Metody statystyczne w biologii II WB-BI-53-09
Celem przedmiotu jest przyswojenie przez studentów wiedzy z zakresu metod statystycznych wykorzystywanych w badaniach biologicznych oraz nabycie przez nich umiejętności ich stosowania i interpretacji ich wyników.
Zakres tematyczny realizowany będzie w następujących blokach tematycznych:
1. Powtórzenie informacji na temat testów porównania dwóch grup (testy parametryczne i nieparametryczne), interpretacja wyników z wykorzystaniem statystyk opisowych - praca z bazami danych
2. ANOVA i MANOVA, zastosowanie, pojecie efektu głównego i interakcji. Nieparametryczne odpowiedniki analizy wariancji. Praca na bazach danych. Projektowanie badań z wykorzystaniem analizy wariancji. Interpretacja wyników.
3. Współczynnik korelacji (Pearsona, Spearmana). Praca na bazach danych. Projektowanie badań z wykorzystaniem analizy korelacji. Praca z bazami danych, interpretacja wyników.
4. Analiza regresji. Praca na bazach danych. Projektowanie badań z wykorzystaniem analizy regresji. Interpretacja wyników.
W cyklu 2021/22_Z:
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z metodami statystycznymi stosowanymi w badaniach biologicznych. Efekt kształcenia: nabycie umiejętności wyboru i zastosowania odpowiednich metod statystycznych do analizowanych problemów biologicznych. 1. Powtórzenie informacji na temat testów porównania dwóch grup (testy parametryczne i nieparametryczne), interpretacja wyników z wykorzystaniem statystyk opisowch |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Z zakresu wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie zasady interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o wyniki analiz statystycznych
Z zakresu umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia statystyczne wykorzystywane a analizie danych, potrafi dokonać interpretacji tych wyników
Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi formułować i testować hipotezy statystyczne, potrafi w oparciu o otrzymane wyniki przygotować pracę badawczą w języku polskim
Z zakresu kompetencji:
Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów i realizacji badania statystycznego
Kryteria oceniania
Z zakresu wiedzy:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna i nie rozumie zasad interpretacji zjawisk biologicznych w oparciu o wyniki analiz statystycznych
Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym opanował zasady interpretacji zjawisk biologicznych w oparciu o wyniki analiz statystycznych
Na ocenę 4.0 (db): student dobrze pojmuje zasady interpretacji zjawisk biologicznych w oparciu o wyniki analiz statystycznych
Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze zna zasady interpretacji zjawisk biologicznych w oparciu o wyniki analiz statystycznych
Z zakresu umiejętności:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi stosować odpowiednich metod statystycznych, nie formułuje hipotez nie potrafi przeprowadzić poprawnego wnioskowania, nie jest zdolny do przygotowania pracy badawczej
Na ocenę 3.0 (dst): student potrafi w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie metody statystyczne, dostatecznie dobrze radzi sobie z formułowaniem hipotez i ich testowaniem, jest gotów do przygotowania dostatecznej pracy badawczej
Na ocenę 4.0 (db): student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie metody statystyczne, dobrze radzi sobie z formułowaniem hipotez i ich testowaniem, jest gotów do przygotowania dobrej pracy badawczej
Na ocenę 5.0 (bdb): student sprawnie dokonuje wyboru odpowiednich metod statystycznych, sprawnie formułuje i testuje hipotezy statystyczne, jest gotów do przygotowania bardzo dobrej pracy badawczej
Z zakresu kompetencji:
Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów, które służą do realizacji zadania badawczego
Na ocenę 3.0 (dst): student potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zadania badawczego
Na ocenę 4.0 (db): student dobrze radzi sobie z określeniem priorytetów służących realizacji zadań badawczych
Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo sprawnie określa priorytety i realizuje zadania badawcze
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. T.1,2. StatSoft, Kraków.
Literatura uzupełniająca:
Dalgaard P. 2008. Introductory statistics with R. Springer Science+Business Media LLC, New York.
Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Logan M. 2010. Biostatistical design and analysis using R. A practical guide. Wiley-Blackwell, Chichester.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zaliczony kurs Metody statystyczne w biologiii I |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: