Metody statystyczne w biologii I WB-BI-41-01
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi i powszechnie wykorzystywanymi w naukach biologicznych analizami statystycznymi. Studenci będą pracować w programach statystycznych Statistica i SPSS.
Uczestnicy kursu zapoznają się z następującym blokami tematycznymi:
1. zapoznanie się z funkcjonowaniem programów Excel, Statistica, SPSS, tworzenie baz danych, import danych, sortowanie danych, tworzenie podzbiorów, tworzenie próby losowej, usuwanie braków danych, formułowanie pytania badawczego, formowanie hipotez zerowej i alternatywnej, błędy I i II rodzaju, rodzaje zmiennych, skale pomiarowe
2. miary tendencji centralnej, miary zmienności i rozproszenia, średnia, mediana; kurtoza, skośność; miary zmienności: odchylenie standardowe, wariancja, percentyle, kwartyle, 95% przedział ufności, rozstęp międzykwartylowy
3. analiza statystyczna danych: rozkład normalny, metody oceny, tabele wielodzielcze, szeregi rozdzielcze, testy parametryczne: t dla grup zależnych i niezależnych, wykresy dla testów t, testy nieparametryczne porównania dwóch grup (test U Manna-Whitneya, test Wilcoxona), analiza wariancji (metody parametryczne), testy post-hoc, nieparametryczne odpowiedniki analizy wariancji (test ANOVA rang Kruskalla-Wallisa i test mediany; test Friedmana; test W Cochrana), analiza korelacji i regresji liniowej
W cyklu 2021/22_Z:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi i powszechnie wykorzystywanymi w naukach biologicznych analizami statystycznymi. Studenci będą pracować w programach statystycznych Statistica i SPSS. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1 - absolwent zna i rozumie zasadność wykorzystania danych empirycznych w interpretacji zjawisk i procesów biologicznych,
Efekt przedmiotowy 2 – absolwent zna i rozumie zasadność wykorzystania odpowiedniej metody statystycznej, rozumie i potrafi przedstawić zasadność wyboru odpowiedniej metody statystycznej, potrafi dokonać interpretacji otrzymanych wyników
Efekty przedmiotowe z zakresu umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3 – absolwent potrafi wykorzystać swoją wiedzę teoretyczną i zaimplementować ją do zbierania, analizy i interpretacji danych empirycznych, potrafi także wykorzystać w tym celu programy statystyczne
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4 - absolwent jest gotów do dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy i systematycznej aktualizacji wiedzy z zakresu statystyki oraz jej praktycznych zastosowań
Opis ECTS:
Udział w Ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie projektu badawczego -15h
Przygotowanie do kolokwiów -10h
Udział w konsultacjach 5 h
Łącznie 60 h co daje łącznie 2 ECTS
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie średnią ważoną z:
a. 2 kolokwiów cząstkowych - pytania otwarte (studenci będą formułować pytania badawcze, hipotezy, następnie wykonywać kolejne zadania w programie statystycznym i interpretować otrzymany wynik) - WAGA 1
b. kolokwium końcowe - pytania otwarte (jak w przypadku kolokwióe cząstkowych) - WAGA 2
c. projekt badawczy - wykonany w oparciu o udostępnione bazy danych (oceniane będą podstawiony problem badawczy, jasność i poprawność sformułowania hipotez, poprawność wykonanej analizy statystycznej i poprawność wnioskowania) - WAGA 2
Student może mieć 1 nieobecność nieusprawiedliwioną.
Punktacja kolokwiów i projektu zaliczeniowego:
100-94% - 5
93-88% - 4,5
87-80 – 4
79-70% - 3,5
69-60% - 3
59 i mniej – 2
Wiedza:
na ocenę 2 (ndst.): absolwent nie rozumie potrzeby wykorzystania danych empirycznych w interpretacji zjawisk i procesów biologicznych, student nie zna i nie rozumie zasadności wykorzystania odpowiedniej metody statystycznej w interpretacji danych empirycznych, nie potrafi dokonać wyboru odpowiedniej metody statystycznej, nie potrafi dokonać interpretacji otrzymanych wyników
na ocenę 3 (dst): absolwent rozumie potrzebę wykorzystania danych empirycznych w interpretacji zjawisk i procesów biologicznych, ale w ograniczonym stopniu rozumie zasadności wykorzystania odpowiedniej metody statystycznej w interpretacji danych empirycznych, wybór odpowiedniej metody statystycznej nie jest dla niego jasny, słabo orientuje się w sposobie dokonywania interpretacji wyników
na ocenę 4 (db): absolwent rozumie potrzebę wykorzystania danych empirycznych w interpretacji zjawisk i procesów biologicznych, zna i rozumie zasadności wykorzystania odpowiedniej metody statystycznej w interpretacji danych empirycznych, potrafi dokonać wyboru odpowiedniej metody statystycznej, orientuje się w sposobie dokonywania interpretacji wyników
na ocenę 5 (bdb): absolwent rozumie potrzebę wykorzystania danych empirycznych w interpretacji zjawisk i procesów biologicznych, bardzo dobrze orientuje się w metodach statystycznych i potrafi dokonać odpowiedniego wyboru metody w zależności od analizowanych danych (potrafi uzasadnić swój wybór), bardzo dobrze radzi sobie z interpretacją otrzymanych wyników
Umiejętności
na ocenę 2 (ndst.): absolwent nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych metod statystycznych i zaimplementować jej do zbierania, analizy i interpretacji danych empirycznych, nie potrafi także wykorzystać w tym celu programy statystyczne
na ocenę 3 (dst): absolwent w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych metod statystycznych i zaimplementować jej do zbierania, analizy i interpretacji danych empirycznych, potrafi, choć nie czyni tego płynnie, wykorzystać w tym celu programy statystyczne
na ocenę 4 (db): absolwent potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych metod statystycznych i zaimplementować ją do zbierania, analizy i interpretacji danych empirycznych, potrafi korzystać z programów statystycznych
na ocenę 5 (bdb): absolwent bardzo dobrze wykorzystuje wiedzę teoretyczną dotyczącą podstawowych metod statystycznych i bardzo dobrze wykorzystuje ją do zbierania, analizy i interpretacji danych empirycznych, bardzo dobrze wykorzystuje w tym celu programy statystyczne
Kompetencje społeczne:
Na ocenę 2 (ndst): absolwent nie jest zdolny do dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy i systematycznej aktualizacji wiedzy z zakresu statystyki oraz jej praktycznych zastosowań
Na ocenę 3 (dst): absolwent w ograniczonym stopniu jest zdolny do krytycznej oceny swojej wiedzy, a jej aktualizacja i zrozumienie praktycznych zastosowań statystyki przychodzi mu z trudem
Na ocenę 4 (db): absolwent potrafi dokonać krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu statystyki, dobrze radzi sobie z jej aktualizacja i poszerzaniem, dobrze radzi sobie z jej praktycznym wykorzystaniem
Na ocenę 5 (bdb): absolwent bardzo dobrze radzi sobie z krytyczną oceną swojej wiedzy z zakresu statystyki, bardzo dobrze radzi sobie z jej aktualizacją, bardzo dobrze potrafi wykorzystać ją w praktyce
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Jóżwiak J, Podgórski J. 2012. Statystyka od podstaw. PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Stanisz A, 2000 - Zbiór artykułów w czasopiśmie Medycyna Praktyczna 2000/04. Podstawy statystyki dla prowadzących badania naukowe; np:
https://www.mp.pl/artykuly/10895,pomiary-powtarzane
https://www.mp.pl/artykuly/13389,abc-raportu-statystycznego https://www.mp.pl/artykuly/10851,analiza-wariancji-testy-po-fakcie
Literatura uzupełniająca:
Logan M. 2010. Biostatistical design and analysis using R. A practical guide. Wiley-Blackwell, Chichester.
Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. T.1,2. StatSoft, Kraków.
Quinn G.P, Keough M.J. 2011. Experimental design and data analysis for biologists. Cambridge University Press, Cambridge.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: