Molekularne mechanizmy neurodegeneracji WB-BI-MGR-31
Wykład
1. Neuropatologia wprowadzenie
2. Rola komórek glejowych w chorobach
neurodegeneracyjnych
3. Eksperymentalne modele chorób neurodegeneracyjnych.
4. Uszkodzenia rdzenia kręgowego jako przykład najczęściej spotykanych urazów kondycyjnych
5. Mechaniczne i traumatyczne uszkodzenie mózgu
6. Niedotlenienie
7. Niedokrwienie
8. Choroby o podłożu immunologicznym (EAE)
9. Choroba Alzhaimera
10. Choroba Parkinsona
11. Zespoły otępienne
12. Inne defekty neurologiczne (ALS, MSA, FXS, SMA)
13. Zastosowanie najnowszych wyników badań otrzymanych przy użyciu modeli zwierzęcych
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, procesy molekularnych uwarunkowań neurodegeneracji, rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w komórce
Efekt przedmiotowy 2: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze problemy z zakresu różnych działów molekularnych uwarunkowań neurodegeneracji oraz biologii molekularnej, matematyki, fizyki i biochemii, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
Efekt przedmiotowy 3: Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe kategorie pojęć i terminologii stosowanych w molekularnych uwarunkowań neurodegeneracji, oraz ma znajomość rozwoju tej nauki i stosowanych w niej metod badawczych
Efekt przedmiotowy 4: Absolwent zna i rozumie podstawowe techniki i narzędzia badawcze stosowane w analizach molekularnych uwarunkowań neurodegeneracji
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5: Absolwent potrafi właściwie dobrać źródła i informacje z nich pochodzące, rozumie literaturę z zakresu genetyki w języku polskim; czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim
Efekt przedmiotowy 6: Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role a także wykonać zlecone przez prowadzącego zadania badawcze
Efekt przedmiotowy 7: Absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się zagadnień związanych z molekularnymi uwarunkowaniami neurodegeneracji przez całe życie.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8: Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu molekularnych uwarunkowań neurodegeneracji, oraz uznaje znaczenie tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu molekularnych uwarunkowań neurodegeneracji
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-4)
ECTS [1 ECTS=30 godzin]
Udział w wykładzie - 30h
Przygotowanie do egzaminu - 30h
Konsultacje - 15h
Suma: 150h [75/30 = 3]
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, testowymi i wielokrotnego wyboru. Czas trwania egzaminu: 60 min. Obowiązuje następująca skala ocen: 94 – 100% bardzo dobry (5.0), 88 – 93,9% plus dobry (4.5), 80 – 87,9% dobry (4.0), 70 – 79,9% plus dostateczny (3.5), 60 – 69,9% dostateczny (3.0), poniżej 59,9% niedostateczny (2.0).
Literatura
Genetyka medyczna i molekularna, Jerzy Bal
Choroby układu nerwowego. Kozubski W., Liberski P.P.
Artykuły naukowe dotyczące tematyki zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: