Podstawy filogenezy WB-BI-EOP-10
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1c078ced472f4835818ecdff2c530257%40thread.tacv2/conversations?groupId=0ec36545-56fa-439e-960a-f22005bd7642&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1c078ced472f4835818ecdff2c530257%40thread.tacv2/conversations?groupId=0ec36545-56fa-439e-960a-f22005bd7642&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Student opanuje podstawową wiedzę z zakresu systematyki, filogenezy i klasyfikacji zwierząt. Student poznaje Międzynarodowy Kodeks Nomenklatury Zoologicznej oraz klasyczne oraz molekularne metody rekonstrukcji filogenezy. Prezentowane są podstawowe metody tj. największej parsymonii, odległościowe, największej wiarygodności i bayesowskie; przedstawione są metody szacowania wewnętrznego wsparcia gałęzi drzewa (bootstrap, indeks Bremera, prawdopodobieństwo a posteriori), a także metody szacowania czasu dywergencji (zegar molekularny) oraz porównawcze (np. analiza ewolucji cech morfologicznych). Omówione są wybrane zagadnienia współczesnej biologii, w których te metody znajdują zastosowanie, np. szacowanie ewolucyjnego pokrewieństwa organizmów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning | W cyklu 2022/23_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wykłady:
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
1. Student rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne prowadzące do powstania odrębnych gatunków
2. Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów systematyki i fiogenezy oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
3. Student ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w systematyce i filogenezie oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny oraz stosowanych w niej metod badawczych
4.Student rozumie związki między osiągnięciami systematyki i filogenezy a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Ćwiczenia:
Przedmiotowe efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
5. Student stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze używane podczas tworzenia drzew filogenetycznych
6. Student rozumie literaturę z zakresu systematyki i filogenezy w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
7. Student wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania o pokrewieństwie gatunków na podstawie drzew filogenetycznych tworzonych z różnych źródeł danych
8. Student uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
9. Student wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny na zakończenie zajęć.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia (dla wykładów):
- pozytywna ocena z egzaminu – efekty przedmiotowe 1-4
Część zajęć odbywa się w formie zdalnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Futuyma , Douglas: Ewolucja, Un - t, 2009
Spalik K., Piwczyński M. 2009. Rekonstrukcja filogenezy i wnioskowanie filogenetyczne w badaniach ewolucyjnych. Kosmos 58 (3-4): 485-498.
Literatura uzupełniająca:
Barry Hall. Łatwe drzewa filogenetyczne PWN
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstwowa wiedza z zakresu zoologii, botaniki, genetyki. |
W cyklu 2022/23_L:
Podstwowa wiedza z zakresu zoologii, botaniki, genetyki. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: