Ekologia behawioralna WB-BI-BC-10
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką badawczą na styku ekologii i biologii ewolucyjnej. Omawiane są następujące zagadnienia: (i) dobór naturalny i ewolucja zachowania się zwierząt; (ii) cztery fundamentalne pytania o zachowanie się zwierząt i metody badania zachowania się; (iii) uczenie się i przekaz kulturowy; (iv) zdobywanie partnera do rozrodu i systemy kojarzenia się; (v) pokrewieństwo i współpraca; (vi) strategie wymiany informacji, zdobywania pokarmu i unikania zagrożeń; (vii) wybór miejsca do życia.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Efekt przedmiotowy 1 - absolwent zna i rozumie wybrane fakty, obiekty i złożone uwarunkowania w biologii, rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne
Efekt przedmiotowy 2 - absolwent zna i rozumie terminologię biologiczną oraz ma znajomość rozwoju biologii i stosowanych w niej metod badawczych
Umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3 - absolwent potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii, przeprowadzać obserwacje oraz wykonać w terenie lub laboratorium pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Efekt przedmiotowy 4 - absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także wykonać zlecone zadania badawcze
Kompetencje:
Efekt przedmiotowy 5 - absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych systematycznej aktualizacji wiedzy przyrodniczej i zna jej praktyczne zastosowania
Kryteria oceniania
Obszar wiedzy:
ocena 2 (ndst.): student nie zna podstawowych pojęć i terminów ekologii behawioralnej; nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych zjawisk i procesów ekologii behawioralnej; nie rozumie uwarunkowań zjawisk ekologii behawioralnej; nie zna osiągnięć ekologii behawioralnej i jej związków z problematyką innych działów biologii; nie zna metod badawczych stosowanych w ekologii behawioralnej
ocena 3 (dst.): student w ograniczonym stopniu zna podstawowe pojęcia i terminy ekologii behawioralnej; ma słabo uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych zjawisk i procesów ekologii behawioralnej; w ograniczonym stopniu potrafi opisać i wyjaśnić uwarunkowania zjawisk z zakresu ekologii behawioralnej; posiada wąską wiedzę na temat osiągnięć ekologii behawioralnej i jej związków z problematyką innych działów biologii; w ograniczonym stopniu zna metody badawcze stosowane w ekologii behawioralnej
ocena 4 (db.): student w pełni zna podstawowe pojęcia i terminy ekologii behawioralnej; posiada średnio uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych zjawisk i procesów ekologii behawioralnej; wymienia, opisuje i wyjaśnia uwarunkowania zjawisk ekologii behawioralnej; poprawnie omawia osiągnięcia ekologii behawioralnej i jej związki z problematyką innych działów biologii; poprawnie opisuje metody badawcze stosowane w ekologii behawioralnej
ocena 5 (bdb.): student w pełni zna podstawowe pojęcia i terminy ekologii behawioralnej; posiada w pełni uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych zjawisk i procesów ekologii behawioralnej; posiada kompletną wiedzę na temat uwarunkowań zjawisk ekologii behawioralnej, a także osiągnięć ekologii behawioralnej, które omawia odwołując się do wiedzy z innych działów biologii; posiada kompletną wiedzę na temat metod badawczych stosowanych w ekologii behawioralnej
Obszary umiejętności i kompetencji społecznych:
ocena ndst. (2): student nie potrafi zastosować podstawowych technik i narzędzi badawczych ekologii behawioralnej, przeprowadzać obserwacji bądź wykonać w terenie lub laboratorium pomiarów biologicznych; nie potrafi planować i organizować pracy indywidualnej oraz współdziałać i pracować w grupie, nie potrafi wykonać zleconych zadań badawczych; nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych; nie jest gotów do systematycznej aktualizacji wiedzy przyrodniczej i nie zna jej praktycznych zastosowań
ocena dst. (3): student w ograniczonym stopniu potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze ekologii behawioralnej, przeprowadzać obserwacje lub wykonać w terenie lub laboratorium pomiary biologiczne; w ograniczonym stopniu potrafi planować i organizować pracę indywidualną, współdziałać i pracować w grupie oraz wykonać zlecone zadania badawcze; student w ograniczonym zakresie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych; w ograniczonym zakresie jest gotów do systematycznej aktualizacji wiedzy przyrodniczej, posiada ograniczoną znajomość jej praktycznych zastosowań
ocena db. (4): student w przeciętnym stopniu potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze ekologii behawioralnej, przeprowadzać obserwacje lub wykonać w terenie lub laboratorium pomiary biologiczne; w przeciętnym stopniu potrafi planować i organizować pracę indywidualną, współdziałać i pracować w grupie oraz wykonać zlecone zadania badawcze; student w przeciętnym zakresie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych; w przeciętnym zakresie jest gotów do systematycznej aktualizacji wiedzy przyrodniczej, posiada dobrą znajomość jej praktycznych zastosowań
ocena bdb. (5): student w pełni potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze ekologii behawioralnej, przeprowadzać obserwacje lub wykonać w terenie lub laboratorium pomiary biologiczne; w pełni potrafi planować i organizować pracę indywidualną, współdziałać i pracować w grupie oraz wykonać zlecone zadania badawcze; student w pełni jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych; w pełnym zakresie jest gotów do systematycznej aktualizacji wiedzy przyrodniczej, posiada bardzo dobrą znajomość jej praktycznych zastosowań
Studenci mają prawo do dwóch nieobecności na ćwiczeniach (nieobecności te nie muszą być usprawiedliwione). W przypadku większej liczby nieobecności zaliczenie przedmiotu jest możliwe tylko po uzgodnieniu z Prodziekanem ds. studiów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: