Fizjologia człowieka WB-BI-BC-05a
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami badawczymi w zakresie fizjologii człowieka. W trakcie zajęć studenci będą wykonywać proste obserwacje reakcji fizjologicznych , wykonywać proste pomiary i interpretować otrzymane wyniki. Prócz tego w trakcie zajęć studenci będą wykonywać sekcję wybranych narządów zwierzęcych, w czasie których będą rozpatrywać związki między anatomią a fizjologią (przewidziane są sekcje: świńskiej kończyny, serca, płuc, nerki i wątroby)
Zajęcia obejmują następujące bloki tematyczne:
Odruchy warunkowe i bezwarunkowe, czucie skórne i głębokie
Funkcjonowanie zmysłów wzroku, słuchu i smaku
Funkcjonowanie układu krwionośnego (osłuchiwanie serca, badanie tętna, badanie ciśnienia krwi oraz interpretacja wyników laboratoryjnych i sekcja serca)
Funkcjonowanie układu oddechowego (sekcja płuc, badanie spirometryczne)
Funkcjonowanie układu wydalniczego (sekcja nerki, analiza wyników laboratoryjnych)
Funkcjonowanie układu trawiennego (sekcja wątroby, wyznaczenie krzywej cukrowej)
Patofizjologia
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności:
Efekt przedmiotowy 1: student potrafi właściwie dobrać źródła i materiały z zakresu fizjologii człowieka, także te w języku angielskim, czyta je ze zrozumieniem i potrafi wybrać istotne informacje
Efekt przedmiotowy 2: student potrafi przygotować wystąpienie ustne i zaprezentować publicznie omawiany problem z zakresu fizjologii człowieka
Efekt przedmiotowy 3: student potrafi posługiwać się językiem obcym czytając ze zrozumieniem anglojęzyczne pozycje literaturowe z zakresu fizjologii człowieka
Efekt przedmiotowy 4: student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się
Kompetencje społeczne:
Efekt przedmiotowy 5: student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści,
Efekt przedmiotowy 6: student jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Efekt przedmiotowy 7: student jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego oraz myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Opis ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 30h
Studiowanie literatury i przygotowanie 10 minutowej prezentacji na temat wybranego problemu z zakresu patofizjologi - 10h
Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń - 10h
Przygotowanie do kolokwium - 10h
Łącznie 60h/30=2ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Kolokwium zaliczeniowe: egzamin składający się z pytań testowych i otwartych
Skala ocen:
94-100% -5
93-88% -4,5
87-80% -4
79-70% -3,5
69-60% -3
mniej niż 59,9%-2
2. 10 minutowa prezentacja z zakresu patofizjologii (student samodzielnie wybiera problem)
3. Sprawozdania z przeprowadzonych w czasie zajęć praktycznych obserwacji
Ostateczna ocena to średnia ważona, gdzie ocena z kolokwium zaliczeniowego ma wartość 2, pozostałe elementy (prezentacja, sprawozdania) wagę 1.
Student może mieć 1 nieobecność nieusprawiedliwioną.
Umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi dokonać właściwego doboru źródeł, zarówno w języku polskim jak i angielskim, nie potrafi poprawnie przygotować i zaprezentować wystąpienia ustnego, nie potrafi samodzielnie zaplanować swojej pracy i realizować procesu uczenia się,
Na ocenę 3 (dst): student potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji choć czyni to z trudem, dostatecznie rozumie literatury przedmiotu w języku polskim, ma jednak spore trudności z pracą z tekstami w języku obcym, zarówno w języku polskim jak i angielskim, w stopniu dostatecznym przygotowuje i wygłasza prelekcje, w stopniu dostatecznym radzi sobie z samodzielną organizacją pracy i uczeniem się
Na ocenę 4 (db): student potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji, dobrze radzi sobie z doborem źródeł i informacji, zarówno w języku polskim, jak i angielskim, dobrze radzi sobie z przygotowaniem wystąpienia i jego prezentacją ustną, potrafi dość dobrze zorganizować swoją pracę i proces uczenia się
Na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z dobieraniem właściwych źródeł i informacji, zarówno w języku polskim , jak i obcym, doskonale orientuje się w jaki sposób przygotować wystąpienie ustne i w jaki sposób wygłosić prelekcją, jego organizacja pracy własnej i uczenia się jest bardzo dobra
Kompetencje społeczne:
Na ocenę 2 (ndst): student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, nie jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ponieważ nie potrafi zauważyć problemu, nie jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy
Na ocenę 3 (dst): student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, ale w stopniu ograniczonym, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ale dopiero po wskazaniu mu problemu, do którego konieczna jest wiedza ekspercka, w ograniczonym stopniu jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy
Na ocenę 4 (db): student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści na poziomie dobrym, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ponieważ dobrze radzi sobie z zauważeniem problemu, dobrze radzi sobie w inicjowaniu działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy
Na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze radzi sobie z krytyczną oceną posiadanej wiedzy i odbieranych treści, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, ponieważ bardzo sprawnie potrafi zidentyfikować problem, jest bardzo sprawny w inicjowaniu działań na rzecz interesu publicznego i działania w sposób przedsiębiorczy
ocenę 2 (ndst): student nie potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji, nie rozumie
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Traczyk WZ, Trzebski A. 2004. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa.
2. Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów licencjatów medycznych. 2012. Red: Borodulin- Nadzieja L. Górnicki wydawnictwo Medzyczne
Literatura dodatkowa:
1. Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. 2013. Red: Konturek SJ. Elsevier Urban & Partner, Wrocław.
2. Ganong WF. 2007. Fizjologia (wydanie w j. polskim), Wyd. Lek. PZWL, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: