – ciśnienie i napór hydrostatyczny, równania równowagi płynu, pływanie ciał. Napór cieczy na ściany płaskie i zakrzywione. Podstawowe pojęcia kinetyki płynów. Równanie różniczkowe ciągłości przepływu. Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory ruchu. Obliczanie przepływów w przewodach pod ciśnieniem. Uderzenie hydrauliczne. Reakcja strumienia cieczy. Wypływ cieczy przez otwory i przystawki. Przelewy. Ruch cieczy w korytach i kanałach otwartych. Ruch wód gruntowych. Dopływ wody do studni zwykłej, artezyjskiej, drenów i kanałów. Współpraca zespołu studni. Obliczanie wypływu i przepływu gazów. Równanie Bernoulliego dla gazów w przemianie adiabatycznej. Wypływ gazu przez otwory i dysze. Rozkład ciśnienia w atmosferze. |
W cyklu 2022/23_L:
Treści merytoryczne: Płynność i ciągłość płynu. Parametry opisujące stan płynu. Podstawowe własności fizyczne płynów. Hydrostatyka – ciśnienie i napór hydrostatyczny, równania równowagi płynu, pływanie ciał. Napór cieczy na ściany płaskie i zakrzywione. Podstawowe pojęcia kinetyki płynów. Równanie różniczkowe ciągłości przepływu. Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory ruchu. Obliczanie przepływów w przewodach pod ciśnieniem. Uderzenie hydrauliczne. Reakcja strumienia cieczy. Wypływ cieczy przez otwory i przystawki. Przelewy. Ruch cieczy w korytach i kanałach otwartych. Ruch wód gruntowych. Dopływ wody do studni zwykłej, artezyjskiej, drenów i kanałów. Współpraca zespołu studni. Obliczanie wypływu i przepływu gazów. Równanie Bernoulliego dla gazów w przemianie adiabatycznej. Wypływ gazu przez otwory i dysze. Rozkład ciśnienia w atmosferze. |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: Płynność i ciągłość płynu. Parametry opisujące stan płynu. Podstawowe własności fizyczne płynów. Hydrostatyka – ciśnienie i napór hydrostatyczny, równania równowagi płynu, pływanie ciał. Napór cieczy na ściany płaskie i zakrzywione. Podstawowe pojęcia kinetyki płynów. Równanie różniczkowe ciągłości przepływu. Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory ruchu. Obliczanie przepływów w przewodach pod ciśnieniem. Uderzenie hydrauliczne. Reakcja strumienia cieczy. Wypływ cieczy przez otwory i przystawki. Przelewy. Ruch cieczy w korytach i kanałach otwartych. Ruch wód gruntowych. Dopływ wody do studni zwykłej, artezyjskiej, drenów i kanałów. Współpraca zespołu studni. Obliczanie wypływu i przepływu gazów. Równanie Bernoulliego dla gazów w przemianie adiabatycznej. Wypływ gazu przez otwory i dysze. Rozkład ciśnienia w atmosferze. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2022/2023
Ćwiczenia IS1P_U01 IS1P_K03
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: wykorzystać wiedzę z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, takich jak matematyka, fizyka, chemia i im pokrewnych do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie projektowania instalacji płynowych w inżynierii środowiska oraz elementów budowli hydrotechnicznych [IS1P_U01]
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 1: odpowiedzialnego pełnienia roli inżyniera środowiska indywidualnie i w zespołach, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje rzetelnego i odpowiedzialnego wykonywania zawodu - inżyniera środowiska związanych z obszarem projektowania instalacji płynowych i wybranych aspektów związanych z projektowaniem elementów budowli hydrotechnicznych [IS1P_K03]
Efekty uczenia
IS1P_W01 IS1P_U01 IS1P_U10 IS1P_K01
2019:
absolwent zna i rozumie:
IS1P_W03 podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
IS1P_W04 podstawowe zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej
przedsiębiorczości
IS1P_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska
tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną
teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane
zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu
studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności
zawodowej związanej z ich kierunkiem.
absolwent potrafi:
wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
IS1P_U03 − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych,
IS1P_U10 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
IS1P_U12 − wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, w tym komputerowe
IS1P_U15 dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących
rozwiązań technicznych i oceniać te rozwiązania
IS1P_U16 projektować – zgodnie z zadaną specyfikacją – oraz wykonać typowe dla kierunku studiów proste urządzenia, obiekty, instalacje, systemy lub realizować procesy, używając odpowiednio dobranych metod, technik,
narzędzi i materiałów
2020:
absolwent zna i rozumie:
IS1P_W01
w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz
dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi,
stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska
tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną
teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane
zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu
studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności
zawodowej związanej z ich kierunkiem.
absolwent potrafi:
wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:
IS1P_U01
− właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
IS1P_U10
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
absolwent jest gotów do:
IS1P_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) w stopniu miernym potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, takich jak matematyka, fizyka, chemia i im pokrewnych do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie projektowania instalacji płynowych w inżynierii środowiska oraz elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 3 (dst) w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, takich jak matematyka, fizyka, chemia i im pokrewnych do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie projektowania instalacji płynowych w inżynierii środowiska oraz elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 4 (db) w stopniu dobrym potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, takich jak matematyka, fizyka, chemia i im pokrewnych do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie projektowania instalacji płynowych w inżynierii środowiska oraz elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 5 (bdb) w stopniu bardzo dobrym potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, takich jak matematyka, fizyka, chemia i im pokrewnych do rozwiązywania zadań inżynierskich w zakresie projektowania instalacji płynowych w inżynierii środowiska oraz elementów budowli hydrotechnicznych
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) w stopniu miernym jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli inżyniera środowiska indywidualnie i w zespołach, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje rzetelnego i odpowiedzialnego wykonywania zawodu - inżyniera środowiska związanych z obszarem projektowania instalacji płynowych i wybranych aspektów związanych z projektowaniem elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 3 (dst) w stopniu dostatecznym jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli inżyniera środowiska indywidualnie i w zespołach, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje rzetelnego i odpowiedzialnego wykonywania zawodu - inżyniera środowiska związanych z obszarem projektowania instalacji płynowych i wybranych aspektów związanych z projektowaniem elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 4 (db) w stopniu dobrym jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli inżyniera środowiska indywidualnie i w zespołach, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje rzetelnego i odpowiedzialnego wykonywania zawodu - inżyniera środowiska związanych z obszarem projektowania instalacji płynowych i wybranych aspektów związanych z projektowaniem elementów budowli hydrotechnicznych
Na ocenę 5 (bdb) w stopniu bardzo dobrym jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli inżyniera środowiska indywidualnie i w zespołach, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz dbałości o dorobek i tradycje rzetelnego i odpowiedzialnego wykonywania zawodu - inżyniera środowiska związanych z obszarem projektowania instalacji płynowych i wybranych aspektów związanych z projektowaniem elementów budowli hydrotechnicznych
- wykład: test
- ćwiczenia projektowe: zaliczenie opracowania pisemnego dotyczącego wyznaczonego zadania inżynierskiego
- zalicza co najmniej połowa punktów możliwych do uzyskania w ramach testu
Forma zaliczeniowa w trybie e-learningowym (online) stosowanym w związku z zagrożeniem epidemicznym:
Wykład: sprawozdania na ocenę + kolokwium lub odpowiedź ustna.
Ćwiczenia: sprawozdania.
Forma przesłania prac/złożenia egzaminu/zaliczeń:
Przesłanie przez Moodle, bądź drogą e-mailową, możliwa rozmowa przez Microsoft Teams w ramach ewentualnych odpowiedzi.
Sprawozdania należy przesyłać do końca maja. Egzamin w terminie zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Dziekanat.
Wykład - egzamin w formie pisemnej i w ewentualnej uzupełniającej formie ustnej, po zaliczeniu ćwiczeń, co stanowi warunek przystąpienia do egzaminu.
Ćwiczenia audytoryjne – studenci powinni posiadać kalkulatory i materiały do zapisu ćwiczeń i wykonywania obliczeń.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest wykonywanie pisemnych opracowań wyznaczonych zadań lub zagadnień z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów w trakcie trwania oraz na koniec semestru i ich ustna obrona, a tak zaliczanie wszelkich cząstkowych pisemnych sprawdzianów (co najmniej połowa zaliczonych sprawdzianów).
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
- aktywność na ćwiczeniach, poprawne wykonywanie zadań
- dyskusja na ćwiczeniach
- sprawozdania pisemne z wykonanych ćwiczeń
Zalecana obecność na wykładach ze względu na praktyczny, obliczeniowy charakter materiału wykładów powinna wynosić co najmniej 80%.
Bezwzględnym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na ćwiczeniach we właściwej grupie zajęciowej. Wymagana do zaliczenia obecność na ćwiczeniach: co najmniej 80% zajęć według planu.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa/podstawowa (dostępna na stronie Dolnośląskiej Biblioteki Cyfrowej):
- Tytuł:
Mechanika płynów
Autor:
Jeżowiecka-Kabsch, Krystyna; Szewczyk, Henryk
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej
Wrocław, 2001
- A. Prystaj, Zadania z hydrostatyki, PK, Kraków 1999 r. (podstawowy podręcznik w kategorii literatury uzupełniającej).
Literatura uzupełniająca:
- Wybrane materiały branżowe, poradniki, informatory i inne materiały drukowane firm i innych podmiotów lub instytucji obecnych na rynku instalacyjnym (w tym firmy takie jak VAVIN, Geberit, Danfoss, SANKOM). Powyższe materiały stanowią materiały podstawowe w kategorii literatury uzupełniającej.
- L. Opyrchał, Wstęp do mechaniki cieczy, AGH, Kraków 2010 r.
- B.Jaworska, A. Szuster, B.Utrysko, Hydraulika i hydrologia, PW, Warszawa 2008 r.
- M. Mitosek, Mechanika płynów w inzynierii i ochronie środowiska, PW, Warszawa 2007 r.
- Z. Orzechowski, J. Prywer, R.Zarzycki, Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska WNT, Warszawa 2009 r.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: