Mikrobiologia środowiskowa WB-BI-41-16lab
Program ćwiczeń:
1. Regulamin ćwiczeń, instrukcja stanowiskowa. Przygotowanie odczynników i podłoży do izolowania mikroorganizmów z gleby.
2. Przygotowanie gleby do przeprowadzenia izolowania mikroorganizmów.
3. Izolowanie mikroorganizmów z gleby na różne podłoża hodowlane i na owady pułapkowe.
4. Identyfikacja wyizolowanych mikroorganizmów z gleby (obserwacje mikroskopowe, barwienie).
5. Badanie aktywności enzymów w różnych próbkach gleby.
6. Badanie wpływu różnych czynników na liczebność mikroorganizmów w glebie.
7. Opracowanie uzyskanych wyników z badanych próbek gleby.
8. Przedstawienie przygotowanych prezentacji.
9. Izolowanie mikroorganizmów z różnych próbek wody na różne podłoża hodowlane.
10. Identyfikacja wyizolowanych mikroorganizmów z wody (obserwacje mikroskopowe, barwienie).
11. Badanie obecności bakterii związanych z przemianami azotu w różnych próbkach wody.
12. Opracowanie uzyskanych wyników z badanych próbek wody.
13. Przedstawienie przygotowanych prezentacji.
14. Kolokwium końcowe
15. Kolokwium poprawkowe
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wykłady:
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1 – student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy mikrobiologiczne
oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy mikrobiologicznej
Efekt przedmiotowy 2 – student zna i rozumie zakres aktualnych problemów mikrobiologii środowiskowej oraz kierunki
głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie nauk biologicznych
Ćwiczenia:
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3 - student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki
informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych
Efekt przedmiotowy 4 - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych
źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5 - student jest gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze
stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-2)
Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (3-5)
5 ECTS [1ECTS=30 godzin]
Aktywność studenta, nakład pracy studenta w godz:
udział w wykładzie 15
udział w ćwiczeniach 45
przygotowanie do ćwiczeń 10
przygotowanie prezentacji 25
przygotowanie do kolokwium 28
przygotowanie do egzaminu 27
SUMA GODZIN 150/30 = 5
liczba ECTS 5
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania efektów kształcenia w zakresie wiedzy:
ocena 2 (ndst): student nie rozumie złożonych zjawisk i procesów biologicznych, nie ma pogłębionej wiedzy w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów mikrobiologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami biologii
ocena 3 (dst): student rozumie w ograniczonym stopniu złożone zjawiska i procesy biologiczne, posiada znacznie ograniczona wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów mikrobiologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami biologii
ocena 4 (db): student rozumie w pełni złożone zjawiska i procesy biologiczne, posiada częściową wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów mikrobiologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami biologii
ocena 5 (bdb): student rozumie w pełni złożone zjawiska i procesy biologiczne, posiada w pełni pogłębioną wiedzę w zakresie różnych działów mikrobiologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami biologii
Ćwiczenia
Kryteria oceniania efektów kształcenia w zakresie umiejętności:
ocena 2 (ndst): student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, ma duże trudności w wykonywaniu zaleconych zadań badawczych lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego,
ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, ma
pewne trudności w wykonywaniu zaleconych zadań badawczych lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego
ocena 4 (db): student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, ma niewielkie trudności w wykonywaniu zaleconych zadań badawczych lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego
ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii i wykonywać zalecone zadania badawcze lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego
Kryteria oceniania efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:
cena 2 (ndst): student nie potrafi systematycznie aktualizować wiedzy przyrodniczej i nie zna jej praktycznego zastosowania
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu aktualizować wiedzę przyrodniczą i zna w ograniczonym stopniu jej praktycznego zastosowania
ocena 4 (db): student potrafi w stopniu zadowalającym systematycznie aktualizować wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowanie
ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi aktualizować wiedzę przyrodniczą i bardzo dobrze zna jej praktyczne zastosowanie
Kryteria oceniania efektów uczenia się w zakresie wiedzy:
ocena 2 (ndst): student nie zna i nie rozumie zaawansowanych zjawisk i procesów biologicznych oraz kluczowych zagadnień z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy mikrobiologicznej, zna i rozumie w bardzo ograniczonym zakresie aktualne problemy mikrobiologii środowiskowej oraz kierunki głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie nauk biologicznych
ocena 3 (dst): student zna i rozumie w podstawowym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy mikrobiologicznej, zna i rozumie w ograniczonym zakresie aktualne problemy mikrobiologii środowiskowej oraz kierunki głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie nauk biologicznych
ocena 4 (db): student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy mikrobiologicznej, zna i dobrze rozumie zakres aktualnych problemów mikrobiologii środowiskowej oraz kierunki głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie nauk biologicznych
ocena 5 (bdb): student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy mikrobiologicznej, zna i bardzo dobrze rozumie zakres aktualnych problemów mikrobiologii środowiskowej oraz kierunki głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie nauk biologicznych
Ćwiczenia
Kryteria oceniania efektów uczenia się w zakresie umiejętności:
ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zaawansowanych technik i narzędzi badawczych mikrobiologii, technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi w bardzo ograniczonym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi w ograniczonym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
ocena 4 (db): student dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi dobrze wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
ocena 5 (bdb): ): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi znakomicie wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski
Kryteria oceniania efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych
cena 2 (ndst): student nie jest gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy
ocena 3 (dst): student jest gotów w bardzo ograniczonym stopniu do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy
ocena 4 (db): student jest gotów w ograniczonym stopniu do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy
ocena 5 (bdb): student jest w pełni gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin pisemny polega na uzupełnianiu brakującego testu i udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania.
Ocena z egzaminu: 0-30 pkt. (16-18 pkt. -3,0; 19-21 pkt.- 3,5; 22-24 pkt. – 4,0; 25-27 pkt.- 4,5; 28-30 pkt. – 5,0)
Warunkiem zaliczenia laboratorium i dopuszczenia do kolokwium końcowego jest czynne uczestniczenie w 13 zajęciach i przygotowanie dwóch prezentacji multimedialnych. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona.
Na końcową ocenę z laboratorium składają się: ocena z prezentacji i ocena z kolokwium pisemnego.
Przy ocenie prezentacji uwzględniany będzie sposób interpretacji wyników (1-6 pkt.), wnioski (1-6 pkt.) i forma graficzna (1-5 pkt ) oraz sposób prezentacji (1-3 pkt.)
20 pkt. (1-4 pkt. – 3,0; 5-8 pkt. 3,5; 9-12 pkt. – 4,0; 13-16 pkt. –4,5; 17-20 pkt. – 5,0)
Oceny z kolokwium pisemnego 0-30 pkt. : 16-18 pkt. – 3,0; 19-21 pkt. – 3,5; 22-24 pkt. – 4,0; 25-27 pkt. – 4,5; 28-30 pkt. – 5,0.
Kolokwium pisemne polega na uzupełnianiu brakującego testu i udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania.
Literatura
Literatura podstawowa:
Filipkowska Z., Gołaś I., Korzeniewska E., Lewandowska D., Zmysłowska I. (pod red. Zmysłowskiej I.) -Mikrobiologia ogólna i środowiskowa – teoria i ćwiczenia, Uniwersytet. Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2003.
Michałkiewicz M., Fiszer M. - Biologia sanitarna –– ćwiczenia laboratoryjne, . Wyd. Politechniki. Poznańskiej, Poznań 2007
Literatura uzupełniająca:
Nicklin J., Greme-Cook K., Killington R. - Mikrobiologia – krótkie wykłady, PWN 2019 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: