KN-Dydaktyka szczegółowa - metodyka nauczania biologii II WB-BI-SP-DSB6
Dydaktyka szczegółowa nauczania biologii to bardzo szeroka dyscyplina. Obejmuje ona szereg zagadnień:
- Problemy oceny i kontroli osiągnięć uczniów z biologii.
- Formy organizacyjne w nauczaniu biologii.
- Lekcje– klasyfikacja, struktura.
- Film dydaktyczny. Lekcja z filmem.
- Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne w związku z nauczaniem biologii.
- Dydaktyka zajęć terenowych.
- Podręcznik do nauczania biologii i jego dydaktyczne funkcje.
- Zeszyt przedmiotowy, czy zeszyt ćwiczeń? - ocena porównawcza.
- Karty pracy i instrukcje słowno - graficzne – dydaktyczna ocena.
- Student nauczycielem – zadania studentów w czasie praktyki w szkole podstawowej.
- Przygotowanie do praktyki ciągłej.
- Zasady sporządzania dokumentacji z praktyki. Praktyki pedagogiczne jako ważny element przygotowania do pracy nauczyciela.
- Strategie nauczania biologii.
- Znaczenie emocji w przyswajaniu wiedzy przyrodniczej.
- Szkolny system wychowawczy – przykłady z różnych szkół.
- Nauczyciel biologii jako wychowawca. Ideał wychowawczy. Problemy wychowawcze powiązane tematycznie z nauczaniem biologii.
- Nauczyciel biologii jako inicjator działalności prośrodowiskowej.
- Współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami prośrodowiskowymi.
- Szkolne koło LOP, klub ekologiczny, koło PCK – planowanie i organizacja pracy.
- Rysunek nauczyciela i ucznia – znaczenie w nauczaniu biologii.
- Nauczanie biologii jako kontynuacja programu edukacji przyrodniczej w szkole podstawowej.
- Szkolny system oceniania sposobem na obiektywizację oceny wiedzy i umiejętności uczniów. Przykłady z różnych szkół.
- Metody sprawdzania i oceny wiedzy i umiejętności uczniów.
- Lektury biologiczne i wydawnictwa metodyczne w nauczaniu w szkole podstawowej.
- Integracja wiedzy na lekcjach biologii. Modele integracji wiedzy.
- Nauczanie treści biologicznych w szkołach specjalnych.
- Sylwetka nauczyciela. Etyka nauczycielskiej profesji.
- Nauczyciel biologii na ścieżce awansu zawodowego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
NP1_W03: Ma uporządkowaną wiedzę na temat dydaktyki nauczania, jej filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw.
P_WP1_02 Zna bio-psychospołeczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości uczniów.
Umiejętności:
NP1_U04 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
NP1_U08 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
Kompetencje społeczne:
NP1_K08 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
NP1_K11 Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
Opis ECTS: 4 [1 ECTS=30h]
- Udział w ćwiczeniach – 30 godz.
- Udział w ćwiczeniach szkolnych i prowadzonych zajęciach lub przygotowanie prezentacji dotyczącej badań edukacyjnych. Branie udziału w badaniach edukacyjnych - 15 godz.,
- Studiowanie literatury i przygotowanie do ćwiczeń - 45 godz.,
- Przygotowanie do lekcji w tym przygotowanie konspektów i materiałów dydaktycznych - 30 godz.
Suma ECTS: 120 godz. [120/30=4 ECTS]
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (Efekty kształcenia 1-2):
- na ocenę 5 (bdb.) student posiada wysoce uporządkowaną wiedzę na temat dydaktyki biologii oraz metod kształcenia w tym przedmiocie, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; zna bardzo dobrze biopsychospołeczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków
- na ocenę 4 (db.) student posiada odpowiednio uporządkowaną wiedzę na temat dydaktyki biologii oraz metod kształcenia w tym przedmiocie, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; na odpowiednim poziomie zna biopsychospołeczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków
- na ocenę 3 (dst.) student posiada wystarczająco uporządkowaną wiedzę na temat dydaktyki biologii oraz metod kształcenia w tym przedmiocie, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; na wystarczającym poziomie zna biopsychospołeczne uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków
- na ocenę 2 (ndst.) student nie posiada uporządkowanej wiedzy na temat dydaktyki biologii oraz metod kształcenia w tym przedmiocie, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; nie zna biopsychospołecznych uwarunkowań przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności, rozwoju osobowości wychowanków
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (Efekty kształcenia 3-4):
- na ocenę 5 (bdb.) student na wysokim poziomie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoich profesjonalnych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); posiada wysokie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych,
- na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoich profesjonalnych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); posiada odpowiednie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych,
- na ocenę 3 (dst.) student na wystarczającym poziomie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); posiada wystarczające umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych,
- na ocenę 2 (ndst.) student nie potrafi samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); nie posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych,
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (Efekty kształcenia 7-8)
- na ocenę 5 (bdb.) student bardzo odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; wyraźnie rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie, na wysokim poziomie, wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi na wysokim poziomie czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
- na ocenę 4 (db.) student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; odpowiednio rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie, na odpowiednim poziomie, wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi na odpowiednim poziomie czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
- na ocenę 3 (dst.) student wystarczająco przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; wystarczająco rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie, na wystarczającym poziomie, wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi na wystarczającym poziomie czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
- na ocenę 2 (ndst.) student nie przygotowuje się do swojej pracy, nie projektuje i nie wykonuje działań pedagogicznych; nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych mu źródeł. Nie potrafi czytać ze zrozumieniem tekstów ogólnych i specjalistycznych
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Dopuszcza się co najwyżej jedną nieobecność w semestrze,
1. Przeprowadzenie lekcji terenowej, ocena konspektu zajęć.
3. Przeprowadzenie lekcji eksperymentalnej/laboratoryjnej, ocena konspektu lekcji
3. Sporządzenie planu projektu edukacyjnego w szkole podstawowej.
4. Aktywność i zaangażowanie na zajęciach oraz podczas zadań wykonywanych e-learningowo.
5. Przeprowadzenie analizy z przeprowadzonej ewaluacji procesu dydaktycznego.
Punktacja e-learning:
100-94% - 5
93-88% - 4.5
87-80& - 4
79-70% - 3.5
69-60% - 3
< 59 – 2
Ocena z konspektu lekcji oraz projektu edukacyjnego:
- 5 (bdb.) – student zastosował się do wymogów wykonania konspektu, przygotował, przedstawił i omówił własne pomysły. Przeprowadził ewaluację, bardzo dobrze wykonał analizę danych. Student wyciągnął własne wnioski na podstawie zebranych informacji. Student skorzystał z wielu źródeł, w tym z artykułów (również w j.angielskim), a także z informacji dostępnych w Internecie.
- 4 (db.) – student w wystarczającym stopniu zastosował się do wymogów wykonania prezentacji, przygotował, przedstawił i omówił własne pomysły. Dobrze przeprowadził ewaluację, odpowiednio wykonał analizę danych. Na wystarczającym poziomie student wyciągnął własne wnioski na podstawie zebranych informacji. Student skorzystał z kilku źródeł, w tym z artykułów (również w j.angielskim), a także z informacji dostępnych w Internecie.
- 3 (dst.) – student na podstawowym poziomie zastosował się do wymogów wykonania prezentacji, przygotował, przedstawił własne pomysły. Przeprowadził ewaluację na poziomie podstawowym, wykonał podstawową analizę danych. Na poziomie podstawowym student wyciągnął własne wnioski na podstawie zebranych informacji. Student skorzystał z niewielu źródeł, w tym z artykułów (tylko w języku polskim), a także z informacji dostępnych w Internecie.
- 2 (ndst.) – student nie zastosował się do wymogów wykonania prezentacji, nie przedstawił własnych pomysłów. Źle lub wcale nie przeprowadził ewaluację, nie przeprowadził analizy danych. Student nie wyciągnął własnych wniosków z danych ankietowych. Student nie korzystał z dodatkowych źródeł, w tym z artykułów i z Internetu.
Praktyki zawodowe
Studenci, zdobywający kwalifikacje pedagogiczne na każdym etapie kształcenia (studia I stopnia i studia II stopnia) muszą zrealizować po 150 godzin praktyk dydaktycznych. Praktyki te odbywają się w szkołach. Z każdych 150 godzin minimum 15 godzin dotyczy zajęć przeprowadzonych (lub w przypadku braku takich możliwości z powodu braku wyrażenia zgody przez nauczyciela, należy przygotować 15 konspektów zajęć), pozostałe godziny mają charakter obserwacji zajęć, prowadzonych przez różnych nauczycieli oraz zapoznanie się z codzienną pracą placówki szkolnej w jej jak najszerszym wymiarze.
Literatura
a) podstawowa:
• Stawiński W., Dydaktyka biologii i ochrony środowiska”. wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
• Niemierko B., 1999: Między oceną szkolną a dydaktyką. WSiP, Warszawa.
• Stawiński W., 1992: Główne nurty rozwoju dydaktyki biologii. WSiP, Warszawa.
• Stawiński W., 2000: Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa
• Programy nauczania i podręczniki do biologii w szkole podstawowej.
b) uzupełniająca:
• Gardner H., 2002: Inteligencje wielorakie. Media Rodzina, Poznań.
• Goleman D., 1999: Inteligencja emocjonalna. Media Rodzina, Poznań.
• Kruszewski K., 1998: Sztuka nauczania – czynności nauczyciela. PWN, Warszawa.
• CODN: Zasady przeprowadzania egzaminów matur (http://www.cke.edu.pl)
• Centrum Edukacji Obywatelskiej (ocenianie kształtujące – www.ceo.org.pl
• MEN: Aktualne wymagania awansu zawodowego nauczycieli
• Olimpiada biologiczna – www.olimpbiol.uw.edu.pl
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: