Metody badania ekologii ptaków i ssaków WB-BI-MGR-03
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi metodami stosowanymi w ekologicznych badaniach nad ptakami i ssakami:
- metodami stwierdzania występowania i identyfikacji dziko żyjących stworzeń bez ich chwytania
- metodami odłowów
- metodami znakowania trwałego i czasowego, w tym zaopatrywania w nadajniki, transpondery etc,
- metodami badań wykorzystania przestrzeni i przemieszczania się
- metodami badań składu pokarmu i wybiórczości pokarmowej
- metodami badania kondycji zwierząt, sukcesu rozrodczego, stopnia zapasożycenia etc.
- metodami badań zachowania, zdolności kognitywnych, struktury socjalnej etc.
Będziemy dążyć do tego, aby każda z metod została w takim stopniu, w jakim tylko to będzie możliwe, użyta w praktyce (niekiedy będzie to z konieczności oznaczać tylko analizę wyników), a następnie przedyskutowana pod kątem jej możliwych zastosowań (tj. do czego się nadaje, a do czego nie), ograniczeń technicznych, praktycznych (koszty, nakład pracy etc.) i etycznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student zna kluczowe zjawiska i procesy ekologiczne, wie w jaki sposób można pogłębiać istniejącą wiedzę o nich prowadząc badania nad ptakami i ssakami.
Efekt przedmiotowy 2. Student zna zakres problematyki współczesnych badań nad ekologią ptaków i ssaków, rozumie w jaki sposób osiągnięcia innych działów biologii oraz nauk ścisłych wpływają na uzupełnianie naszej wiedzy w tej dziedzinie i kształtowanie nowych kierunków badawczych.
Efekt przedmiotowy 3. Student zna i rozumie zasady planowania badań z dziedziny ekologii ptaków i ssaków z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technik i narzędzi badawczych; rozumie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zarówno badacza, jak i badanych zwierząt.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4. Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu ekologii i biologii badanych gatunków do poprawnego konstruowania hipotez, planowania badań mających owe hipotezy zweryfikować oraz właściwego doboru metod badawczych.
Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi w sposób jasny, zwięzły i wyczerpujący przedstawić wyniki przeprowadzonego eksperymentu.
Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi wykorzystywać angielskojęzyczną literaturę z zakresu metodyki badań ekologicznych.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji:
Efekt przedmiotowy 7. Student jest gotów do krytycznej oceny uzyskanych wyników, dostrzega zarówno znaczenie istniejącej wiedzy w interpretacji rezultatów badań, jak i możliwość podważenia dotychczasowej wiedzy przez owe rezultaty.
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1.-3.).
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (4.-7.).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładu będzie wykonanie (w zespole) przydzielonego zadania, polegającego na zaplanowaniu badań, mających dać odpowiedź na narzucone z góry pytanie badawcze.
Kryteria oceniania:
na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna kluczowych zjawisk i procesów ekologicznych, nie wie w jaki sposób można pogłębiać istniejącą wiedzę o nich prowadząc badania nad ptakami i ssakami; nie zna zakresu problematyki współczesnych badań nad ekologią ptaków i ssaków, nie rozumie w jaki sposób osiągnięcia innych działów biologii oraz nauk ścisłych wpływają na uzupełnianie naszej wiedzy w tej dziedzinie i kształtowanie nowych kierunków badawczych; nie zna i nie rozumie zasad planowania badań z dziedziny ekologii ptaków i ssaków z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technik i narzędzi badawczych; nie rozumie konieczności zapewnienia bezpieczeństwa zarówno badacza, jak i badanych zwierząt.
na ocenę 3 (dst.): Student słabo zna kluczowe zjawiska i procesy ekologiczne, nie do końca wie w jaki sposób można pogłębiać istniejącą wiedzę o nich prowadząc badania nad ptakami i ssakami; słabo zna zakres problematyki współczesnych badań nad ekologią ptaków i ssaków, z trudem rozumie w jaki sposób osiągnięcia innych działów biologii oraz nauk ścisłych wpływają na uzupełnianie naszej wiedzy w tej dziedzinie i kształtowanie nowych kierunków badawczych; słabo zna i rozumie zasad planowania badań z dziedziny ekologii ptaków i ssaków z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technik i narzędzi badawczych; tylko częściowo rozumie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zarówno badacza, jak i badanych zwierząt.
na ocenę 4 (db.): Student dobrze zna kluczowe zjawiska i procesy ekologiczne, wie w jaki sposób można pogłębiać istniejącą wiedzę o nich prowadząc badania nad ptakami i ssakami; zna zakres problematyki współczesnych badań nad ekologią ptaków i ssaków, rozumie w jaki sposób osiągnięcia innych działów biologii oraz nauk ścisłych wpływają na uzupełnianie naszej wiedzy w tej dziedzinie i kształtowanie nowych kierunków badawczych; zna i rozumie zasady planowania badań z dziedziny ekologii ptaków i ssaków z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technik i narzędzi badawczych; rozumie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zarówno badacza, jak i badanych zwierząt.
na ocenę 5 (bdb.): Student bardzo dobrze zna kluczowe zjawiska i procesy ekologiczne, świetnie wie w jaki sposób można pogłębiać istniejącą wiedzę o nich prowadząc badania nad ptakami i ssakami; dobrze zna zakres problematyki współczesnych badań nad ekologią ptaków i ssaków, znakomicie rozumie w jaki sposób osiągnięcia innych działów biologii oraz nauk ścisłych wpływają na uzupełnianie naszej wiedzy w tej dziedzinie i kształtowanie nowych kierunków badawczych; bardzo dobrze zna i rozumie zasady planowania badań z dziedziny ekologii ptaków i ssaków z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technik i narzędzi badawczych; dobrze rozumie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zarówno badacza, jak i badanych zwierząt.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: