Techniki mikroskopowe WB-BI-EOP-08lab
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem obrazowanie, pokazanie znaczenia rozwoju technik obrazowania oraz przedstawienie problemów badawczych, w których rozwiązaniu metody mikroskopowe odgrywają istotną rolę.
Zajęcia zostaną podzielone na następujące problemy: wprowadzenie do mikroskopii, mikroskopia świetlna, mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna, mikroskopia elektronowa, aparatura i techniki wykorzystywane w badaniach przyżyciowych. Przekazywana wiedza umożliwi studentom nie tylko poznanie, ale też zrozumienie zasad działania mikroskopów i wspomagających je programów komputerowych.
Podczas wykładów oraz ćwiczeń studenci zapoznają się z:
podstawami optyki, odbiorem i przetwarzanie bodźców przez oko ludzkie, budową i zasadą działania różnych rodzajów mikroskopów świetnych, zastosowaniem w mikroskopii świetlnej różnych rodzajów kontrastów, rodzajami obiektywów i pojęciem rozdzielczości, znacznikami fluorescencyjnymi - w tym przeciwciałami oraz białkami fluorescencyjnymi, budową i zasadą działania mikroskopu fluorescencyjnego, zastosowaniem mikroskopii fluorescencyjnej w badaniach przyżyciowych, zasadą działania i możliwościami mikroskopii konfokalnej, analizą obrazów mikroskopowych - również pojęciem konwolucji i dekonwolucji, transmisyjną i skaningową mikroskopią elektronową, metodami przygotowywania preparatów do różnych rodzajów mikroskopii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia
Student powinien stosować podstawowe techniki i wykorzystywać możliwości systemów mikroskopowych używanych w biologii, właściwie dobrać źródła i informacje z nich pochodzące, rozumie literaturę z zakresu metod i technik badawczych stosowanych w biologii w języku polskim; czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim.
Wiedza
EP1. student zna i rozumie – wybrane tematy i zależności pomiędzy nimi występujące, rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne oraz techniki mikroskopowe wykorzystywane w biologii
EP 2. student ma znajomość terminologii biologicznej i stosowanych w niej metod badawczych.
Umiejętności:
EP3. student potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w obszarze obrazowania struktur biologicznych oraz przeprowadzać obserwacje. EP4. Potrafi organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kompetencje:
EP5. student jest gotów stosować właściwe techniki mikroskopowe do obrazowania struktur biologicznych
EP6. Potrafi poddać krytycznej ocenie posiadaną wiedzę.
EP 1-2 przypisano do wykładów, EP 3-6 przypisano do ćwiczeń.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
- ocena 2 (niedostateczna) rok II i III: student nie posiada wiedzy z podstaw obrazowania w biologii. Nie zna rodzajów mikroskopów ich budowy, działania i możliwości. Student nie rozumie podstaw optyki.
rok III: student nie posiada wiedzy w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w metodach obrazowania i technikach mikroskopowych. Nie potrafi wyszukać informacje z artykułów naukowych.
- ocena 3 (dostateczna) rok II i III: Student posiada w ograniczonym stopniu wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w metodach obrazowania w biologii. Wiedza, którą posiada jest nieugruntowana i uniemożliwia powiązanie pojęć z danej dyscypliny z przedmiotami z nią ściśle związanymi. Nie widzi potrzeby rozwijania swych umiejętności oraz dokształcania się.
Rok III: ma trudności z zapamiętaniem i powiązaniem wiedzy z poszczególnych dziedzin nauk przyrodniczych.
- ocena 4 (dobra) rok II i III: student zna i rozumie podstawowe techniki i metody badawcze w obszarze obrazowania struktur biologicznych. Posiada wiedzę dotyczącą tematów przedstawionych przez wykładowcę. Posiada wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w biologii i metodach badawczych. Potrafi odnaleźć potrzebne informacje w literaturze oraz na stronach internetowych. Potrafi pracować indywidualnie oraz w grupie. Widzi potrzebę dokształcania się.
- ocena 5 (bardzo dobra) rok II i III: student poznał i w pełni rozumie techniki mikroskopowe i metody obrazowania wykorzystywane w biologii, przedstawione w czasie szkolenia.
Rok III" wiąże pojęcia z przedmiotu z pojęciami związanymi z poszczególnymi dziedzinami biologii. Jego wiedza nie ogranicza się do znajomości literatury podstawowej. Korzysta z literatury anglojęzycznej.
Metody i kryteria oceniania w zakresie umiejętności:
-ocena 2 (niedostateczna) rok II i III: nie potrafi wykorzystać przedstawionych metod i technik badawczych; nie bierze udziału w dyskusji - na zajęciach jest nieaktywny
- ocena 3 (dostateczna) rok II i III na dostatecznym poziomie potrafi wykorzystać przedstawione techniki mikroskopowe oraz metody badawcze obrazowania;
- ocena 4 (dobra) rok II i III: na odpowiednim poziomie potrafi wykorzystać przedstawione metody obrazowania i techniki mikroskopowe; Jest aktywnym słuchaczem, zadaje pytanie, bierze udział w dyskusji.
Rok III: zdobywa samodzielnie wiadomości, które wykraczają poza problemy zawarte w wykładach.
- ocena 5 (bardzo dobra) rok II i III doskonale potrafi wykorzystać przedstawione metody badawcze; Jest aktywnym słuchaczem, zadaje pytanie, bierze udział w dyskusji.
Rok III: zdobywa samodzielnie wiadomości, które wykraczają poza problemy zawarte w wykładach. Ma solidne podstawy dotyczące wiedzy z chemii, fizyki i matematyki, które pozwalają mu w pełni zrozumieć omawiane problemy i tematy.
Metody i kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych, rok II i III:
- ocena 2 (niedostateczna) - nie posiada umiejętności badawczych, nie stara się ćwiczyć tych umiejętności, nie potrafi dostosować się do pracy w grupie
- ocena 3 (dostateczna) - na dostatecznym poziomie opanował techniki badawcze, stara się w praktyce wykorzystać nabytą wiedzę
- ocena 4 (dobra) - na odpowiednim poziomie potrafi wykorzystać opanowane techniki badawcze i zastosować je do właściwych eksperymentów
- ocena 5 (bardzo dobra) - potrafi na wysokim poziomie zaplanować eksperyment wykorzystując możliwości różnych mikroskopów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: