Osteology (the study of prehistoric and contemporary populations)- lecture WB-BI-ANG-21
• Zaznajomienie z anatomią układu kostnego i definicją cech niemetrycznych i podstawowymi cechami obserwowanymi na czaszce i szkielecie postkranialnym
• Zaznajomienie z definicją markerów stresu szkieletowego (hipoplazja szkliwa, cribra orbitalia, linie Harissa, asymetria fluktuująca (FA))
• Zapoznanie się z definicją stresu mięśniowo-szkieletowego
• Identyfikacja szczątków szkieletowych wraz z cechami dyskretnymi.
• Zastosowanie cech niemetrycznych w standardowej analizie osteologicznej.
• Paleopatologia, ocena zmian patologicznych układu kostnego i ich interpretacja
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student rozumie zjawiska i procesy w badaniach osteologicznych
Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów w badaniach z zakresu antropologii historycznej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
Student ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii wykorzystywanej w badaniach osteologicznych oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny nauki i stosownych w niej metod badawczych
Umiejętności:
Student rozumie literaturę z zakresu badań osteologicznych w języku polskim; czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim
Kompetencje społeczne:
Student wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Kryteria oceniania
Wykłady
Metody dydaktyczne: Wykłady tematyczne z prezentacjami multimedialnymi
Sposób weryfikacji: egzamin testowy, obowiązuje materiał na wykładach.
Literatura
1.Berry A, Berry RJ. 1967. Epigenetic variations in the human cranium. Journal of Anatomy, vol. 101; 361-379.
2. Bochenek A, Reicher M. 2005.Anatomia człowieka Tom 1. PZWL
3. Goodman AH. 1993. On the interpretation of health from skeletal remains. Current Anthrop 34: 169 – 202
4. Katzenberg MA, Saunders SR. 2008. Biological Anthropology of the Human Skeleton. Wiley - Liss. New Jersey
5. Mays S. 2002. The Archaeology of Human Bones. Routledge London & New York.
6. Piontek J. 1999. Biologia populacji pradziejowych. Wyd UAM.
7. White TD, Folkens PA. 2005. The Human Bones Manual. Elsevier Academic Press.
Literatura uzupełniająca:
1. Aufderheide AC, Rodriguez-Martin C. 1998. Human Paleopathology, The Cambridge Encyclopedia, Cambridge
2. Cohen M, Crane-Kramer G. 2007. Ancient Health: Skeletal Indicators of Agricultural and Economic Intensification. University Press of Florida: Gainesville.
3. Cucina A. 2002. Diachronic Investigation of Linear Enamel Hypoplasia in Prehistoric Skeletal Samples From Trentino, Italy. Am J Phys Anthropol 119: 283–287.
4. DeLeon VB. 2007. Fluctuating asymmetry and stress in a medieval Nubian population. Am J Phys Anthropol 132: 520-534.
5. Gawlikowska–Sroka A. 2013. Ocena homeostazy ustrojowej populacji pradziejowych na podstawie analizy asymetrii fluktuującej oraz występowania hipoplazji szkliwa. Ann Acad Med Stetin 176. Wyd. PUM: Szczecin.
6. Kaur J, Choudhry R, Raheja, S, Dhissa NC. 2012. Non metric traits of the skull and their role in anthropological studies. J. Morphol. Sci. vol. 29 (4); 189-194
7. Krenz–Niedbała M, Kozłowski T. 2011. Comparing the Chronological Distribution of Enamel Hypoplasia in Rogowo, Poland (2nd century ad) Using Two Methods of Defect Timing Estimation. Int. J. Osteoarchaeol 23(4): 410–420
9. Liebe-Harkort C. 2010. Cribra orbitalia, sinusitis and linear enamel hypoplasia in Swedish Roman Iron Age adults and subadults. Int. J. Osteoarchaeol: DOI: 10.1002/oa.1209
9. Myszka A. 2012. Variation of Musculoskeletal Stress Markers in
the Medieval Population from Cedynia (Poland) –
Proposal of Standardized Scoring Method Application. Antropol. 36 (3): 1009–1017
10. Novak M, Ślaus M, Pasarić M. 2010. Subadult Stress in the Medieval and Early Modern Populations of Continental Croatia. Pril. Inst. Arheol. Zagrebu 26: 247-270
11. Obertová Z. 2005. Environmental stress in the Early Mediaeval Slavic population at Borovce (Slovakia). HOMO 55: 283–291.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: