Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania WB-BI-41-17
1.Rozwój fizyczny i motoryczny
2. Układy regulujące i integrujące
3. Układ odpornościowy
4. Rozwój seksualny
5. Problemy dojrzewania we współczesnej cywilizacji
6. Problem pedofilii i homoseksualizmu
7. Wychowanie seksualne
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
BI2_W01 Student w pogłębionym stopniu rozumie zjawiska i procesy biologiczne w ramach biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania (BPRW).
BI2_W02 Student opiera się o podstawy empiryczne w interpretacji procesów w ramach BPRW i rozumie znaczenie metod statystycznych i matematycznych.
Umiejętności:
BI2_U01 Student potrafi stosować techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk badanych w BPRW.
BI2_U04 Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i zbierać nową w ramach BPRW i na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski.
Kompetencje:
BI2_K01 Student krytycznie ocenia posiadaną wiedzę w rozwiazywaniu problemów badawczych w ramach BPRW i zna jej praktyczne zastosowanie
ECTS - Wykłady
ECTS [1 ECTS=30 godzin]
Uczestnictwo w wykładach: 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 15 godzin
Suma: 30 godzin
Liczba ECTS: 30/30=1
Wykłady są obowiązkowe.
ECTS - ćwiczenia
Udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Przygotowanie do dyskusji na ćwiczeniach: 15 godzin
Przygotowanie do kolokwium: 30 godzin
Suma: 60 godzin
Liczba ECTS: 60/30=2
Kryteria oceniania
Wiedza (BI2-W01, BI2-W02):
Ocena 2 (ndst): Student nie rozumie procesów, w tym empirycznych oraz znaczenia metod statystycznych i matematycznych w ramach BPRW.
Ocena 3 (dost): Student rozumie w ograniczonym stopniu procesy, w tym empiryczne oraz znaczenie metod statystycznych i matematycznych w ramach BPRW.
Ocena 4 (db): Student rozumie w pełni procesy, w tym empiryczne oraz znaczenie metod statystycznych i matematycznych w ramach BPRW.
Ocena 5 (bdb): Student doskonale rozumie procesy, w tym empiryczne oraz znaczenie metod statystycznych i matematycznych w ramach BPRW.
Umiejętności (BI2-W01, BI2-W04):
Ocena 2 (ndst): Student nie potrafi stosować technik informatycznych i statystycznych oraz nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy oraz zbierać nową do opisu zjawisk badanych w BPRW.
Ocena 3 (dost): Student potrafi stosować i wykorzystać w ograniczonym stopniu techniki informatyczne i statystyczne, posiadaną wiedzę oraz nową wiedzę do opisu zjawisk badanych w BPRW.
Ocena 4 (db): Student potrafi w pełni stosować i wykorzystać techniki informatyczne i statystyczne, posiadaną wiedzę oraz nową wiedzę do opisu zjawisk badanych w BPRW.
Ocena 5 (bdb): Student potrafi doskonale stosować i wykorzystać techniki informatyczne i statystyczne, posiadaną wiedzę oraz nową wiedzę do opisu zjawisk badanych w BPRW.
Kompetencje (BI2_K01):
Ocena 2 (ndst): Student nie potrafi krytycznie ocenić posiadanej wiedzy w rozwiazywaniu problemów badawczych i nie zna jej praktycznego zastosowania w ramach BPRW.
Ocena 3 (dost): Student w ograniczonym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę w rozwiazywaniu problemów badawczych i zna jej praktyczne zastosowanie w ramach BPRW.
Ocena 4 (db): Student w pełni potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę w rozwiazywaniu problemów badawczych i zna jej praktyczne zastosowanie w ramach BPRW.
Ocena 5 (bdb): Student doskonale potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę w rozwiazywaniu problemów badawczych i zna jej praktyczne zastosowanie w ramach BPRW.
Wykłady
Wykłady poprzedzają ćwiczenia z tego przedmiotu
Metody dydaktyczne: wykłady tematyczne z prezentacjami multimedialnymi.
Sposób weryfikacji: egzamin testowy, obowiązuje materiał z wykładów. Student może opuścić dwa wykłady.
Egzamin: Około 60-70 pytań, trzy odpowiedzi, jedna jest prawidłowa.
Ocena końcowa:
51-60% poprawnych odpowiedzi ocena - 3
61-70% poprawnych odpowiedzi – 3+
71-80% poprawnych odpowiedzi – 4
81-90% poprawnych odpowiedzi – 4+
91-100% poprawnych odpowiedzi - 5
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
Wiedza (BI2-W01, BI2-W02):
Student rozumie problematykę badawczą, zastosowane metody statystyczne prezentowane na wykładach oraz potrafi na ten temat zabierać głos w dyskusji w ramach BPRW.
Ćwiczenia
Warunkiem przystąpienia do ćwiczeń, jest zdany egzamin z wykładów.
Metody dydaktyczne:
Ocena końcowa jest zależna od uzyskania odpowiedniej sumy punktów za poszczególne elementy:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze): 0-1pkt. (100% obecności – 1 pkt.; 1 nieobecność – 0 pkt.);
2. Ocena z prezentacji na określony temat: 0-10 pkt. (strona merytoryczna: 0-7 pkt., strona formalna: 0-3 pkt.)
3. Przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji: 0-2
Ocena końcowa:
13-11 pkt.: 5
10-9 pkt.: 4+
8-6 pkt.: 4
5-3 pkt.: 3+
2 i <: 2
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Umiejętności (BI2-W01, BI2-W04):
Student potrafi samodzielnie przygotować prezentację w PowerPoint, stosując odpowiednie techniki badawcze.
Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę i uczestniczyć aktywnie w dyskusji.
Kompetencje:BI2_K01
Student krytycznie podchodzi do problemów BPRW i na temat nowej wiedzy prezentowanej w opracowaniach innych studentów.
Literatura
Literatura Obowiązkowa:
1.Bogin B., 1999. Patterns of Human Growth. Cambridge University Press, Cambridge; 2. Jaczewski A (red.), 2005. Biologiczne i Medyczne Podstawy Rozwoju i Wychowania. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa; 3. Jaczewski A., 2014. Seksualność dzieci i młodzieży. Pół wieku badań i reflekcji. Difin SA, Warszawa; 4. Malinowski A., 2004. Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra; 5. Wolański N., Siniarska A. (eds.) 1983. Biomedyczne Podstawy Rozwoju i Wychowania 2nd edition. PWN, Warszawa; 6. Wolański N., 2012. Rozwój Biologiczny Człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN; Kaczmarek M, Wolański N. 2019. Rozwój Biologiczny Człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1. Gibson G., 2010. A wszystko Przez Geny. Wiedza i Życie, Katowice; 2. Kalat J.W., 2006. Biologiczne Podstawy Psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; 3. Tanner J., 1990. Fetus into Man (2nd edition). Harvard University Press, Cambridge; 4. Wolański N., 2006. Ekologia Człowieka: Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: