Biologia człowieka WB-BI-BC-01ćw
1. Układ szkieletowy: podział kości i ich budowa
2. Układ mięśniowy – budowa i funkcjonowanie
3. Układ krwionośny budowa i funkcjonowanie
4. Układ krwionośny, w tym budowa i praca serca
5. Układ oddechowy – budowa i funkcjonowanie
6. Układ hormonalny (podwzgórze i przysadka)
7. Układ hormonalny: hormony gruczołów dokrewnych
8. Układ nerwowy – budowa i funkcjonowanie
9. Układ pokarmowy i moczowy – budowa i funkcjonowanie
10. Układ rozrodczy męski – budowa i funkcjonowanie
11. Układ rozrodczy żeński – budowa i funkcjonowanie
12. Narządy zmysłów
13. Typy komórek i tkanek
14. Budowa i działanie stawów; układ immunologiczny
15. Zajęcia podsumowujące
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
BI1_W01 Student rozumie zjawiska i procesy w zakresie biologii człowieka
BI1_W04 Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii człowieka oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
BI1_W05 Student ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii biologii człowieka oraz ma znajomość rozwoju biologii i stosownych w niej metod badawczych
Umiejętności:
BI1_U02 Student rozumie literaturę z zakresu biologii człowieka w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
BI1_U03 Student wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
BI1_U10 Student posiada umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu biologii człowieka
BI1_U11 Student uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Kompetencje społeczne:
BI1_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
BI1_K07 Student wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
ECTS [1 ECTS=30 godzin]
Udział w wykładach: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin
Udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Przygotowanie prezentacje w PowerPoint: 30 godzin
Suma: 120 godzin
Liczba ECTS: 150/30=4
Kryteria oceniania
Wiedza (BI1_W01, 04, 05)
Ocena 2 (ndst): student nie rozumie zjawisk i procesów we Wstępie do biologii człowieka, nie ma wiedzy w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów biologii człowieka, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w biologii człowieka.
Ocena 3 (dst): student rozumie w ograniczonym stopniu zjawiska i procesy we Wstępie do biologii człowieka, posiada ograniczoną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów biologii człowieka, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w biologii człowieka.
Ocena 4 (db): student rozumie w pełni procesy omawiane we Wstępie do biologii człowieka, posiada średnią wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów biologii człowieka, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w biologii człowieka.
Ocena 5 (bdb): student rozumie w pełni procesy we Wstępie biologii człowieka, posiada dobrą wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z rożnych działów biologii człowieka, w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminów oraz stosowanych metod badawczych w biologii człowieka.
Umiejętności (BI1_U02, 03, 10, 11)
Ocena 2 (ndst): student nie rozumie literatury z zakresu Wstępu do biologii człowieka w języku polskim i nie rozumie prostych tekstów w języku angielskim, nie potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji, nie posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych, nie potrafi uczyć się samodzielnie
Ocena 3 (dst): student nie w pełni rozumie literaturę z zakresu Wstępu do biologii człowieka w języku polskim i ma problemy ze zrozumieniem prostych tekstów w języku angielskim, w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji, z trudem przygotowuje wystąpienia ustne, nie w pełni uczy się samodzielnie
Ocena 4 (db): student w pełni rozumie literaturę z zakresu Wstępu do biologii człowieka w języku polskim i rozumie proste teksty w języku angielskim, potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji, z niewielkim trudem przygotowuje wystąpienia ustne, uczy się samodzielnie
Ocena 5 (bdb): student doskonale rozumie literaturę z zakresu Wstępu do biologii człowieka w języku polskim i radzi sobie bardzo dobrze z prostymi tekstami w języku angielskim, wie jak najlepiej wykorzystać dostępne źródła informacji, z łatwością przygotowuje wystąpienia ustne, uczy się samodzielnie
Kompetencje (BI1_K04,07)
Ocena 2 (ndst): student nieprawidłowo rozstrzyga dylematy związane z wykonywanym zawodem i nie wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy w zakresie Wstępu do biologii człowieka
Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu rozstrzyga dylematy związane z wykonywanym zawodem i w niewielkim stopniu wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy w zakresie Wstępu do biologii człowieka
Ocena4 (db): student potrafi rozstrzygać dylematy związane z wykonywanym zawodem i wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy w zakresie Wstępu biologii człowieka
Ocena 5 (bdb): student potrafi bardzo dobrze rozstrzygać dylematy związane z wykonywanym zawodem i wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy w zakresie wstępu do biologii człowieka
Ocena końcowa jest zależna od uzyskania odpowiedniej sumy punktów za poszczególne elementy:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności w semestrze): 0-3 pkt. (100% obecności – 3 pkt.; 1 nieobecność – 2 pkt.; 2 nieobecności – 1 pkt.; 3 nieobecności - 0 pkt
2. Ocena z prezentacji na określony temat: 0-6 pkt. (strona merytoryczna: 0-4 pkt., strona formalna: 0-2 pkt.)
3. Przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji: 0-3
4. Ocena z kolokwium (14 pytań otwartych dotyczących układów i narządów): 0-14
Ocena końcowa:
Maksymalna liczba punktów = 26
12 – 14 pkt. - 3
16 – 17 pkt. - 3,5
18 – 20 pkt. - 4,
21 -23 pkt. - 4,5
24 -26pkt.: - 5
Literatura
Literatura Obowiązkowa:
1. Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka t. 1-5. PZWL, Warszawa 2010; 2. Bogin B., Patterns of Human Growth. Cambridge University Press, Cambridge 1999; 3. Duszyński J i wsp., Biologia tom 4 i 5. Liceum ogólnokształcące, zakres rozszerzony. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005; 4. Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i Fizjologia Człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003; 5. Malinowski A., Wolański N., Metody Badań w Biologii Człowieka. Wybór Metod Antropologicznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1888; 6. Odya E &Norris M., Anatomy & Physiology, John Wiley & Sons INC, New York 2017. 7. Tanner J., Fetus into Man., (2nd edition). Harvard University Press, Cambridge 1990; 8. Wolański N., Rozwój Biologiczny Człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Kaczmarek M., Wolański N., 2018. Rozwój Biologiczny Człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
1. Jaczewski A (red.), Biologiczne i Medyczne Podstawy Rozwoju i Wychowania. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005; 2. Lieberman D., The Story of Human Body, Penguin Books Ltd., London. 3. Kalat J.W., Biologiczne Podstawy Psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; 4. Rutheford A., The Books of Humans: The Story of How We Became Us, Orion Publishing Co, London 2018. 5. Wolański N., Ekologia Człowieka: Ewolucja i dostosowanie biokulturowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; 6. Wolański N., Ekologia Człowieka: Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: