Archeologia współczesności WB-BI-MGR2-41
Archeologia współczesności jest badaniem niedalekiej przeszłości, obejmującej okres od szeroko rozumianej rewolucji przemysłowej do czasów nam najbliższych, za pomocą metodyki i metodologii stosowanej w archeologii.Dzięki pozyskanym w ten sposób źródłom archeologicznym i z pomocą innych dyscyplin nauki, takich jak, etnoarcheologia, antropologia kulturowa, bądź socjologia, możliwe staje się zupełnie inne spojrzenie na wydarzenia znane ze źródeł historycznych.
Archeologia współczesności bada kulturę materialną i procesy wpływające na jej kształtowanie. Pozwala także na uchwycenie wielu wydarzeń i procesów historycznych, które nie pozostawiły po sobie dokumentów pisanych, czy też nie zostały zapamiętane przez lokalne społeczności. Są to wydarzenia, o których można mówić tylko i wyłącznie poprzez rzeczy - zagubione przedmioty i ich fragmenty.
Studenci podczas zajęć są wprowadzani w specyfikę analizowania współczesnych wydarzeń i współczesnej kultury materialnej z wykorzystaniem metodyki archeologicznej. Ponadto prezentowane są różnego typu stanowiska archeologiczne charakterystyczne dla tego okresu oraz różne specjalizacje w obrębie archeologii współczesności.
Udział w wykładach: 30 godz.
Przygotowanie do zaliczania: 60 godz.
Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_Z: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student zna:
- w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej,
- najważniejsze problemy z zakresu różnych działów biologii oraz zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi.
Student potrafi:
- wykazać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych,
- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi, wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim.
Student rozumie:
- krytyczną oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych systematycznej aktualizacji wiedzy przyrodniczej i zna jej praktyczne zastosowania.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga dodatkowej pracy pisemnej),
2. prezentacja ustna na zadany temat,
3. praca pisemna z aparatem na ten sam temat co prezentacja (min. 5 stron tekstu, czcionka Times New Roman 12).
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny:
- na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie archeologii współczesności,
- na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie,
- na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach z zakresu archeologii współczesności, potrafi formułować opinie i dyskutować na zadany temat,
- na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1) Harrison R., Schofield J. 2010. After Modernity - Archaeological Approaches to the Contemporary Past, Nowy Jork.
2) Buchli V., Lucas G. 2001. Archaeologies of the Contemporary Past, Londyn.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: