Podstawy życia i jego ewolucja WB-BI-36-08ćw
Wykład ma na celu przedstawienie teorii ewolucji, procesów i praw, które nią rządzą. Omawiane są zmiany w rozwoju organizmów w poszczególnych erach i okresach. Podczas ćwiczeń, student uczy się, jak rozpoznawać skamieniałości, korzysta ze skryptu z elementami zeszytu ćwiczeń. Podczas wyjazdu terenowego student szuka skamieniałości i je identyfikuje.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych
Efekt przedmiotowy 2. Student rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi
Efekt przedmiotowy 3. Student umie wyjaśnić pojęcia i używać terminologii z zakresu ewolucji, ma znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4. Student studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów
Efekt przedmiotowy 5. Student wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji
Efekt przedmiotowy 6. Student przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć
Efekt przedmiotowy 7. Student rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8. Student podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej
Efekt przedmiotowy 9. Student rozumie charakterystykę zawodu biologa
Efekty przedmiotowe przypisane do wykładów (1-3).
Efekty przedmiotowe przypisane do ćwiczeń (4-9).
Kryteria oceniania
Ocena z wykładów:
Egzamin testowy, obowiązuje materiał z wykładów. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego zaliczenie ćwiczeń.
Egzamin testowy: pytania zamknięte z jedną odpowiedzią prawidłową oraz pytania otwarte.
Ocena końcowa:
94-100% - 5
93-88% - 4,5
87-80% - 4
79-70% - 3,5
69-60% - 3
mniej niż 59,9% -2
Ocena z ćwiczeń:
Ocena końcowa z ćwiczeń jest zależna od uzyskania oceny z kolokwium
Student musi być obecny podczas zajęć terenowych. Dopuszczalna jest 1 godzina nieusprawiedliwiona w semestrze. Student ma obowiązek wypełniać zeszyt ćwiczeń (https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/ksiegarnia/1077-podstawy-zycia-i-jego-ewolucja-skrypt-z-elementami-zeszytu-cwiczen.html). Student, który przedstawi najwięcej argumentów dotyczących wymierania megafauny może otrzymać 0,5 do oceny końcowej z ćwiczeń.
Ocena z kolokwium (test jednokrotnego wyboru, rysunki do uzupełnienia, rozpoznawanie skamieniałości, pytania otwarte):
94-100% - 5
93-88% - 4,5
87-80% - 4
79-70% - 3,5
69-60% - 3
mniej niż 59,9% -2
Wiedza:
Na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie procesów biologicznych oraz zjawisk z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student nie rozumie problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student nie umie wyjaśnić pojęć i nie umie używać terminologii z zakresu ewolucji, nie ma znajomości metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie
Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na podstawowym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na podstawowym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać podstawowej terminologii z zakresu ewolucji, ma podstawową znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie
Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na dobrym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać wystarczającą terminologię z zakresu ewolucji, ma wystarczającą znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie
Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na bardzo dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na bardzo dobrym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać terminologii na wysokim poziomie z zakresu ewolucji, ma bardzo dobrą znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie
Umiejętności:
Na ocenę 2 (ndst.): student nie studiuje literatury w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student nie wykorzystuje różnorodnych źródeł informacji, w tym źródeł cyfrowych, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student miernie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student nie rozumie potrzeby planowania i realizowania uczenia się przez całe życie
Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na poziomie podstawowym wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na poziomie podstawowym przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie
Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na dobrym poziomie wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na dobrym poziomie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na dobrym poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie
Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na bardzo dobrym poziomie wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na bardzo dobrym poziomie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na bardzo dobrym poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie
Kompetencje społeczne:
Na ocenę 2 (ndst.): student nie podchodzi krytycznie do wiedzy i nie ma świadomości, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej
Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie podstawowym rozumie charakterystykę zawodu biologa
Na ocenę 4 (db.): student na poziomie dobrym podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie dobrym rozumie charakterystykę zawodu biologa
Na ocenę 5 (bdb.): student na poziomie bardzo dobrym podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie bardzo dobrym rozumie charakterystykę zawodu biologa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: