Genetyka konserwatorska drzew leśnych WB-BI-MGR-28
WYKŁAD:
Prezentowane treści mają na celu wprowadzenie studenta w zagadnienia genetyki konserwatorskiej drzew leśnych (Conservation genetics of woody plants) i nowoczesne aspekty ochrony i mitygacji ryzyka wyginięcia wybranych gatunków drzewiastych w Polsce. Według wytycznych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN - International Union for Conservation of Nature), genetyka konserwatorska jest dyscypliną naukową, która umożliwia poznanie struktury genetycznej zagrożonych gatunków (np. na podstawie markerów polimorfizmu DNA) oraz umożliwia wgląd w ich historyczne pochodzenie na danym terenie (filogeografia). Zapoznamy się z procesami kształtującymi strukturę genetyczną wybranych gatunków drzew leśnych (przepływ genów, dryf genetyczny, selekcja naturalna i antropologiczna zasobów genowych) na poziomie populacyjnym i osobniczym. Na podstawie współczesnych doniesień, omówione będą programy genetycznej ochrony i odnowy gatunków zagrożonych wyginięciem.
ĆWICZENIA: Podczas ćwiczeń, studenci nabędą umiejętności zbioru materiału roślinnego do analiz genetycznych w laboratorium, wykonają izolację DNA i przeprowadzą analizę polimorfizmu wybranych markerów molekularnych DNA organellowego w celu określenia haplotypu linii matecznej, a uzyskany wynik zinterpretują w odniesieniu do dróg migracji polodowcowej gatunku z refugiów europejskich na tereny Polski. Dzięki programom genetyki opisowej (GenAlEx, Structure), obliczą podstawowe parametry zmienności genetycznej na poziomie wewnątrz- i międzypopulacyjnym. Na końcu, sami wysnują wnioski o potrzebie ochrony danego gatunku na badanym terenie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykłady:
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: student zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz wymienia kluczowe zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy biologii molekularnej
Efekt przedmiotowy 2: student zna i opisuje aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków
Ćwiczenia:
Przedmiotowe efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3: student potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim
Efekt przedmiotowy 4: student potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji:
Efekt przedmiotowy 5: student potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz nie potrafi wymienić żadnych zagadnień z zakresu wiedzy biologii molekularnej; wcale nie zna i nie potrafi opisać aktualnych problemów genetyki konserwatorskiej oraz wcale nie zna głównych kierunków współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków;
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz dostatecznie potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; dostatecznie zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz w stopniu dostatecznym zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków;
Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz prawidłowo potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; dobrze zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz w dobrym stopniu zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków;
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne dotyczące genetyki konserwatorskiej oraz doskonale potrafi wymienić kluczowe zagadnienia z zakresu wiedzy biologii molekularnej; bardzo dobrze zna i potrafi opisać aktualne problemy genetyki konserwatorskiej oraz bardzo dobrze zna główne kierunki współczesnego rozwoju tej dyscypliny na rzecz ochrony gatunków;
Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst) student nie potrafi wykonać krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz miernie potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji.
Na ocenę 3(dst) student dostatecznie potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz dostatecznie potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji.
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz dobrze potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji.
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych w języku polskim i angielskim; oraz bardzo dobrze potrafi przedstawić prezentację ustną w zakresie wykonywanych prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji.
Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:
Na ocenę 2 (ndst) student nie osiągnął założonego efektu uczenia się i nie potrafi rozstrzygać dylematów związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody;
Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody;
Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody;
Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi rozstrzygać dylematy związane z zawodem konserwatora ochrony przyrody.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Hartl D.L., Clark A.G. Podstawy genetyki populacyjnej. WUW, Warszawa, 2009
2. Avise J.C. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. WUW, Warszawa, 2008
Literatura uzupełniająca:
1. Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. A. Lewandowska Ronnegren, MedFarm, Wrocław, 2018
2. Podstawy genetyki. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, pod red. E. Chudzińskiej. Wyd I, UAM, Poznań 2017
3. Artykuły naukowe dostępne w wersji Open Access, podane przez Prowadzącą
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: