Strategie życiowe organizmów WB-BI-42-28
Wykład ma na celu zdobycie wiedzy na temat strategii życiowych organizmów roślinnych i zwierzęcych. Zrozumienie pojęcia osobnika, kompromisów, strategii pokarmowych zwierząt, strategii drapieżników.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: w pogłębionym stopniu zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy dotyczącej strategii życiowych organizmów:
Efekt przedmiotowy 2: w oparciu o wiedzę o najważniejszych problemach z zakresu różnych działów biologii oraz wzajemnych powiązań nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi formułuje procesy rządzące osobnikiem i jego powiązania ze środowiskiem:
Kryteria oceniania
Ocena z wykładów:
Egzamin końcowy – testowy; 30 pytań jednokrotnego wyboru. Obowiązuje
materiał przekazany podczas wykładów. Do egzaminu może podejść student, który uzyskał pozytywną ocenę z zaliczenia ćwiczeń.
Ocena końcowa:
0-54% - 2
55-75% - 3
75-90% - 4
91-100% - 5
Obecność na wykładzie jest obowiązkowa. Student może mieć 2 nieobecności nieusprawiedliwione.
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie wymienić rodzajów strategii ani zdefiniować pojęcia strategie życiowe;
- na ocenę 3 (dst.): częściowo poprawnie definiuje pojęcie strategii życiowych i procesów na nie wpływających;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie definiuje i wymienia rodzaje strategii życiowych;
- na ocenę 5 (bdb.): poprawnie definiuje i wymienia rodzaje strategii życiowych oraz potrafi scharakteryzować procesy je kształtujące.
- na ocenę 2 (ndst.): nie umie wymienić ani sformułować procesów kształtujących strategie organizmów i zachowanie się zwierząt wyższych;
- na ocenę 3 (dst.): umie częściowo wymienić i fragmentarycznie sformułować procesy kształtujące strategie organizmów i zachowanie się zwierząt wyższych;
- na ocenę 4 (db.): umie wymienić i częściowo poprawnie sformułować większość procesów kształtujących strategie organizmów i zachowanie się zwierząt wyższych;
- na ocenę 5 (bdb.): umie wymienić i poprawnie sformułować procesy kształtujących strategie organizmów i zachowanie się zwierząt wyższych oraz poprawnie opisać wpływ środowiska na strategie osobnika.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Krebs J. R. i Davies N. B. 2001. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN.
2. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Weiner J. 2012. Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca (ang.):
1. Alcock J. 2013. Animal Behavior. Sinauer Associates, Inc. Publishers.
2. Begon M. 2012. Ecology. From Individuals to Ecosystems. Blackwell Publishing.
3. Royle N. J. 2012. The evolution of parental care. Oxford University Press.
4. Wilson E. O. 1979. Społeczeństwa owadów. PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: