Obszary Natura 2000 WB-BI-MGR-16cw
Przykłady prowadzenia działań ochronnych, zarządzania i gospodarowania wybranymi siedliskami Natura 2000 w Polsce – siedliska leśne, borowe, wodne, torfowiskowe, wydmowe, wrzosowiskowe, murawowe, łąkowe i zaroślowe. Monitoring siedlisk przyrodniczych oraz monitoring gatunków roślin i zwierząt na obszarach Natura 2000.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_Z: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
1. Wiedza
a. Student zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy ekologiczne mające wpływ na funkcjonowanie obszarów Natura 2000;
b. ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów dotyczących funkcjonowania obszarów Natura 2000 oraz zna ich powiązania z różnymi dyscyplinami przyrodniczymi;
c. zna i rozumie związki między funkcjonowaniem sieci obszarów Natura 2000 a życiem społeczno-gospodarczym i koniecznością zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej.
2. Umiejętności
a. Student wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji dotyczących sieci obszarów Natura 2000, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych;
b. wykorzystuje posiadaną wiedzę, zbiera i interpretuje dane pochodzące z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski;
c. korzysta z literatury naukowej dotyczącej obszarów Natura 2000 w języku angielskim.
3. Kompetencje
a. Student odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Sposób oceniania:
Ocena z kolokwium wystawiana jest na podstawie poprawnego opisu 2 wybranych siedlisk z listy:
Ocena 5 - dwa poprawnie opisane siedliska zawierające wszystkie elementy ze spisu siedlisk.
Ocena 4,5 - dwa poprawnie opisane siedliska zawierające 80% elementów ze spisu siedlisk.
Ocena 4 - dwa poprawnie opisane siedliska zawierające 50% elementów ze spisu siedlisk.
Ocena 3,5 - dwa poprawnie opisane siedliska zawierające niektóre elementy ze spisu siedlisk.
Ocena 3 - dwa poprawnie opisane siedliska zawierające podstawowe elementy ze spisu siedlisk.
Kryteria oceniania:
Umiejętności
ocena 2 (ndst): student nie wykazuje umiejętności krytycznej analizy i selekcji informacji dotyczących sieci obszarów Natura 2000; nie umie wykorzystywać posiadanej wiedzy, zbierać i interpretować danych w celu wyciągania odpowiednich wniosków; nie umie korzystać z literatury naukowej dotyczącej obszarów natura 2000 w języku angielskim.
ocena 3 (dst): student posiada ograniczoną umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji dotyczących sieci obszarów Natura 2000; posiada ograniczone umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy, zbierania i interpretowania danych w celu wyciągania odpowiednich wniosków; w ograniczonym stopniu potrafi korzystać z prostych tekstów naukowych dotyczących obszarów natura 2000 w języku angielskim.
ocena 4 (db): student w dobrym stopniu opanował umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji dotyczących sieci obszarów Natura 2000; wykazuje dobrą umiejętność korzystania z posiadanej wiedzy, zbierania i interpretowania danych w celu wyciągania odpowiednich wniosków; opanował w dobrym stopniu umiejętność korzystania z tekstów naukowych dotyczących obszarów natura 2000 w języku angielskim.
ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu opanował umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji dotyczących sieci obszarów Natura 2000; wykazuje bardzo dobrą umiejętność korzystania z posiadanej wiedzy, zbierania i interpretowania danych w celu wyciągania odpowiednich wniosków; opanował w bardzo dobrym stopniu umiejętność korzystania z tekstów naukowych dotyczących obszarów natura 2000 w języku angielskim.
Kompetencje
ocena 2 (ndst): student nie określa odpowiednio priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
ocena 4 (db): student w dobrym stopniu określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
Hołdyński Cz., Szczecińska M., Krupa M., Ruszczyńska J., Święczkowska J. 2014. Siedliska przyrodnicze sieci Natura 2000 w północno-wschodniej Polsce. Charakterystyka, rozpoznawanie i zarządzanie. Podręcznik metodyczny. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn.
Kistowski M., Pchałek M. 2009. Natura 2000 w planowaniu przestrzennym – rola korytarzy ekologicznych. Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Świerkosz K. 2003. Wyznaczanie ostoi Natura 2000. WWF Polska, Światowy fundusz na rzecz przyrody, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000:
Herbich J. (red.) 2004. Siedliska morskie i przybrzeżne, nadmorskie i śródlądowe solniska i wydmy. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. T. 1. Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Herbich J. (red.). 2004. Wody słodkie i torfowiska. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. T. 2. Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Herbich J. (red.). 2004. Murawy, łąki, ziołorośla, wrzosowiska, zarośla. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. T. 3. Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Herbich J. (red.). 2004. Ściany, piargi, rumowiska skalne i jaskinie. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. T. 4. Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Herbich J. (red). 2004. Lasy i Bory. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. T. 5. Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Adamski P., Bartel R., Bereszyński A., Kepel A., Witkowski Z. (red.) 2004. Gatunki Zwierząt (z wyjątkiem ptaków). Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. T. 6. Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Gromadzki M. (red.) 2004. Ptaki. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. T. 7 (część I). Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Gromadzki M. (red.) 2004. Ptaki. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. T. 8 (część II). Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Sudnik-Wójcikowska B., Werblan-Jakubiec H. (red) 2004. Gatunki roślin. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 – podręcznik metodyczny. Tom 9. Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Przewodniki metodyczne:
- siedliska:
Mróz W. (red.) 2010. Monitoring siedlisk przyrodniczych. Przewodnik metodyczny. Część I. GIOŚ, Warszawa.
Mróz W. (red.) 2012. Monitoring siedlisk przyrodniczych. Przewodnik metodyczny. Część II. GIOŚ, Warszawa.
Mróz W. (red.) 2012. Monitoring siedlisk przyrodniczych. Przewodnik metodyczny. Część III. GIOŚ, Warszawa.
Mróz W. (red.) 2015. Monitoring siedlisk przyrodniczych. Przewodnik metodyczny. Część IV. GIOŚ, Warszawa.
- gatunki roślin:
Perzanowska J. (red.) 2010. Monitoring gatunków roślin. Przewodnik metodyczny. Część I. GIOŚ, Warszawa.
Perzanowska J. (red.). 2012. Monitoring gatunków roślin. Przewodnik metodyczny. Część II. GIOŚ, Warszawa.
Perzanowska J. (red.) 2012. Monitoring gatunków roślin. Przewodnik metodyczny. Część III. GIOŚ, Warszawa.
- gatunki zwierząt:
Makomaska-Juchiewicz M. (red.) 2010. Monitoring gatunków zwierząt. Przewodnik metodyczny. Część I. GIOŚ, Warszawa.
Makomaska-Juchiewicz M., Baran P. (red.). 2012. Monitoring gatunków zwierząt. Przewodnik metodyczny. Część II. GIOŚ, Warszawa.
Makomaska-Juchiewicz M., Baran P. (red.). 2012. Monitoring gatunków zwierząt. Przewodnik metodyczny. Część III. GIOŚ, Warszawa.
Makomaska-Juchiewicz, M. Bonk M. (red.) 2015. Monitoring gatunków zwierząt. Przewodnik metodyczny. Część IV. GIOŚ, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Przedmiot na poziomie podstawowym, wprowadzający w zagadnienia z zakresu funkcjonowania obszarów Natura 2000. Brak wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: