Psychologia zwierząt WB-BI-PSYCHZ
Celem ćwiczeń jest;
- przypomnienie podstaw wiedzy z pogranicza etologii i neurobiologii;
- przyswojenie podstaw wiedzy o mechanizmach zachowania zwierząt i motywacji tego zachowania;
- przedstawienie metod laboratoryjnych badania zachowania zwierząt, ich uczenia się i reakcji emocjonalnych;
-nauczenie metod obserwacji i badania laboratoryjnego zachowania i psychicznych zdolności zwierząt, oraz krytycyzmu w odniesieniu do takich opisów .
- nauczenie wykonywania samodzielnych, sformalizowanych obserwacji zachowania zwierząt w zoo.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2022/23_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2024/25_Z: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2020/21_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2019/20_L: PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: Student rozumie złożone zjawiska i procesy biologiczne warunkujące zachowanie zwierząt należących do różnych linii ewolucyjnych; ma wiedzę w zakresie podstawowych pojęć, terminów i nazw dotyczących budowy i funkcjonowania układu nerwowego; ma pogłębioną wiedzę w zakresie nauk ścisłych związanych z biologią, w szczególności z biologią odżywiania różnych gatunków, ich biologią rozrodu i strategiami unikania drapieżników; ma ogólną i szczegółową wiedzę o zachowaniu zwierząt; ma wiedzę w zakresie aktualnych problemów etologii.
W zakresie umiejętności: student biegle wykorzystuje literaturę z zakresu ekologii i etologii w języku polskim; wykazuje umie krytycznie analizować i selekcjonować informacje, zwłaszcza pochodzącej z nierecenzowanych źródeł elektronicznych; umie zdobywać i interpretować dane empiryczne z zakresu systematyki, etologii i ekologii, oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski; ma umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
W zakresie kompetencji: Student poszerzy wiedzę o biologicznych mechanizmach zachowania zwierząt i ich umiejętnościach, będzie świadomy ograniczeń ich możliwości poznawczych, a jednocześnie plastyczności zachowania i uczenia się, także u zwierząt bezkręgowych. Wiedza ta umożliwi mu mu nawiązanie współpracy z instytucjami chroniącymi przyrodę i opiekującymi się różnymi gatunkami zwierząt. Rozszerzy także jego kompetencje jako nauczyciela biologii.
ECTS
Udział w wykładzie - 30 godzin
Lektury: 20 godzin
przygotowanie do egzaminu: 40 godzin
suma godzin: 90
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Oceniana będzie obecność (0-10 punktów) i aktywność (0-10 punktów) studentów na ćwiczeniach oraz przedstawienie samodzielnie wykonanych opisów zachowania wybranych zwierząt (0-10 punktów). 0 punktów - stała nieobecność, pasywność, nie wykonanie opisu i analizy zachowania na dostarczonych formularzach. 10 punktów - stała obecność, aktywność, poprawne obserwacje i właściwa interpretacja zachowania obserwowanych zwierząt. Suma od 0 do 30 punktów będzie warunkowała ocenę. Minimum na stopień 3 - 15 punktów. Na stopień 5 - 27 punktów. Pośrednie sumy punktów będą korelowały z odpowiednimi stopniami.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: