Botanika kryminalistyczna WB-BI-MGR-32
Celem wykładu jest przedstawienie działów botaniki, które mają istotne zastosowanie w kryminalistyce. Omówione będą zagadnienia z zakresu morfologii i anatomii roślin i glonów, które są pomocne przy identyfikacji materiału roślinnego na różnych poziomach organizacji. Szczególna uwaga poświęcona będzie gatunkom, które uznawane są za bioindykatory określonych typów środowiska, a także roli jaką mogą one spełnić w powiązaniu podejrzanego z miejscem zdarzenia. Przedstawiona zostanie charakterystyka roślin trujących i psychoaktywnych.
Na ćwiczeniach student poznaje metody analizy i identyfikacji materiału roślinnego na różnych poziomach organizacji. Przedstawione będą sposoby zabezpieczania śladów biologicznych pochodzenia roślinnego. Ponadto studenci w postaci prezentacji przedstawią przykłady spraw kryminalnych w których rozwiązaniu wykorzystano analizę śladów biologicznych pochodzenia roślinnego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS dla przedmiotu: 3 ECTS [1 ECTS=30h]
Udział w wykładach: 15h
Przygotowanie do egzaminu: 30h
Udział w ćwiczeniach: 15h
Przygotowanie do kolokwium: 20h
Udział w konsultacjach: 10h
suma: 90h [90/30=3] | W cyklu 2023/24_L: 1 ECTS=30h
Dla przedmiotu 3 ECTS (1 wykład, 2 ćwiczenia)
Wykłady:
- udział w wykładach 15h
- przygotowanie do egzaminu 10h
- udział w konsultacjach 5h
30h/30=1 ECTS
Ćwiczenia:
- udział w ćwiczeniach 15h
- przygotowanie do kolokwium 25h
- przygotowanie prezentacji 5 h
- udział w konsultacjach 15h
60h/30=2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student zna i rozumie zjawiska i procesy biologiczne, na których opiera się wykorzystanie botaniki w kryminalistyce.
Efekt przedmiotowy 2. Student rozumie problematykę przedmiotu i jego interdyscyplinarny charakter (rozumie powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami nauk przyrodniczych i dyscyplinami nauk prawnych).
Efekt przedmiotowy 3. Student rozumie współczesną problematykę badawczą botaniki kryminalistycznej, rozumie istotność stosowania nowoczesnych metod molekularnych w analizach materiału roślinnego.
Efekt przedmiotowy 4. Student zna zasady planowania, przeprowadzania badań i identyfikacji materiału roślinnego na różnym poziomie organizacji na użytek organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi posługiwać się odpowiednią aparaturą badawczą do analizy śladów biologicznych pochodzenia roślinnego.
Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę literatury dotyczącej botaniki kryminalistycznej.
Efekt przedmiotowy 7. Student potrafi przygotować wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć.
Efekt przedmiotowy 8. Student potrafi efektywnie korzystać z literatury dotyczącej botaniki kryminalistycznej w języku angielskim.
Efekt przedmiotowy 9. Student potrafi planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 10. Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy, dostrzega potrzebę stałego doskonalenia i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych.
Efekt przedmiotowy 11. Student jest gotów zasięgnąć opinii ekspertów w innych działach biologii w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problemu.
Przedmiotowe efekty przedmiotowe przypisane do wykładów (1-4).
Przedmiotowe efekty przedmiotowe przypisane do laboratoriów (5-11).
Kryteria oceniania
Ocena z wykładów:
Egzamin ma formę testową. Obowiązują zagadnienia przedstawione na wykładach. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest zaliczenie ćwiczeń.
Egzamin testowy obejmuje pytania zamknięte z jedną odpowiedzią prawidłową oraz ryciny do identyfikacji.
Ocena z egzaminu:
91-100% - 5
81-90% - 4,5
71-80% - 4
61-70% - 3,5
51-60% - 3
do 50% -2
Ocena z ćwiczeń:
Ocena końcowa z ćwiczeń jest zależna od uzyskania oceny z kolokwium. Za przedstawienie prezentacji w trakcie ćwiczeń student może otrzymać plus 3 punkty do punktacji uzyskanej z kolokwium.
Student musi być obecny podczas ćwiczeń. Dopuszczalna jest 1 godzina nieusprawiedliwiona.
Ocena z kolokwium (test jednokrotnego wyboru, ryciny do identyfikacji):
91-100% - 5
81-90% - 4,5
71-80% - 4
61-70% - 3,5
51-60% - 3
do 50% -2
Wiedza:
Na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna i nie rozumie zjawisk i procesów biologicznych, na których opiera się wykorzystanie botaniki w kryminalistyce; student nie rozumie problematyki przedmiotu i jego interdyscyplinarnego charakteru; student nie rozumie współczesnej problematyki badawczej botaniki kryminalistycznej, nie rozumie istotności stosowania nowoczesnych metod molekularnych w analizach materiału roślinnego; student nie zna zasady planowania, przeprowadzania badań i identyfikacji materiału roślinnego na różnym poziomie organizacji na użytek organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości.
Na ocenę 3 (dst.): Student na poziomie podstawowym zna i rozumie zjawiska i procesy biologiczne, na których opiera się wykorzystanie botaniki w kryminalistyce; student na poziomie podstawowym rozumie problematykę przedmiotu i jego interdyscyplinarny charakter; student na poziomie podstawowym rozumie współczesną problematykę badawczą botaniki kryminalistycznej, na poziomie podstawowym rozumie istotność stosowania nowoczesnych metod molekularnych w analizach materiału roślinnego; student na poziomie podstawowym zna zasady planowania, przeprowadzania badań i identyfikacji materiału roślinnego na różnym poziomie organizacji na użytek organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości.
Na ocenę 4 (db.): Student dobrze zna i rozumie zjawiska i procesy biologiczne, na których opiera się wykorzystanie botaniki w kryminalistyce; student na dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i jego interdyscyplinarny charakter; student dobrze rozumie współczesną problematykę badawczą botaniki kryminalistycznej, dobrze rozumie istotność stosowania nowoczesnych metod molekularnych w analizach materiału roślinnego; student dobrze zna zasady planowania, przeprowadzania badań i identyfikacji materiału roślinnego na różnym poziomie organizacji na użytek organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości.
Na ocenę 5 (bdb.): Student na bardzo dobrym poziomie zna i rozumie zjawiska i procesy biologiczne, na których opiera się wykorzystanie botaniki w kryminalistyce; student na bardzo dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i jego interdyscyplinarny charakter; student bardzo dobrze rozumie współczesną problematykę badawczą botaniki kryminalistycznej, bardzo dobrze rozumie istotność stosowania nowoczesnych metod molekularnych w analizach materiału roślinnego; student bardzo dobrze zna zasady planowania, przeprowadzania badań i identyfikacji materiału roślinnego na różnym poziomie organizacji na użytek organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości.
Umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi posługiwać się odpowiednią aparaturą badawczą do analizy śladów biologicznych pochodzenia roślinnego; student nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy literatury dotyczącej botaniki kryminalistycznej; student nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego dotyczącego tematyki zajęć; student nie potrafi efektywnie korzystać z literatury dotyczącej botaniki kryminalistycznej w języku angielskim; student nie potrafi planować i ani realizować własnego uczenia się przez całe życie.
Na ocenę 3 (dst.): student w stopniu podstawowym potrafi posługiwać się odpowiednią aparaturą badawczą do analizy śladów biologicznych pochodzenia roślinnego; student w stopniu podstawowym potrafi przeprowadzić krytyczną analizę literatury dotyczącej botaniki kryminalistycznej; student w stopniu podstawowym potrafi przygotować wystąpienie ustne dotyczące tematyki zajęć; student w stopniu podstawowym potrafi korzystać z literatury dotyczącej botaniki kryminalistycznej w języku angielskim; student w stopniu podstawowym potrafi planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Na ocenę 4 (db.): student potrafi dobrze posługiwać się odpowiednią aparaturą badawczą do analizy śladów biologicznych pochodzenia roślinnego; student na dobrym poziomie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę literatury dotyczącej botaniki kryminalistycznej; student potrafi przygotować wystąpienie ustne dotyczące tematyki zajęć na dobrym poziomie; student potrafi dobrze korzystać z literatury dotyczącej botaniki kryminalistycznej w języku angielskim; student potrafi dobrze planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Na ocenę 5 (bdb.): student potrafi bardzo dobrze posługiwać się odpowiednią aparaturą badawczą do analizy śladów biologicznych pochodzenia roślinnego; student na bardzo dobrym poziomie potrafi przeprowadzić krytyczną analizę literatury dotyczącej botaniki kryminalistycznej; student potrafi przygotować wystąpienie ustne dotyczące tematyki zajęć na bardzo dobrym poziomie; student potrafi bardzo dobrze korzystać z literatury dotyczącej botaniki kryminalistycznej w języku angielskim; student potrafi bardzo dobrze planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
Kompetencje społeczne:
Na ocenę 2 (ndst.): student nie jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy, nie dostrzega potrzeby stałego doskonalenia i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych; student nie jest gotów zasięgnąć opinii ekspertów w innych działach biologii w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Na ocenę 3 (dst.): student w stopniu podstawowym jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy, w stopniu podstawowym dostrzega potrzeby stałego doskonalenia i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych; student w stopniu podstawowym jest gotów zasięgnąć opinii ekspertów w innych działach biologii w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Na ocenę 4 (db.): student w dobrym stopniu jest gotów krytycznie ocenić swoją wiedzę, dobrze dostrzega potrzeby stałego doskonalenia i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych; student ma dobrą świadomość potrzeby zasięgnięcia opinii ekspertów w innych działach biologii w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Na ocenę 5 (bdb.): student w bardzo dobrym stopniu jest gotów krytycznie ocenić swoją wiedzę, bardzo dobrze dostrzega potrzeby stałego doskonalenia i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych; student ma bardzo dobrą świadomość potrzeby zasięgnięcia opinii ekspertów w innych działach biologii w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: