Strategie życiowe organizmów WB-BI-41-29
1. Pojęcie osobnika. Kompromisy. Historie życiowe organizmów.
2. Strategie pokarmowe zwierząt. Wybiórczość pokarmowa. Strategie drapieżników.Obrona przed drapieżnictwem – strategie ofiary.
3. Strategie reprodukcyjne. Selekcja płciowa. Inwestycje rodzicielskie. Opieka rodzicielska w świecie zwierząt.
4. Biokomunikacja. Etologia zwierząt stadnych.
5. Strategie organizmów wodnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student w pogłębionym stopniu zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy dotyczącej strategii życiowych organizmów
Efekt przedmiotowy 2. Student rozumie najważniejsze problemy z zakresu różnych działów biologii oraz zna wzajemne powiązania zagadnień dotyczących strategii życiowych organizmów z naukami przyrodniczymi oraz z naukami ścisłymi.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu strategii życiowych organizmów, wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim
Efekt przedmiotowy 4. Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu strategii życiowych organizmów, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować
odpowiednie wnioski
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5. Student jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu strategii życiowych organizmów.
Opis ECTS dla przedmiotu: 3 ECTS [1 ECTS=30h]
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w wykładach 15
konsultacje 5
czas na przygotowanie do egzaminu 10
udział w ćwiczeniach 15
przygotowanie do ćwiczeń 15
konsultacje 5
czas na przygotowanie prezentacji 25
SUMA GODZIN 30
LICZBA ECTS 90 godz./30 godz. = 3
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Krebs J. R. i Davies N. B. 2001. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. PWN.
2. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Weiner J. 2012. Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca (ang.):
1. Alcock J. 2013. Animal Behavior. Sinauer Associates, Inc. Publishers.
2. Begon M. 2012. Ecology. From Individuals to Ecosystems. Blackwell Publishing.
3. Royle N. J. 2012. The evolution of parental care. Oxford University Press.
4. Wilson E. O. 1979. Społeczeństwa owadów. PWN.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, zoologii i ekologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: