Geologia WB-BI-MGR2-30
Treści merytoryczne obejmują wiadomości dotyczące budowy Ziemi, charakterystykę minerałów i skał (główne cechy minerałów, struktury i tekstury, klasyfikacje i kryteria podziału skał) oraz podstawy stratygrafii. Obejmują także budowę geologiczną Polski i charakterystykę jej surowców mineralnych. W ramach zajęć omówiony będzie także rozwój świata organicznego oraz działalność wód (płynących i podziemnych), lodowców i wiatru
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt przedmiotowy 1: Student rozumie złożone zjawiska i procesy geologiczne (BI2_W01)
Efekt przedmiotowy 2: Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu geologii oraz zna ich powiązania z biologią (BI2_W04)
Efekt przedmiotowy 3: Student ma wiedzę w zakresie aktualnych problemów związanych z geologią (BI2_W05)
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4: Student biegle wykorzystuje literaturę z zakresu geologii w języku polskim; czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim (BI2_U02)
Efekt przedmiotowy 5: Student wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł (BI2_U07)
Efekt przedmiotowy 6: Student wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej (BI2_U08)
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 7: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (BI2_K02)
Efekt przedmiotowy 8: Student rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi
(BI2_K05)
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-3).
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (4-8).
ECTS [1 ECTS=30 godzin)
Udział w wykładach: 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 15 godzin
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Przygotowanie do kolokwium: 15 godzin
Studiowanie literatury przedmiotu: 15 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
Suma: 90 godzin [90/3=3]
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania - wykład:
Egzamin z pytaniami otwartymi, bazujący na treściach przekazanych na wykładzie.
Do egzaminu może przystąpić student, który uzyskał pozytywną ocenę z zaliczenia ćwiczeń.
Zakres ocen z egzaminu:
powyżej 95% - ocena 5,0
85-94% - ocena 4,5
75-84% - ocena 4,0
65-74% - ocena 3,5
55-64% - ocena 3,0
poniżej 55% - ocena 2,0
Na ocenę 2 (ndst.) student nie rozumie złożonych zjawisk geologicznych, nie ma wiedzy z zakresu najważniejszych problemów z geologii oraz nie zna ich powiązań z biologią. Nie ma także wiedzy z zakresu aktualnych problemów związanych z geologią.
Na ocenę 3 (dst.) student na dostatecznym poziomie rozumie złożone zjawiska i procesy geologiczne. Posiada podstawową wiedzę z zakresu najważniejszych problemów z geologii oraz na dostatecznym poziomie zna ich powiązania z biologią. Posiada na dostatecznym poziomie wiedzę o aktualnych problemach związanych z geologią.
Na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie rozumie złożone zjawiska i procesy geologiczne. Posiada na dobrym poziomie wiedzę z najważniejszych problemów z geologii oraz zna ich powiązania z biologią. Posiada na dobrym poziomie wiedzę o aktualnych problemach związanych z geologią.
Na ocenę 5 (bdb.) student na bardzo dobrym poziomie rozumie złożone zjawiska i procesy geologiczne. Posiada na bardzo dobrym poziomie wiedzę z najważniejszych problemów z geologii oraz zna ich powiązania z biologią. Posiada na bardzo dobrym poziomie wiedzę o aktualnych problemach związanych z geologią.
Metody i kryteria oceniania - ćwiczenia:
Kolokwium pisemne (2 w trakcie semestru).
Student jest zobowiązany
- przygotowywać się na zajęcia,
- przedstawić na zajęciach wybrany temat, wchodzący w zakres tematów zajęć,
- uzyskać pozytywną ocenę z kolokwium pisemnego (2 w trakcie semestru),
- posiadać umiejętność poszukiwania i dobierania odpowiednich źródeł (artykuły naukowe i źródła elektroniczne).
Zakres ocen z kolokwium:
powyżej 95% - ocena 5,0
85-94% - ocena 4,5
75-84% - ocena 4,0
65-74% - ocena 3,5
55-64% - ocna 3,0
poniżej 55% - ocena 2,0
Student jest zobowiązany do uczestniczenia w zajęciach – dopuszcza się 2 nieobecności bez względu na przyczynę.
Na ocenę 2 (ndst.) student nie umie wykorzystywać literatury z zakresu geologii w języku polskim; nie umie czytać ze zrozumieniem tekstów naukowych w języku angielskim. Nie wykazuje umiejętności formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, nie wykazuje także umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej. Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz nie rozumie potrzeby systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi.
Na ocenę 3 (dst.) student na dostatecznym poziomie umie wykorzystywać literaturę z zakresu geologii w języku polskim; dostatecznie umie czytać ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim. Na dostatecznym poziomie wykazuje umiejętności formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, na dostatecznym poziomie wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej. Student dostatecznie potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz nie rozumie potrzeby systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi.
Na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie umie wykorzystywać literaturę z zakresu geologii w języku polskim; dobrze umie czytać ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim. Na dobrym poziomie wykazuje umiejętności formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, na dobrym poziomie wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej. Student potrafi dobrze współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz na dobrym poziomie rozumie potrzeby systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi.
Na ocenę 5 (bdb.) student na bardzo dobrym poziomie umie wykorzystywać literaturę z zakresu geologii w języku polskim; bardzo dobrze umie czytać ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim. Na bardzo dobrym poziomie wykazuje umiejętności formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, na bardzo dobrym poziomie wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej. Student potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz na bardzo dobrym poziomie rozumie potrzeby systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
- Mizerski W. 2018: Geologia dynamiczna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
- Pracz J. 2003: Podstawy mineralogii, Wyd. SGGW
Literatura uzupełniająca:
- Mizerski W., 2009: Geologia regionalna Polski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
- Van Andel T. H., 2001: Nowe spojrzenie na starą planetę, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
- Czubla P., Mizierski W., Świerczewska-Gładysz E. 2018: Przewodnik do ćwiczeń z geologii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
- Artykuły w czasopismach naukowych, witryny internetowe sugerowane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: