Zoologia kręgowców WB-BI-ZOO-02
Wykład
Zakres tematów:
1. Podstawy systematyki strunowców. Przegląd głównych taksonów strunowców i ich cech charakterystycznych
2. Strunowce: ogólna charakterystyka. Osłonice i bezczaszkowce.
3. Kręgowce: ogólna charakterystyka. Linie rozwojowe kręgowców. Filogeneza bezżuchwowców. Charakterystyka współczesnych bezżuchwowców. Krajowe gatunki.
4. Filogeneza żuchwowców. Pochodzenie ryb szczękowych. Charakterystyka współczesnych ryb chrzęstnych.
5. Ryby – ogólna charakterystyka.. Charakterystyka współczesnych ryb kostnych.
6. Ryby - główne grupy ekologiczne. Przegląd światowej ichtiofauny.
7. Płazy – ogólna charakterystyka. Wyjście na ląd. Różnorodność anatomii i biologii głównych grup płazów.
8. Płazy - przegląd światowej fauny płazów. Znaczenie i ochrona płazów.
9. Gady - pochodzenie i filogeneza. Radiacja adaptacyjna gadów w erze mezozoicznej. Powstanie błon płodowych. Rozród na lądzie.
10. Gady - przegląd światowej fauny gadów.
11. Ptaki - pochodzenie i filogeneza. Przystosowania do lotu. Stałocieplność. Opieka nad potomstwem.
12. Ptaki - przegląd światowej ornitofauny. Ptaki w mieście.
13. Ptaki jako kluczowe gatunki w ochronie przyrody. Wędrówki.
14. Ssaki – pochodzenie i filogeneza. Stekowce, torbacze i łożyskowce - charakterystyka.
15. Ssaki - przegląd światowej teriofauny. Znaczenie i ochrona ssaków.
Ćwiczenia
Zakres tematów:
1. Zajęcia organizacyjne. Półstrunowce. Strunowce – charakterystyka, przystosowania. Osłonice, bezczaszkowce.
2. Kręgowce – plan budowy, przystosowania.
3. Kręgouste – charakterystyka gromady. Rząd: minogokształtne – morfologia, anatomia, rozmnażanie się i rozwój.
4. Ryby I. Charakterystyka. Budowa zewnętrzna i szkielet. Pokrycie ciała. Układ nerwowy i narządy zmysłów. Układ krążenia, wydalniczy i osmoregulacja.
5. Ryby II. Układy – pokarmowy, oddechowy i rozrodczy. Rozmnażanie się, opieka nad potomstwem. Termoregulacja. Quiz - krajowe gatunki ryb.
6. Płazy I. Systematyka i charakterystyka. Pokrycie ciała i szkielet.
Kolokwium 1 Osłonice, bezczaszkowce, ryby.
7. Płazy II. Układy i narządy zmysłów. Rozmnażanie się, cykle rozwojowe, opieka rodzicielska. Krajowe gatunki.
8. Gady I. Systematyka i charakterystyka. Budowa zewnętrzna, pokrycie ciała i szkielet.
9. Gady II. Układy. Narządy zmysłów. Rozmnażanie się i rozwój. Quiz - krajowe gatunki płazów i gadów.
10. Ptaki I. Systematyka i charakterystyka. Budowa zewnętrzna, pokrycie ciała, szkielet, budowa skrzydła.
Kolokwium 2 Płazy i gady.
11. Ptaki II. Budowa wewnętrzna. Przystosowania do lotu.
12. Ptaki III. Rozmnażanie się i rozwój. Budowa jaja. Opieka rodzicielska. Quiz - krajowe gatunki ptaków.
13. Ssaki I. Systematyka i charakterystyka.
14. Ssaki II. Budowa zewnętrzna, pokrycie ciała i szkielet. Budowa wewnętrzna, układy, narządy zmysłów. Rozmnażanie się i rozwój. Quiz - krajowe gatunki ssaków.
Kolokwium 3 Ptaki i ssaki.
15. Podsumowanie zajęć.
W cyklu 2021/22_L:
Student pozna podstawy systematyki strunowców oraz bardziej rozszerzoną wiedzę z zakresu budowy, biologii i filogenezy kręgowców |
W cyklu 2022/23_L:
Student pozna podstawy systematyki strunowców oraz bardziej rozszerzoną wiedzę z zakresu budowy, biologii i filogenezy kręgowców |
W cyklu 2023/24_L:
Student pozna podstawy systematyki strunowców oraz bardziej rozszerzoną wiedzę z zakresu budowy, biologii i filogenezy kręgowców |
W cyklu 2024/25_L:
Student pozna podstawy systematyki strunowców oraz bardziej rozszerzoną wiedzę z zakresu budowy, biologii i filogenezy kręgowców |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
1. Wiedza
[W01] Zna pojęcia z zakresu zoologii kręgowców i rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne.
[W05] Ma wiedzę w zakresie podstaw zoologii, ewolucji i taksonomii kręgowców. Ma znajomość rozwoju poglądów w zakresie zoologii kręgowców i stosowanych w niej metod badawczych.
2. Umiejętności
[U02] Rozumie literaturę z zakresu zoologii w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
[U03] Wykorzystuje dostępne źródła informacji z zakresu zoologii kręgowców, w tym źródła elektroniczne.
[U11] Umie uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany.
3. Kompetencje:
[K02] Rozwija swą wiedzę z zakresu zoologii kręgowców i odnosi ją do zdobywanej wiedzy o miejscu człowieka w świecie.
Udział w wykładach - 30 godz., udział w ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń - 20 godz., konsultacje - 5 godz., przygotowanie do quizów i kolokwiów - 15 godz., przygotowanie do egzaminu - 20 godz., suma godzin -120.
Liczba ECTS: 120 godz./30(25) godz. = ok. 4.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza:
ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu zoologii, nie rozumie procesów biologicznych.
ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu terminologię z zakresu zoologii kręgowców, posiada ograniczoną wiedzę na temat procesów biologicznych.
ocena 4 (db): student zna terminologię z zakresu zoologii, posiada ogólną wiedzę o ewolucji zwierząt kręgowych, ich anatomii i fizjologii. Student jest świadomy aktualnych kierunków rozwoju zoologii.
ocena 5 (bdb): student ma pełną wiedzę o terminologii i zakresie zainteresowań zoologii kręgowców, umie analizować związki pomiędzy anatomią i fizjologią, potrafi ocenić przydatność taksonomii dla rozwoju zoologii. Student rozpoznaje krajowe gatunki zwierząt kręgowych.
Umiejętności
ocena 2 (ndst): student nie potrafi korzystać z źródeł informacji z zakresu zoologii, nie potrafi korzystać z tekstów naukowych.
ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu korzysta z literatury, przygotowuje prezentacje z wykorzystaniem ograniczonych źródeł informacji.
ocena 4 (db): student swobodnie korzysta z podstawowej literatury, przygotowuje prezentacje z wykorzystaniem wielu źródeł informacji, selekcjonuje informacje
ocena 5 (bdb): student swobodnie korzysta z podstawowej literatury, w tym w j. angielskim, dokonuje analizy i syntezy informacji, krytycznie selekcjonuje źródła informacji przy przygotowywaniu prezentacji.
Na ocenę składają się:
1. Wykład: ocena z egzaminu testowego; aby przystąpić do egzaminu należy uzyskać zaliczenie ćwiczeń na ocenę minimum 3(dst).
2. Ćwiczenia: obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach oraz prezentacja na zadany temat) i kolokwium. Obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda dodatkowa nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia
Podział na oceny:
92-100% - 5
84-91% - 4,5
73-83% - 4
64-72% - 3,5
54-63% - 3
Poniżej 53% - 2
Literatura
Podstawowa:
Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W. 2009. Biologia. Multico, Warszawa (lub wcześniejsze wydania Ville i in.)
Dzik J. 2003. Dzieje życia na Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Grodziński Z. (red.) 1979. Zoologia. Przedstrunowce i strunowce. PWN, Warszawa
Hempel-Zawitkowska J. (red.) 2006. Zoologia dla uczelni rolniczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Szarski H. 1998. Historia zwierząt kręgowych (lub wydania od 1990 roku). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Szarski H. 1987. Anatomia porównawcza kręgowców (i starsze wydania). PWN, Warszawa
Uzupełniająca
Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Warszawa-Poznań
Fortey R. 1999. Życie. Nieautoryzowana biografia. Albatros, Warszawa
Jurd R.D. 2007. Biologia zwierząt. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Kowalski K. 1971. Ssaki. Zarys teriologii. PWN, Warszawa
Umiński T. 1991. Zwierzęta i kontynenty. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Mały słownik zoologiczny. Ryby. Gady i płazy. Ptaki. Ssaki (4 tomy). Wiedza Powszechna, Warszawa
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa: |
W cyklu 2024/25_L:
Podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: