Psychologia zwierząt WB-BI-MGR-10
Celem wykładów jest;
- przypomnienie podstaw wiedzy z zoologii, etologii i neurobiologii;
- przyswojenie podstaw wiedzy o mechanizmach zachowania zwierząt i motywacji tego zachowania;
- przedstawienie najnowszej wiedzy o plastyczności zachowania zwierząt, ich uczeniu się i inwencji w rozwiązywaniu nieznanych problemów;
-nauczenie krytycyzmu w odniesieniu do opisów zachowania i psychicznych zdolności zwierząt zawartych w różnych źródłach.
- przedstawienie przeglądu zachowania zwierząt różnych grup ewolucyjnych, zarówno bezkręgowców i kręgowców wszystkich gromad.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: Student rozumie złożone zjawiska i procesy biologiczne warunkujące zachowanie zwierząt należących do różnych linii ewolucyjnych; ma wiedzę w zakresie podstawowych pojęć, terminów i nazw dotyczących budowy i funkcjonowania układu nerwowego; ma pogłębioną wiedzę w zakresie nauk ścisłych związanych z biologią, w szczególności z biologią odżywiania i rozrodu różnych gatunków, ich biologią rozrodu i strategiami unikania drapieżników; ma ogólną i szczegółową wiedzę o zachowaniu zwierząt; ma wiedzę w zakresie aktualnych problemów etologii.
W zakresie umiejętności: student biegle wykorzystuje literaturę z zakresu
ekologii i etologii w języku polskim; wykazuje umie krytycznie analizować i selekcjonować informacje, zwłaszcza pochodzącej z nierecenzowanych źródeł elektronicznych; umie zdobywać i interpretować dane empiryczne z zakresu systematyki, etologii i ekologii, oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski; ma umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
W zakresie kompetencji: Student poszerzy wiedzę o biologicznych mechanizmach zachowania zwierząt i ich umiejętnościach, będzie świadomy ograniczeń ich możliwości poznawczych, a jednocześnie plastyczności zachowania i uczenia się, także u zwierząt bezkręgowych. Wiedza ta umożliwi mu mu nawiązanie współpracy z instytucjami chroniącymi przyrodę i opiekującymi się różnymi gatunkami zwierząt. Rozszerzy także jego kompetencje jako nauczyciela biologii.
ECTS. Przygotowanie do wykładów i lektury – 30 godzin. Wykłady – 15 godzin. Przygotowanie do egzaminu – 45 godzin. 1.5 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, czas na napisanie - 90 minut. Zadane zostaną trzy pytania dotyczące problemów omawianych na wykładach. Student powinien przedstawić swoją wiedzę i przemyślenia w zakresie postawionych pytań. Punktacja: 0-10 punktów za każdą odpowiedź, suma to maksymalnie 30 punktów. Stopnie (w skali od 2 do 5) zostaną wystawione na podstawie uzyskanej sumy punktów. Minimum na stopień „3” to 15 punktów, a na stopień "5" - 27 punktów. Oceny pośrednie będą przyznawane proporcjonalnie do liczby zdobytych punktów. Zarówno egzamin w pierwszym terminie, jak i egzamin poprawkowy odbędą się według tych samych zasad.
Wiedza/Umiejętności/Kompetencje społeczne
Na ocenę 2, student nie wypełnia przedmiotowych efektów uczenia się
Na ocenę 3 student w stopniu podstawowym wypełnia przedmiotowe efekty uczenia się
Na ocenę 4 student w stopniu dobrym wypełnia przedmiotowe efekty uczenia się
Na ocenę 5 student w stopniu bardzo dobrym wypełnia przedmiotowe efekty uczenia się.
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: