Neurofizjologia WB-BI-MGR2-09
1.Podstawy neurobiologii. Budowa układu nerwowego, szczególnie mózgu. Budowa i fizjologia komórek nerwowych.
2.Anatomia funkcjonalna mózgu. Rozwój i starzenie się mózgu, wpływy środowiska na te procesy.
3. Komunikacja neuronalna – synapsy, neuroprzekaźniki, wtórne przekaźniki, receptory; molekularne aspekty tej komunikacji.
4. Najważniejsze neuroprzekaźniki budowa, lokalizacja, działanie. Główne leki odziaływujące z systemem neuroprzekaźników.
5. Układy czuciowe i ruchowe. Budowa i funkcjonowanie.
6. System neurohormonalny.
7. Neuroplastyczność, uczenie się i pamięć, umysł.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
BI1_W01 Student rozumie zjawiska i procesy w neurobiologii
BI1_W04 Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów w neurobiologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
BI1_W05 Student ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii w neurobiologii oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny nauki i stosownych w niej metod badawczych
Umiejętności:
BI1_U02 Student rozumie literaturę z zakresu neurobiologii w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
BI1_U03 Student wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
BI1_U10 Student posiada umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu biologii
BI1_U11 Student uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Kompetencje społeczne:
BI1_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
BI1_K05 Student rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
BI1_K07 Student wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
ECTS - wykłady
ECTS [1 ECTS=30 godzin]
Udział w wykładzie: 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 15 godzin
Suma: 30 godzin
Liczba ECTS: 30/30=1
ECTS - ćwiczenia
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Przygotowanie do dyskusji na ćwiczeniach: 15 godzin
Przygotowanie do kolokwium: 30 godzin
Suma: 60 godzin
Liczba ECTS: 60/30=2
Kryteria oceniania
Wiedza (BI1_W01, 04, 05)
Ocena 2 (ndst): student nie rozumie zjawisk i procesów w neurobiologii, nie ma wiedzy w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów tej dyscypliny nauki, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w neurobiologii.
Ocena 3 (dst): student rozumie w ograniczonym stopniu zjawiska i procesy w neurobiologii, posiada ograniczoną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów tej dyscypliny nauki, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w neurobiologii.
Ocena 4 (db): student rozumie w pełni procesy w neurobiologii, posiada średnią wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów neurobiologii, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w neurobiologii.
Ocena 5 (bdb): student rozumie w pełni procesy w neurobiologii, posiada dobrą wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów neurobiologii, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w neurobiologii.
Umiejętności (BI1_U02, 03, 10, 11)
Ocena 2 (ndst): student nie rozumie literatury z zakresu neurobiologii w języku polskim i nie rozumie prostych tekstów w języku angielskim, nie potrafi wykorzystać dostępnych źródeł informacji, nie posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, nie potrafi uczyć się samodzielnie
Ocena 3 (dst): student nie w pełni rozumie literaturę z zakresu neurobiologii w języku polskim i ma problemy ze zrozumieniem prostych tekstów w języku angielskim, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji, z trudem przygotowuje wystąpienia ustne, nie w pełni uczy się samodzielnie
Ocena 4 (db): student w pełni rozumie literaturę z zakresu neurobiologii w języku polskim i rozumie proste teksty w języku angielskim, potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji, z niewielkim trudem przygotowuje wystąpienia ustne, uczy się samodzielnie
Ocena 5 (bdb): student doskonale rozumie literaturę z zakresu neurobiologii w języku polskim i radzi sobie bardzo dobrze z prostymi tekstami w języku angielskim, wie jak najlepiej wykorzystać dostępne źródła informacji, z łatwością przygotowuje wystąpienia ustne, uczy się samodzielnie
Kompetencje społeczne (BI1_K02,05,07)
Ocena 2 (ndst): student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, nie rozumie potrzeby podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, nie wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi współdziałać i pracować w grupie, nie w pełni rozumie potrzeby podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, w niewielkim stopniu wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy
Ocena4 (db): student potrafi dobrze współdziałać i pracować w grupie, w pełni rozumie potrzeby podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, w średnim stopniu wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy
Ocena 5 (bdb): student potrafi bardzo dobrze współdziałać i pracować w grupie, w pełni rozumie potrzeby podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, w średnim stopniu wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy
Wykłady
Metody dydaktyczne: Wykłady tematyczne z prezentacjami multimedialnymi
Sposób weryfikacji: egzamin testowy, obowiązuje materiał na wykładach.
Ćwiczenia
Warunkiem uczestnictwa w ćwiczeniach jest wcześniejszy udział w wykładach.
Metoda dydaktyczna – samodzielne czytanie literatury naukowej, przygotowanie prezentacji naukowych na wybrane tematy, dyskusja na zajęciach dotycząca różnych problemów badawczych.
Weryfikacja – ocena umiejętności korzystania z literatury naukowej i jej rozumienia, przygotowania prezentacji naukowej i wiedzy dotyczącej tematu prezentacji.
Literatura
Podręcznik podstawowy:
Longstaff A., 2013. Neurobiologia: Krótkie Wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Vetulani J., 2012. Mózg: Fascynacje, Problemy, Tajemnice. Wydawnictwo Naukowe PWN;
2. Czajkowska-Majewska D., 2005. Nowy Lepszy Człowiek. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa;
3. Wybrane artykuły naukowe i popularnonaukowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: