Metodologia nauk przyrodniczych WB-BI-41-13
Głównym celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy na temat metodologii badań w naukach przyrodniczych i prezentacji wyników badań w formie publikacji naukowej. W ramach przedmiotu poruszane będą tematy dotyczące metod poznania i wyjaśniania naukowego, weryfikacji twierdzeń naukowych, ogólnych zasad projektowania i przeprowadzania badań w naukach przyrodniczych, etyki i odpowiedzialności w badaniach naukowych, naukowego prezentowania wyników badań przyrodniczych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych
Efekt przedmiotowy 2. Student ma wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych.
Efekt przedmiotowy 3. Student rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi, niezbędne dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych
Efekt przedmiotowy 4. Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. Student właściwie dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych
Efekt przedmiotowy 6. Student wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Efekt przedmiotowy 7. Student stosuje język naukowy z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach
ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: udział w wykładach - 30 godz., studiowanie literatury - 30 godz. , przygotowanie do egzaminu - 30 godz., suma godzin: 90 [90/30=3], liczba ECTS: 3.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z wykładów:
Egzamin (test - pytania zamknięte i otwarte):
91-100% 5
81-90% 4,5
71-80% 4
61-70% 3,5
51-60% 3
mniej niż 50,9% 2
Wiedza (Efekty uczenia się 1-4):
- na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie podstawowych zagadnień i metod z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, nie ma wiedzy na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, nie rozumie problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, nie ma wiedzy w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz nie zna ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi.
- na ocenę 3 (dst.): student w podstawowym stopniu rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma wystarczjącą wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, wystarczająco rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma ograniczoną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
- na ocenę 4 (db.): student w dobrym stopniu rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma dobrą wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, dobrze rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma niemałą wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma szeroką wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, bardzo dobrze rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma szeroką wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
Umiejętności (Efekty uczenia się 5-7):
- na ocenę 2 (ndst.): student niewłaściwie dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, nie wykazuje umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, nie stosuje języka naukowego ani specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.
- na ocenę 3 (dst.): student wystarczjąco dobrze dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje podstawowe umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, w zadawalającym stopniu stosuje język naukowy z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.
- na ocenę 4 (db.): student dobrze dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje niemałe umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, w dobrym stopniu stosuje język naukowy z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje duże umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, swobodnie posługuje się językiem naukowym z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Grobler A., Metodologia nauk, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2006.
2. Marczyk G., DeMatteo D., Festinger D., 2005, Essentials of Research Design and Methodology, Hoboken 2005.
3. Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Gustavii B., How to write and illustrate a scientific paper, 2nd Edition, Cambridge University Press 2008.
2. Matthews J.R., Bowmen J.M., Matthews R.W., Successful scientific writing. A step-by-step guide for the biological and medical sciences. Cambridge University Press 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: