Biologia molekularna w sądownictwie WB-BI-41-33ćw
Studenci z pomocą prowadzącego przeprowadzają dochodzenie na podstawie zebranych dowodów molekularnych oraz prezentują ciekawe przypadki analiz identyfikacji sądowej z przeszłości np. w historycznych dylematach związanych z identyfikacją członków rodzin znanych ludzi (monarchie europejskie) lub bohaterów wojennych (aktualne prace nad identyfikacją żołnierzy niezłomnych), jak również z teraźniejszości, w tym: ustalanie spornego ojcostwa, identyfikacja ofiar katastrof na podstawie szczątek lub identyfikacja sprawców zbrodni. W trakcie zajęć realizowana jest wizyta studyjna w Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Miasta Stołecznego Warszawy, podczas której studenci poznają praktyczny wymiar czynnościami identyfikacji osobniczej na podstawie zabezpieczonych śladów np. mechanoskopijnych, daktyloskopijnych i molekularnych (DNA).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1: Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie
Efekt przedmiotowy 2: najważniejsze problemy z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi
Efekt przedmiotowy 3: fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji ekonomiczne, prawne i etyczne związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, zna formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne w sądownictwie i zasady tworzenia ekspertyz sądowych
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4: Absolwent potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej w sądownictwie, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych do celów sądowych
Efekt przedmiotowy 5: wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski w celach sądowych
Efekt przedmiotowy 6: przygotować wystąpienia ustne w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sadownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
Efekt przedmiotowy 7: wykorzystywać literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8: absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu eksperta biologii molekularnej w sądownictwie
Efekt przedmiotowy 9: wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-3, 5, 7).
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (2, 4-9).
ECTS [1 ECTS=30 godzin]
Udział w wykładzie - 15h
Przygotowanie do egzaminu - 30h
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń – 25h
Przygotowanie do kolokwiów - 10h
Konsultacje - 10h
Suma: 120h [120/30 = 4]
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się pisemnym kolokwium w ostatnim dniu ćwiczeń na koniec semestru. Ćwiczenia są zaliczane, jeśli student: (i) czynnie uczestniczył w co najmniej 85% zajęć ( w tym obecność w wizycie studyjnej jest obowiązkowa); (ii) pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w toku zajęć (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia); (iii) przedstawił wymaganą liczbę prezentacji multimedialnych na podstawie pracy własnej lub grupowej, (iv) zaliczył pisemne kolokwium. Aby zdać egzamin, trzeba uzyskać pozytywną ocenę z każdej ww. części. Ocena końcowa jest średnią z ocen z poszczególnych części.
Forma egzaminu: pisemna (test pojedynczego wyboru; test wielokrotnego wyboru; pytania opisowe).
Zakres ocen z kolokwium:
91-100% - 5
81-90% - 4,5
71-80% - 4
61-70% - 3,5
51-60% - 3
mniej niż 50,9% - 2
Na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna i nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz kluczowych zagadnień z zakresu podstawowej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; Student nie ma żadnej wiedzy nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz w ogóle zna wzajemnych powiązań nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi; Student nie zna i nie rozumie fundamentalnych dylematów (prawnych i etycznych) współczesnej cywilizacji związanych z naukami biologicznymi w sądownictwie, nie zna żadnych form pozyskiwania funduszy na badania molekularne w sądownictwie i nie ma żadnej wiedzy nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Student nie potrafi stosować żadnych technik i narzędzi badawczych biologii molekularnej w sądownictwie, ani podstawowych technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; Student w ogóle nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy, ani zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł, oraz na tej podstawie nie jest w ogóle stanie formułować odpowiednich wniosków w celach sądowych; Student w ogóle nie potrafi przygotować wystąpienia ustnego w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, oraz wcale nie potrafi wykorzystywać literatury z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Student w ogóle nie jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu eksperta biologii molekularnej w sądownictwie oraz nie wykazuje żadnej odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Na ocenę 3 (dst.): Student na poziomie podstawowym zna i rozumie zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; Student na poziomie podstawowym ma wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz na poziomie podstawowym zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi; Student na poziomie podstawowym zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, oraz zna podstawowe formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne w sądownictwie i ma gruntowną wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Student na poziomie podstawowym potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej w sądownictwie, oraz podstawowe techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; Student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, oraz zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie jest w stanie formułować odpowiednie podstawowe wnioski w celach sądowych; Student na poziomie fundamentalnym potrafi przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, jak również potrafi wykorzystywać podstawową literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Student w stopniu podstawowym jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu eksperta biologii molekularnej w sądownictwie oraz w stopniu podstawowym wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Na ocenę 4 (db.): Student na dobrym poziomie zna i rozumie zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; Student na poziomie dobrym ma wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz dobrze zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi; Student na poziomie dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, oraz dobrze zna podstawowe formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne w sądownictwie i ma dobrą wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Student dobrze potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej w sądownictwie, oraz podstawowe techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; Student na poziomie dobrym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, oraz zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie jest w stanie dobrze formułować odpowiednie podstawowe wnioski w celach sądowych; Student na poziomie dobrym potrafi przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, jak również dobrze potrafi wykorzystywać podstawową literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Student w stopniu dobrym jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu eksperta biologii molekularnej w sądownictwie oraz w stopniu dobrym wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Na ocenę 5 (bdb.): Student na bardzo dobrym poziomie zna i rozumie biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy z biologii molekularnej w sądownictwie; Student ma bardzo dobrą wiedzę nt. najważniejszych problemów z zakresu różnych działów biologii molekularnej w sądownictwie oraz bardzo dobrze zna wzajemne powiązania nauk biologicznych z innymi dyscyplinami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi; Student na poziomie bardzo dobrym zna i rozumie fundamentalne dylematy (prawne i etyczne) współczesnej cywilizacji związane z naukami biologicznymi w sądownictwie, oraz bardzo dobrze zna podstawowe formy pozyskiwania funduszy na badania molekularne w sądownictwie i ma bardzo dobrą wiedzę nt. zasad tworzenia ekspertyz sądowych; Student bardzo dobrze potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii molekularnej w sądownictwie, oraz podstawowe techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w dziedzinie ekspertyz sądowych; Student na poziomie bardzo dobrym potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, oraz zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie jest w stanie bardzo dobrze formułować odpowiednie podstawowe wnioski w celach sądowych; Student bardzo dobrze potrafi przygotować wystąpienie ustne w zakresie prac badawczych biologii molekularnej w sądownictwie z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej, jak również bardzo dobrze potrafi wykorzystywać podstawową literaturę z zakresu biologii molekularnej w sądownictwie w języku angielskim i polskim; Student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu eksperta biologii molekularnej w sądownictwie oraz w stopniu bardzo dobrym wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych do identyfikacji molekularnej organizmów i tworzenia warunków bezpiecznej pracy w laboratorium sądowym o profilu molekularnym.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. An Introduction to Forensic Genetics. W. Goodwin, A. Linacre, S. Hadi. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2007
2. Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013
3. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012
4. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008
5. Zastosowanie analiz DNA drewna w postępowaniu karnym. J.A. Nowakowska, T. Pasternak. Wyd. CILP, 2014.
Literatura dodatkowa:
1. Internetowe bazy danych INTERPOL, GeneWatch UK, CODIS
2. Literatura źródłowa, przekazywana podczas zajęć przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: