Metody molekularne w ekologii i mikrobiologii WB-BI-42-14cw
Wykłady:
- Markery genetyczne: allozymy, mikrosatelity, AFLP, SNP, sekwencje DNA
- Technika PCR
- Sekwencjonowanie DNA: klasyczne i wielkoskalowe
- Metody nieinwazyjne i niedestrukcyjne
- Identyfikacja molekularna: gatunków i mieszańców, bioróżnorodności, osobników, płci, rodzicielstwa
- Ocena zmienności genetycznej populacji czynniki kształtujące zmienność
- Molekularne metody badania przepływu genów i struktury geograficznej populacji
- Wnioskowanie o przeszłości ewolucyjnej populacji na podstawie genealogii genów i filogeografii
- Metody molekularne w genetyce konserwatorskiej
- Monitoring organizmów modyfikowanych genetycznie
- Metody badania doboru naturalnego na poziomie molekularnym
Ćwiczenia:
- Izolacja DNA
- Technika PCR
- Elektroforeza DNA
- Sekwencjonowanie DNA
- Programy do analiz genetyczno populacyjnych
- Bazy sekwencji biologicznych, porównywanie sekwencji kwasów nukleinowych i białek
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wykłady:
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: student rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej
Efekt przedmiotowy 2: student rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów biologii oraz zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi
Efekt przedmiotowy 3: student zna zakres aktualnych problemów biologii oraz kierunku głównych tendencji rozwojowych w dyscyplinie nauk biologicznych
Ćwiczenia:
Przedmiotowy efekt uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4:- stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej
Efekt przedmiotowy 5: wykonuje zlecone zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
Efekt przedmiotowy 6: stosuje techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych
Efekt przedmiotowy 7: wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Przedmiotowe efekty kształcenia przypisane do wykładów (1-3).
Przedmiotowe efekty kształcenia przypisane do ćwiczeń (4-8).
Opis ECTS dla przedmiotu: 3 ECTS [1 ECTS=30h]
Udział w wykładach: 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 15 godzin
Udział w laboratoriach: 15 godzin
Uzupełnianie zeszytu ćwiczeń: 15 godzin
przygotowanie do kolokwiów: 15 godzin
Udział w konsultacjach: 15 godzin
suma: 90h [90/30=4=3]
Kryteria oceniania
Test pisemny - weryfikacja efektów kształcenia poprzez test pisemny częściowo jednokrotnego wyboru, część testu stanowią pytania otwarte.
Ocena końcowa zależy od punktów z testu; aby uzyskać zaliczenie na 3 (dostateczny) - min. 60% wymagane jest , na 4 (dobry) - min. 75%, na 5 (bardzo dobry) - min. 90%.
Obecność na zajęciach - dwie nieobecności na zajęcia są dopuszczone w semestrze, w szczególnych przypadkach (szpital, specjalne losowe wypadki) można zaakceptować trzy nieobecności. Trzy nieobecności - obniżenie oceny o 0,5, więcej nieobecności - zajęcia niepełne, niezaliczone.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: