Ergonomia WB-BI-MGR-22Lab
Całość zajęć laboratoryjnych zostanie podzielona na dwa zasadnicze bloki tematyczne
1-3 – Antropometria w projektowaniu ergonomicznym - w czasie trwania zajęć laboratoryjnych w tej części studenci zapoznają się z pomiarami antropometrycznymi wykonywanymi na potrzeby projektowania ergonomicznego, następnie samodzielnie wykonają serię pomiarów antropometrycznych i w oparciu o wspólnie tworzoną online bazę danych dokonają charakterystyki otrzymanych wyników porównując je z danymi dla różnych populacji.
3-6. Ocena ergonomiczna stanowiska pracy zgodnie z Listą Dortmundzką. W tej części zajęć studenci zostaną poproszeni o wykonanie oceny ergonomicznej swojego stanowiska pracy zgodnie z wytycznymi Listy Dortmundzkiej, analogicznie studenci zostaną poproszeni o wykonanie analogicznej oceny, ale w odniesieniu do ich „stanowiska pracy” w sali laboratoryjnej. Analiza ta będzie stanowiła projekt badawczy, na podstawie wyników którego studenci zostaną poproszeni o przygotowanie 10 minutowej prezentacji, w której podsumują z jakimi zagrożeniami mierzą się w czasie pracy na własnym stanowisku pracy i w czasie pracy w laboratorium. Odnosząc się do założeń ergonomii korekcyjnej zostaną poproszeni o wskazanie możliwych do zastosowania działań naprawczych.
7 – kolokwium zaliczeniowe
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia i opis ECTS:
Wykład:
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
EU1. Student zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii
EU2. Student zna problematyka ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności
EU3. Student zna techniki badawcze stosowane w ergonomii.
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
EU4. Student potrafi zastosować poznane metody badawcze, interpretować dane i wyciągać wnioski, które przedstawia
podczas wystąpień ustnych
EU5. Student potrafi zaplanować samodzielne uczenie się i motywować do tego inne osoby
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych
EU6. Student rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę
EU7. Student rozumie potrzebę zasięgania opinii ekspertów przy rozwiązywaniu zadań badawczych
EU8. Student rozumie zagrożenia wynikające ze stosowania technik badawczych i rozumie potrzebę tworzenia
bezpiecznych warunków pracy
Opis ECTS (3 ECTS):
15h - udział w wykładzie
10h - przygotowanie do egzaminu
5h - konsultacje (wykład)
15h - udział w ćwiczeniach
15h - przygotowanie do kolokwium
5h - konsultacje (ćwiczenia)
25h - opracowanie projektu badawczego
Razem: 90h [90h/3 = 3ECTS]
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe (test na Platformie Moodle) oraz projekt i wystąpienie bedą oceniane zgodnie ze skalą:
Skala ocen:
-94-100% 5
-93-88% 4,5
-87-80% 4
-79-70% 3,5
-69-60% 3
-mniej niż 59,9% 2
Ocena z ćwiczeń będzie stanowiła średnią arytmetyczną ocen z ww. elementów składowych. Dodatkowo brana będzie pod uwagę aktywność w czasie zajęć, które będą przyjmowały charakter dyskusji.
Kryteria oceniania:
Na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna definicji, zjawisk i procesów biologicznych istotnych dla ergonomii; nie zna problematyki
ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; nie zna technik badawczych,
stosowanych w ergonomii; nie rozumie potrzeby krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę
Na ocenę 3 (dst.): Student w podstawowym stopniu: zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii; zna
problematykę ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; zna techniki
badawcze, stosowane w ergonomii; rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę
Na ocenę 4 (db.): Student w dobrym stopniu: zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii; zna
problematykę ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; zna techniki
badawcze, stosowane w ergonomii; rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę
Na ocenę 5 (bdb.): Student w bardzo dobrym stopniu: zna definicje, zjawiska i procesy biologiczne istotne dla ergonomii;
zna problematykę ergonomii oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; zna techniki
badawcze, stosowane w ergonomii; rozumie potrzebę krytycznego spojrzenia na swoją wiedzę
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Wykowska M., Ergonomia, Wyd. AGH, Kraków, 1994
2. Kordecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Wyd. CIOP, Warszawa, 1997;
3. Olszewski J., Podstawy ergonomii i fizjologii pracy, Wyd. AE w Paznaniu, Poznań, 1998;
4. Wieczorek S., Ergonomia, TARBONUS, Kraków-Tarnobrzeg, 2014.
Literatura uzupełniająca
5. Malinowski A., Strzałko J., Antropologia, PWN, Warszawa, 1989.
6. Nowacka W.Ł., Ergonomia i ergonomiczne projektowanie stanowisk pracy, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: