Neurofizjologia WB-BI-42-10
Tematy wykładów
1. Omówienie kursu. Historia badania mózgu jako organu odpowiedzialnego za percepcję bodźców, powstawanie odczuć i stanów psychicznych, tworzenie zapisów pamięci i inicjację aktów ruchowych. Metody i działy neurobiologii.
2. Ewolucja układu nerwowego zwierząt i jego ogólna budowa u kręgowców.
3. Histologia układu nerwowego i neurofizjologia. Neurony, komórki glejowe, synapsy, neuroprzekaźniki, receptory, generacja potencjałów czynnościowych.
4. Procesy i etapy rozwoju układu nerwowego; plastyczność rozwojowa.
5. Ogólne właściwości układów sensorycznych. Układy czuciowe dotyku i bólu.
6. Układ wzrokowy
7. Układ słuchowy i równowagi
8. Układy węchowy i smakowy
9. Układ inicjacji i kontroli ruchów
10. Układy emocji I. Emocje pozytywne, układ nagrody. Uzależnienia.
11. Układy emocji II. Emocje negatywne. Zachowania obronne, strach, agresja, lęk.
12. Mechanizmy pamięci i ich zaburzenia.
13 Cykl snu i czuwania, świadomość, uwaga ukierunkowana.
14. Neuralna kontrola funkcji biologicznych
15 Stres. Podsumowanie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student rozumie złożone zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w układzie nerwowym; zna i rozumie podstawowe pojęcia, terminy i nazwy dotyczących budowy i funkcjonowania układu nerwowego; ma pogłębioną wiedzę w zakresie nauk ścisłych, związanych z biologią, w szczególności z zakresu neurofizjologii, anatomii układu nerwowego i wiedzy o mechanizmach percepcji i zachowania zwierząt; ma wiedzę w zakresie aktualnych problemów badawczych i osiągnięć neurobiologii.
Umiejętności: student umie wykorzystywać literaturę z zakresu
neurofizjologii w języku polskim; wykazuje umiejętność krytycznej analizy i
selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; umie znajdować i interpretować dane empiryczne z zakresu neurofizjologii oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski; wykazuje umiejętność formułowania wniosków na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł.
ECTS
Udział w wykładzie - 30 godzin
Lektury: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin
Liczba ECTS: 4
Kryteria oceniania
Ponieważ trudno jest przewidzieć przebieg pandemii COVID, to (zależnie od okoliczności w czerwcu) egzamin może się odbyć w formie stacjonarnej, lub on-line, na platformie Moodle. Jeśli zarządzony będzie egzamin stacjonarny, to każdy student dostanie trzy z około 30 pytań sformułowanych na końcu wykładów. W formie on-line egzamin będzie polegał na wyborze (zakreśleniu) prawidłowej odpowiedzi spośród trzech możliwych, które wyświetlą się na ekranie wraz z pytaniem. Będą to pytania bardziej szczegółowe niż pytania przedstawione na końcu wykładów. Każdemu ze studentów system wyświetli 30 tych samych pytań, z tymi samymi odpowiedziami, ale w różnych sekwencjach. Każde pytanie będzie wyświetlane przez jedną minutę. Studenci, którzy przyswoili treść wykładów, powinni znać prawidłowe odpowiedzi na te pytania. Za każdą poprawną odpowiedź student otrzyma 1 punkt (maksymalna możliwa suma - 30 punktów). Zakreślenie nieprawidłowej odpowiedzi nie będzie punktowane.
Stopnie (w skali od 2 do 5) zostaną wystawione na podstawie uzyskanej sumy punktów. Minimum na stopień „3” to 16 punktów, a na stopień "5" - 27 punktów. Oceny pośrednie będą przyznawane propocjonalnie do liczby zdobytych punktów. Zarówno egzamin w pierwszym terminie, jak i egzamin poprawkowy odbędą się według tych samych zasad.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
S. Zeki – Blaski i cienie pracy mózgu. Wyd. UW 2012
G.G. Mathews - Neurobiologia. Wyd. PZWL 1998.
B.Sadowski - Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN 2009.
J.W. Kalat - Biologiczne podstawy psychologii. PWN 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: