Mikrobiologia środowiskowa WB-BI-53-13cw
Program ćwiczeń:
1. Regulamin ćwiczeń, instrukcja stanowiskowa. Przygotowanie odczynników i podłoży do izolowania mikroorganizmów z gleby.
2. Przygotowanie gleby do przeprowadzenia izolowania mikroorganizmów.
3. Izolowanie mikroorganizmów z gleby na różne podłoża hodowlane i na owady pułapkowe.
4. Identyfikacja wyizolowanych mikroorganizmów z gleby (obserwacje mikroskopowe, barwienie).
5. Badanie aktywności enzymów w różnych próbkach gleby.
6. Badanie wpływu różnych czynników na liczebność mikroorganizmów w glebie.
7. Opracowanie uzyskanych wyników z badanych próbek gleby.
8. Przedstawienie przygotowanych prezentacji.
9. Izolowanie mikroorganizmów z różnych próbek wody na różne podłoża hodowlane.
10. Identyfikacja wyizolowanych mikroorganizmów z wody (obserwacje mikroskopowe, barwienie).
11. Badanie obecności bakterii związanych z przemianami azotu w różnych próbkach wody.
12. Opracowanie uzyskanych wyników z badanych próbek wody.
13. Przedstawienie przygotowanych prezentacji.
14. Kolokwium końcowe
15. Kolokwium poprawkowe
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności:
BI2_U01, BI2_U04,
BI2_U01 - student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych
BI2_U04 - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
Kompetencje
BI2_K07 -student jest gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy
prac
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania efektów uczenia się w zakresie umiejętności:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zaawansowanych technik i narzędzi badawczych mikrobiologii, technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi w bardzo ograniczonym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi w ograniczonym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
ocena 4 (db): student dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi dobrze wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
ocena 5 (bdb): ): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi znakomicie wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
Kryteria oceniania efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych
cena 2 (ndst): student nie jest gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy
ocena 3 (dst): student jest gotów w bardzo ograniczonym stopniu do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy
ocena 4 (db): student jest gotów w ograniczonym stopniu do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy
ocena 5 (bdb): student jest w pełni gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin pisemny polega na uzupełnianiu brakującego testu i udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania.
Ocena z egzaminu: 0-30 pkt. (16-18 pkt. -3,0; 19-21 pkt.- 3,5; 22-24 pkt. – 4,0; 25-27 pkt.- 4,5; 28-30 pkt. – 5,0)
Warunkiem zaliczenia laboratorium i dopuszczenia do kolokwium końcowego jest czynne uczestniczenie w 13 zajęciach i przygotowanie dwóch prezentacji multimedialnych. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona.
Na końcową ocenę z laboratorium składają się: ocena z prezentacji i ocena z kolokwium pisemnego.
Przy ocenie prezentacji uwzględniany będzie sposób interpretacji wyników (1-6 pkt.), wnioski (1-6 pkt.) i forma graficzna (1-5 pkt ) oraz sposób prezentacji (1-3 pkt.)
20 pkt. (1-4 pkt. – 3,0; 5-8 pkt. 3,5; 9-12 pkt. – 4,0; 13-16 pkt. –4,5; 17-20 pkt. – 5,0)
Oceny z kolokwium pisemnego 0-30 pkt. : 16-18 pkt. – 3,0; 19-21 pkt. – 3,5; 22-24 pkt. – 4,0; 25-27 pkt. – 4,5; 28-30 pkt. – 5,0.
Kolokwium pisemne polega na uzupełnianiu brakującego testu i udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania.
Literatura
Literatura podstawowa:
Filipkowska Z., Gołaś I., Korzeniewska E., Lewandowska D., Zmysłowska I. (pod red. Zmysłowskiej I.) -Mikrobiologia ogólna i środowiskowa – teoria i ćwiczenia, Uniwersytet. Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2003.
Michałkiewicz M., Fiszer M. - Biologia sanitarna –– ćwiczenia laboratoryjne, . Wyd. Politechniki. Poznańskiej, Poznań 2007
Literatura uzupełniająca:
Nicklin J., Greme-Cook K., Killington R. - Mikrobiologia – krótkie wykłady, PWN 2019 r.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: