Ekologia i architektura krajobrazu WB-BI-MGR-23
Zapoznanie studentów z wiadomościami obejmującymi podstawowe zagadnienia z zakresu ekologii i architektury krajobrazu. Studenci zostaną zaznajomienie z informacjami z zakresu pola badań w architekturze krajobrazu
(obejmującej podstawowe analizy środowiskowe w architekturze krajobrazu, projektowanie, urządzanie i pielęgnację obiektów architektury krajobrazu). W kolejnych etapach omówione zostaną zagadnienia z zakresu zielonej infrastruktury miasta, jak i idei ekologicznych kształtowania terenów zieleni. Każdy z działów będzie obejmował także zagadnienia związane z dokumentacją ekourbanistyczną terenów zieleni (analizy środowiskowe z pogranicza ekologii, sozologii i urbanistyki, mapy tematyczne, inwentaryzacja przyrodniczo-urbanistyczna). W czasie zajęć studenci będą mieli możliwość wykonania ankiet, a także pomiarów dendrologicznych i pobrania próbek do badań laboratoryjnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Efekt przedmiotowy 1 - absolwent w pogłębiony sposób zna i rozumie zakres podstawowych badań empirycznych stosowanych w ekologii i architekturze krajobrazu, rozumie w pełni znaczenie metod analitycznych i narzędzi stosowanych w ekologii i architekturze krajobrazu
Efekt przedmiotowy 2- absolwent zna i rozumie aktualne problemy stosowane w ekologii i architekturze krajobrazu, w tym możliwości rozwoju zielonej infrastruktury miasta w zakresie nauk biologicznych
Umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3 - absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu ekologii i architektury krajobrazu, zbierać i interpretować dane
statystyczne z przeprowadzonych ankiet wśród społeczeństwa i pobranych próbek do analiz w trakcie zajęć terenowych oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
Kompetencje społeczne:
Efekt przedmiotowy 4 - absolwent jest gotów do rzetelnego przeprowadzenia ankiety wśród lokalnego społeczeństwa w trakcie zajęć terenowych mając na uwadze jego opinie i przekazywane informacje z zakresu ekologii i arch. krajobrazu
Efekty przypisane do wykładów (efekt przedmiotowy 1,2)
Efekty przypisane do ćwiczeń (efekt przedmiotowy 3,4)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania – wykłady:
Wykład: egzamin testowy (pytania jednokrotnego wyboru, pytania otwarte) opierający się na treściach przekazanych na wykładzie.
Do egzaminu może podejść student, który uzyskał pozytywną ocenę z zaliczenia ćwiczeń.
Ocena końcowa:
94-100% - 5
93-88% - 4,5
87-80% - 4
79-70% - 3,5
69-60% - 3
mniej niż 59,9% - 2
Metody i kryteria oceniania – ćwiczenia:
Zadanie (praktyczne) - wykonanie ankiety na podstawie wiedzy z wykładów.
Student podczas wizyty studyjnej (terenowej) jest zobowiązany przeprowadzić ankietę wśród użytkowników obiektu arch.krajobrazu oraz dokonać podstawowych pomiarów przyrodniczo-urbanistycznych i pobrać próbki z terenu (oddanie na koniec zajęć).
Wyniki z ankiet są oddawane są poprze platformę MSForms.
Ocena z zadań:
94-100% - 5
93-88% - 4,5
87-80% - 4
79-70% - 3,5
69-60% - 3
mniej niż 59,9% - 2
Student może mieć 1 nieobecność nieusprawiedliwioną, przy czym obecność podczas wizyt studyjnych jest obowiązkowa.
Wiedza - Na ocenę:
5 - Student na bardzo dobrym poziomie orientuje się w zakresie podstawowych zagadnień w arch.krajobrazu, na bardzo dobrym poziomie wymienia i definiuje zaawansowane zadania i zakres działań w arch.krajobrazu w stopniu bardzo dobrym rozumie jej powiązania z innymi dyscyplinami ekologii, urbanistyki i sozologii; student sprawnie objaśnia terminologię naukową używaną podczas zajęć, bardzo dobrze dokonuje charakterystyki analiz środowiskowych wykorzystywanych w ekologii i arch.krajobrazu.
4 - Student na dobrym poziomie orientuje się w zakresie podstawowych zagadnień w arch.krajobrazu, na dobrym poziomie wymienia i definiuje zaawansowane zadania i zakres działań w arch.krajobrazu w stopniu dobrym rozumie jej powiązania z innymi dyscyplinami ekologii, urbanistyki i sozologii; student umie objaśnić terminologię naukową używaną podczas zajęć, dobrze dokonuje charakterystyki analiz środowiskowych wykorzystywanych w ekologii i arch.krajobrazu.
3 - Student na dostatecznym poziomie orientuje się w zakresie podstawowych zagadnień w arch.krajobrazu, na dostatecznym poziomie wymienia i definiuje zaawansowane zadania i zakres działań w arch.krajobrazu w stopniu dostatecznym rozumie jej powiązania z innymi dyscyplinami ekologii, urbanistyki i sozologii; student objaśnia terminologię naukową używaną podczas zajęć w stopniu podstawowym, na poziomie dostatecznym dokonuje charakterystyki analiz środowiskowych wykorzystywanych w ekologii i arch.krajobrazu.
2 - Student nie orientuje się w zakresie podstawowych zagadnień w arch.krajobrazu, nie umie wymienić i zdefiniować zaawansowanych zadań i zakresu działań w arch.krajobrazu, nie rozumie jej powiązania z innymi dyscyplinami ekologii, urbanistyki i sozologii; student nie umie objaśnić terminologii naukowej używanej podczas zajęć, jak i dokonać charakterystyki analiz środowiskowych wykorzystywanych w ekologii i arch.krajobrazu.
Umiejętności - Na ocenę:
5 - student umie bardzo dobrze zanalizować wybrane obiekty arch.krajobrazu, w tym prawidłowo pobrać próbki do dalszych analiz,
4 - student umie dobrze zanalizować wybrane obiekty arch.krajobrazu, w tym prawidłowo pobrać próbki do dalszych analiz,
3 - student umie dostatecznie zanalizować wybrane obiekty arch.krajobrazu, w tym prawidłowo pobrać próbki do dalszych analiz,
2 - student nie umie zanalizować wybranych obiektów arch.krajobrazu, w tym prawidłowo pobrać próbek do dalszych analiz,
Kompetencje - Na ocenę;
5 - student umie bardzo dobrze przeprowadzić ankietę, a także bardzo dobrze zinterpretować i wyciągnąć wnioski,
4 - student umie dobrze skonstruować i przeprowadzić ankietę, a także dobrze zinterpretować i wyciągnąć wnioski,
3 - student umie dostatecznie skonstruować i przeprowadzić ankietę, a także podjąć próbkę interpretacji i wyciągnięcia wniosków,
2 - student nie umie skonstruować i przeprowadzić ankiety wśród społeczeństwa i wyciągnąć wniosków z badań.
Aby przystąpić do egzaminu studenci muszą otrzymać ocenę pozytywną z zadań wykonywanych w ramach ćwiczeń. Przewidziane są zajęcia terenowe w formie wyjazdowej (3 wyjazdy studyjne)
Metody i kryteria oceniania – ćwiczenia:
Zadanie (praktyczne) - wykonanie ankiety na podstawie wiedzy z wykładów.
Student podczas wizyty studyjnej (terenowej) jest zobowiązany przeprowadzić ankietę wśród użytkowników obiektu arch.krajobrazu oraz dokonać podstawowych pomiarów przyrodniczo-urbanistycznychi pobrać próbki z terenu (oddanie na koniec zajęć).
Wyniki z ankiet są oddawane są poprzez formlarz MSForms.
Zakres ocen z zadania:
94-100% - 5
93-88% - 4,5
87-80% - 4
79-70% - 3,5
69-60% - 3
mniej niż 59,9% - 2
Student może mieć 1 nieobecność nieusprawiedliwioną, przy czym obecność podczas wizyt studyjnych jest obowiązkowa.
Na ocenę:
5 - student umie bardzo dobrze skonstruować i przeprowadzić ankietę, a także zanalizować wybrane obiekty arch.krajobrazu,
4 - student umie dobrze skonstruować i przeprowadzić ankietę, a także zanalizować wybrane obiekty arch.krajobrazu,
3 - student umie dostatecznie skonstruować i przeprowadzić ankietę, a także zanalizować wybrane obiekty arch.krajobrazu,
2 - student nie umie skonstruować i przeprowadzić ankietę, a także zanalizować wybranych obiektów arch.krajobrazu.
Aby przystąpić do egzaminu studenci muszą otrzymać ocenę pozytywną z zadań wykonywanych w ramach ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa wiedza o środowisku przyrodniczym i miejskim |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowa wiedza o środowisku przyrodniczym i miejskim |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: