Ochrona środowiska WB-IS-11-17-ćw
Projekt:
Celem zajęć jest zapoznanie się studentów z lokalnymi problemami ekologicznymi w swoim powiecie/dzielnicy Warszawy - jakością wody w rzekach, jakością powietrza, poziomem hałasu komunikacyjnego, stężeniem metali ciężkich w glebach oraz zmianami w gospodarce ściekowej.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład: |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem zajęć jest zapoznanie się studentów z lokalnymi problemami ekologicznymi w swoim powiecie/dzielnicy Warszawy - jakością wody w rzekach, jakością powietrza, poziomem hałasu komunikacyjnego, stężeniem metali ciężkich w glebach oraz formami ochrony przyrody (parki narodowe, krajobrazowe, rezerwaty, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, użytki ekologiczne, pomniki przyrody) |
W cyklu 2023/24_Z:
Celem zajęć jest zapoznanie się studentów z lokalnymi problemami ekologicznymi w swoim powiecie/dzielnicy Warszawy - jakością wody w rzekach, jakością powietrza, poziomem hałasu komunikacyjnego, stężeniem metali ciężkich w glebach oraz zmianami w gospodarce ściekowej. |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem zajęć jest zapoznanie się studentów z lokalnymi problemami ekologicznymi w swoim powiecie/dzielnicy Warszawy - jakością wody w rzekach, jakością powietrza, poziomem hałasu komunikacyjnego, stężeniem metali ciężkich w glebach oraz zmianami w gospodarce ściekowej. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: WYKŁAD
Liczba punktów ECTS - 1
Udział w wykładach - 15 godz.
Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.
Suma godzin: 25
Liczba ECTS = 25 godz. / 30 (25) godz. = ok. 1
PROJEKT
Liczba punktów ECTS: 1
Udział w zajęciach projektowych - 15 godz.
Przygotowanie projektu - 15 godz.
Suma - 30 godz.
Liczba ECTS: 30 godz. /30(25) godz. = 1 ECTS | W cyklu 2024/25_Z: WYKŁAD
Liczba punktów ECTS - 1
Udział w wykładach - 15 godz.
Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.
Suma godzin: 25
Liczba ECTS = 25 godz. / 30 (25) godz. = ok. 1
PROJEKT
Liczba punktów ECTS: 1
Udział w zajęciach projektowych - 15 godz.
Przygotowanie projektu - 15 godz.
Suma - 30 godz.
Liczba ECTS: 30 godz. /30(25) godz. = 1 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: WYKŁAD
Liczba punktów ECTS - 1
Udział w wykładach - 15 godz.
Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.
Suma godzin: 25
Liczba ECTS = 25 godz. / 30 (25) godz. = ok. 1
PROJEKT
Liczba punktów ECTS: 1
Udział w zajęciach projektowych - 15 godz.
Przygotowanie raportu - 15 godz.
Suma - 30 godz.
Liczba ECTS: 30 godz. /30(25) godz. = 1 ECTS |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WYKŁAD
Przedmiotowy efekt uczenia w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1 - student zna w zaawansowanym stopniu procesy z zakresu ochrony środowiska
PROJEKT
Przedmiotowy efekt uczenia w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2 - student potrafi pozyskiwać informacje z baz danych i innych źródeł w zakresie ochrony środowiska, potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać analizy i interpretacji, wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie.
Kryteria oceniania
(1) Wiedza:
ocena 2 (ndst): brak podstawowej wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
ocena 3 (dst): student posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych, prawnych i ekonomicznych aspektów ochrony środowiska; ma słabo uporządkowana wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych związanych z ochroną środowiska.
ocena 4 (db): student opanował w pełni podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska; ma średnio uporządkowaną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych związanych z ochroną środowiska.
ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową wiedzę z ochrony środowiska; ma w pełni uporządkowaną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych związanych z ochroną środowiska
(2) Umiejętności:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi korzystać z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska.
ocena 3 (dst): student ma ograniczone umiejętności korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska, potrafi w ograniczonym stopniu integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji.
ocena 4 (db): student posiada umiejętności korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska, potrafi w zadowalającym stopniu integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji.
ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze opanował umiejętność korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska, potrafi integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji.
WYKŁAD
Ocena końcowa:
- aktywność na wykładach, studenci regularnie chodzący na wykłady mają prawo do kolokwium w terminie zerowym,
- kolokwium zaliczeniowe testowe, punktacja:
>50% - 3,0
>60% - 3,5
>70% - 4,0
>80% - 4,5
>90% - 5,0
PROJEKT
Końcowa ocena z zajęć projektowych:
- obecność na zajęciach,
- przygotowanie projektu: Analiza stanu środowiska w moim powiecie /dzielnicy Warszawy, punktacja:
>50% - 3,0
>60% - 3,5
>70% - 4,0
>80% - 4,5
>90% - 5,0
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
WYKŁAD
Literatura obowiązkowa:
1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Andrew S. Pullin, Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wyd. Naukowe PWN, 2012.
2. January Weiner. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wyd. Naukowe PWN, 2012.
3. Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008.
4. Symonides E. Ochrona przyrody. Wyd.Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.
5. Artykuły w czasopismach naukowych, witryny internetowe (sugerowane przez wykładowcę).
PROJEKT
Literatura:
* województwo mazowieckie
1) Stan środowiska w województwie mazowieckim. Raport 2020, GIOŚ, Warszawa 2020,
2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie mazowieckim. Raport wojewódzki za rok 2022, GIOŚ, Warszawa 2023,
3) Zestawienie punktów badawczych wód podziemnych w sieci krajowej PIG w roku 2017 na terenie województwa mazowieckiego, WIOŚ Warszawa, 2018,
4a) Strategiczna mapa hałasu m.st. Warszawy 2022, Urząd m.st. Warszawy, 2022,
4b) Ocena stanu akustycznego środowiska na terenie województwa mazowieckiego na podstawie monitoringowych pomiarów hałasu wykonanych w roku 2019, GIOŚ Warszawa 2020,
4c) Ocena stanu akustycznego środowiska… w roku 2018, GIOŚ, Warszawa 2019,
* dla całej Polski
1) Portal jakości wód powierzchniowych. Mapy, GIOŚ, 2023,
2) Klasyfikacja wskaźników jakości jednolitych części wód rzek i zbiorników zaporowych w roku 2020 - tabela, GIOŚ, 2021,
3) 2021 - Klasy jakości wód podziemnych - monitoring jakości wód podziemnych - monitoring operacyjny, GIOŚ, 2022,
4) Monitoring Chemizmu Gleb Ornych Polski. Wyniki szczegółowe, GIOŚ & IUNG, 2023,
5) Bank Danych Lokalnych - Dane dla roku 2022. Stan i ochrona środowiska. Oczyszczanie ścieków komunalnych, GUS, 2023.
W cyklu 2021/22_Z:
WYKŁAD Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: ĆWICZENIA Literatura: |
W cyklu 2022/23_Z:
WYKŁAD Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: PROJEKT Literatura: |
W cyklu 2023/24_Z:
WYKŁAD Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: PROJEKT Literatura: |
W cyklu 2024/25_Z:
WYKŁAD Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: PROJEKT Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Ogólna znajomość biologii, chemii i fizyki |
W cyklu 2022/23_Z:
Ogólna znajomość biologii, chemii i fizyki |
W cyklu 2023/24_Z:
Ogólna znajomość biologii, chemii i fizyki |
W cyklu 2024/25_Z:
Ogólna znajomość biologii, chemii i fizyki |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: