Fizjologia człowieka WB-BI-BC-05
Zapoznanie studentów z wiadomościami obejmującymi podstawowe zagadnienia z zakresu fizjologii człowieka. Studenci zostaną zaznajomieni z informacjami z zakresu fizjologii ogólnej (obejmującej środowisko wewnętrzne organizmu, kontrolę czynności komórki, transporty błonowe, propagacja potencjału czynnościowego, złącze nerwowo-mięśniowe i synapsy, mięśnie szkieletowe, napięcie mięśniowe, mięśnie gładkie, autonomiczny układ nerwowy). W kolejnych etapach omówione zostaną zagadnienia z zakresu neurofizjologii, fizjologii układu krążenia i krwi, fizjologii układu oddechowego, fizjologii układu pokarmowego, nerek oraz fizjologii układu dokrewnego. Każdy z działów będzie obejmował także zagadnienia związane z patologiami w funkcjonowaniu poszczególnych układów.
W cyklu 2021/22_L:
Zapoznanie studentów z wiadomościami obejmującymi podstawowe zagadnienia z zakresu fizjologii człowieka. Studenci zostaną zaznajomieni z informacjami z zakresu fizjologii ogólnej (obejmującej środowisko wewnętrzne organizmu, kontrolę czynności komórki, transporty błonowe, propagacja potencjału czynnościowego, złącze nerwowo-mięśniowe i synapsy, mięśnie szkieletowe, napięcie mięśniowe, mięśnie gładkie, autonomiczny układ nerwowy). W kolejnych etapach omówione zostaną zagadnienia z zakresu neurofizjologii, fizjologii układu krążenia i krwi, fizjologii układu oddechowego, fizjologii układu pokarmowego, nerek oraz fizjologii układu dokrewnego. Każdy z działów będzie obejmował także zagadnienia związane z patologiami w funkcjonowaniu poszczególnych układów. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe:
Efekt przedmiotowy 1: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożone problemy z zakresu fizjologii człowieka
Efekt przedmiotowy 2: student zna i rozumie związki i zależności pomiędzy fizjologią a innymi działami biologii, rozumie wykorzystanie takich dyscyplin jak fizyka, chemia i matematyka w wyjaśnianiu procesów fizjologicznych
Efekt przedmiotowy 3: student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu fizjologii człowieka, wykazuje znajomość metod badawczych stosowanych w fizjologii.
Opis ECTS:
Udział w wykładach - 30h
Studiowanie literatury - 10h
Przygotowanie do kolokwium - 15h
Udział w konsultacjach - 5 h
Łącznie 60h/30=2ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin składający się z pytań testowych i otwartych.
Do egzaminu może podejść student, który uzyskał pozytywną ocenę z zaliczenia ćwiczeń.
Zakres ocen z egzaminu:
94-100% -5
93-88% -4,5
87-80% -4
79-70% -3,5
69-60% -3
< 59,9%-2
WIEDZA:
Na ocenę 2 (ndst): student nie zna i nie rozumie problemów z zakresu fizjologii człowieka, nie zna i potrafi wyjaśnić zależności między fizjologią i innymi dyscyplinami biologii, nie zna i nie rozumie roli fizyki, chemii i matematyki w wyjaśnianiu procesów fizjologicznych, nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć z zakresu fizjologii człowieka, nie wykazuje znajomości metod badawczych stosowanych w fizjologii
Na ocenę 3 (dst): student zna ale nie rozumie problemów z zakresu fizjologii człowieka, zna, ale nie potrafi wyjaśnić zależności między fizjologią i innymi dyscyplinami biologii, zna choć nie rozumie roli fizyki, chemii i matematyki w wyjaśnianiu procesów fizjologicznych, wykazuje znajomość podstawowych pojęć z zakresu fizjologii człowieka, choć nie wykazuje ich zrozumienia, wykazuje na poziomie dostatecznym znajomości metod badawczych stosowanych w fizjologii
Na ocenę 4 (db): student zna i w stopniu dobrym rozumie problemy z zakresu fizjologii człowieka, zna i w stopniu dobrym potrafi wyjaśnić zależności między fizjologią i innymi dyscyplinami biologii, zna i rozumie rolę fizyki, chemii i matematyki w wyjaśnianiu procesów fizjologicznych, wykazuje dobrą znajomość podstawowych pojęć z zakresu fizjologii człowieka i na poziomie dobrym wykazuje ich zrozumienie, wykazuje na poziomie dobrym znajomość metod badawczych stosowanych w fizjologii
Na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze orientuje się w zakresie problemów fizjologii człowieka, zna i w stopniu bardzo dobrym potrafi wyjaśnić zależności między fizjologią i innymi dyscyplinami biologii, zna i rozumie rolę fizyki, chemii i matematyki w wyjaśnianiu procesów fizjologicznych, sprawnie porusza się w zakresie podstawowych pojęć z obszaru fizjologii człowieka i na poziomie bardzo dobrym wykazuje ich zrozumienie, sprawnie porusza się w tematyce metod badawczych stosowanych w fizjologii
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Traczyk WZ, Trzebski A. 2004. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa.
2.Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów licencjatów medycznych. 2012. Red: Borodulin- Nadzieja L. Górnicki wydawnictwo Medzyczne
Literatura dodatkowa:
1.Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. 2013. Red: Konturek SJ. Elsevier Urban & Partner, Wrocław.
2.Ganong WF. 2007. Fizjologia (wydanie w j. polskim), Wyd. Lek. PZWL, Warszawa.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: