Biologia środowiska WB-IS-11-20-lab
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/20_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu biologii środowiska. Szczegółowy zakres przedmiotu obejmuje poniższe tematy: 1. Biologia, Chemia i Fizyka - zależności i powiązania |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Zajęcia są realizowane w wymiarze:
30h - wykład,
15h - ćwiczenia,
15h - laboratorium.
Wykład:
ECTS: 60/30 = 2
Przygotowanie do egzaminu 30h, przygotowanie do zajęć 28h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 30h.
Ćwiczenia
ECTS: 15/15 = 1
Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h.
Laboratorium
ECTS: 15/15 = 1
Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h.
Wykład:
Wiedza
IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Umiejętności
IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska
Kompetencje
IS1P_K01 – ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska
Ćwiczenia:
IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska
IS1P_K01 – ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska
Laboratorium
IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska
IS1P_U11 – potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska
IS1P_K01 – potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska
IS1P_K02 – potrafi dokonać uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu biologii środowiska
Kryteria oceniania
Zajęcia są prowadzone synchronicznie.
Wykład:
Egzamin (pytania otwarte) bazujący na treściach przekazanych
na wykładzie.
Ćwiczenia:
- obecność na 80% zajęć,
- wykonanie i pozytywna ocena wszystkich prac samodzielnych i zespołowych,
- pozytywne oceny z dwóch kolokwiów.
Laboratorium:
- obecność na 80% zajęć,
- wykonanie i pozytywna ocena wszystkich prac samodzielnych i zespołowych.
Punktacja:
≥95% - 5.0
≥90% - 4.5
≥80% - 4.0
≥70% - 3.5
≥60% - 3.0
<60% - 2.0
Wykład
Wiedza
Ocena 2 (ndst) - student nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 3 (dst) - student zna i rozumie w dostatecznym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 4 (db) - Student zna i rozumie w dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 5 (bdb) - Student zna i rozumie w bardzo dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Umiejętności
Ocena 2 (ndst) - student nie ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska
Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska.
Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska.
Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska.
Kompetencje
Ocena 2 (ndst) - Student nie ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska
Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska.
Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska.
Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska.
Ćwiczenia
Wiedza
Ocena 2 (ndst) - student nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 3 (dst) - student zna i rozumie w dostatecznym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 4 (db) - Student zna i rozumie w dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 5 (bdb) - Student zna i rozumie w bardzo dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Umiejętności
Ocena 2 (ndst) - student nie ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska
Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska.
Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska.
Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska.
Kompetencje
Ocena 2 (ndst) - Student nie ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska
Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska.
Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska.
Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska.
Laboratorium
Wiedza
Ocena 2 (ndst) - student nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 3 (dst) - student zna i rozumie w dostatecznym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 4 (db) - Student zna i rozumie w dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Ocena 5 (bdb) - Student zna i rozumie w bardzo dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.
Umiejętności
Ocena 2 (ndst) - student nie ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student nie potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dostatecznym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w bardzo dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Kompetencje
Ocena 2 (ndst) - Student nie ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student nie potrafi dokonać uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu biologii środowiska.
Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dostatecznym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w bardzo dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Neil A. Campbell, Jane B. Reece, Lisa A. Urry, Michael L. Cain, Steven A. Wasserman, Peter V. Minorsky, Robert B.
Jackson. Biologia Campbella. Wyd. Rebis, 2016.
2. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 1. Wyd. Naukowe PWN, 2012.
3. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 2. Wyd. Naukowe PWN, 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Ewa Zabłocka-Godlewska. Biologia dla studentów uczelni technicznych. Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011.
W cyklu 2019/20_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2019/20_Z:
Przedmiot podstawowy, brak wymagań wstępnych |
W cyklu 2020/21_Z:
Brak |
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: